Annons

Fuji Finepix HS10 - Lovande långzoomare

Produkter
(logga in för att koppla)
En egenhet jag noterat är att om jag vinklar upp skärmen så får jag inte hålla den för nära kroppen (pga att jag vill se rakt ner mot skärmen) för då slocknar skärmen dessvärre.

Det verkar som om "ögon sensorn" aktiveras vid rätt långt avstånd.
Innebär att man inte kan hålla kameran med utvinklad skärm nära kroppen så den vinkeln tycker jag får mindre betydelse.
Tog en liten fundering varför skärmen slocknade.

Annars är det rätt fiffigt även om lcd skärmen är det enda som går att använda.


/jan
 
Ökonsensoren

En egenhet jag noterat är att om jag vinklar upp skärmen så får jag inte hålla den för nära kroppen (pga att jag vill se rakt ner mot skärmen) för då slocknar skärmen dessvärre.

Det verkar som om "ögon sensorn" aktiveras vid rätt långt avstånd.
Innebär att man inte kan hålla kameran med utvinklad skärm nära kroppen så den vinkeln tycker jag får mindre betydelse.
Tog en liten fundering varför skärmen slocknade.

Annars är det rätt fiffigt även om lcd skärmen är det enda som går att använda.


/jan

Tjänare Jan. om du kollar i menyn, så fins det möjlighet att stänga av sensoren, så att du i stället använder den knappen som sitter till höger om kikarsiktet för att manuellt skifta mellan sensoren eller displayen.
MVH Ronny
 
Tjänare Jan. om du kollar i menyn, så fins det möjlighet att stänga av sensoren, så att du i stället använder den knappen som sitter till höger om kikarsiktet för att manuellt skifta mellan sensoren eller displayen.
MVH Ronny


Ja,tack, där ser man. Manualen ilar man snabbt förbi i sin iver att fota.
 
hs10

Hej nån som vet vart jag kan få tag på ett motljusskydd till min HS10a beställde ett skydd från cyberphoto å dom sa att jag skulle få det inom 2 veckor,,Ok tänkte jag men fick nytt leveransbesked i dag å det va ju kul NOT,,, inkommer i september står det,,,, SKa det va så svårt å få fram å att det inte ens följer med kameran utan det beställs som reservdel till kameran det fattar jag inte,,,, Nån som har någe förslag på detta problem
 
motljusskydd!!!!!!!!

Hej nån som vet vart jag kan få tag på ett motljusskydd till min HS10a beställde ett skydd från cyberphoto å dom sa att jag skulle få det inom 2 veckor,,Ok tänkte jag men fick nytt leveransbesked i dag å det va ju kul NOT,,, inkommer i september står det,,,, SKa det va så svårt å få fram å att det inte ens följer med kameran utan det beställs som reservdel till kameran det fattar jag inte,,,, Nån som har någe förslag på detta problem

Hallo Rallykillen.
Jag har precis beställt ett u-v filter och ett motljusskydd från CyberPhoto , men det var ett motlusskydd till en anna kamera igentligen, men det var i allafall 58mm och hoppas att det kommer att passa.
Samma problem för mej, men vad gör man.......
ta bilder i skuggan he he
Vad tycker du som kan så mycket om kameror.... har HS10 varit till belåtenhet???
Det lilla jag vet om foto, så tycker jag det verkar bra....
Jag vet att vad det lider, så kommer fujifilm ut med reservdelar, men vill inte vänta så länge, så det fick bli CyberPhoto.

Ha det gött
MVH Ronny
 
Hs10

denna sruvar du i filtergängan....och då flyttar du fram motljusskyddet tillräckligt för att vinjetera i 24mm läget. Du måste använda original Fuji som fäster med bajoneten runt objektivtoppen. Altså skillnaden är att original skruvas inte i filtergängan. Däremot kan du ha ett UV filter där utan problem.,,,
 
har jämfört bilder tagna med hs10 och panasonic fz38 och kan bara säga att det är bättre bildkvalitet med fz38, hs10 är oxo mycket dyrare o större så man kan lika gärna köpa en dslr o ett superzoom o få bättre bild en hs10 kan ge.
 
har haft min kamera ett tag o fotat mycket, bildkvaliten är bra tycker jag, zoomen är grym ..några efekter som den att ta bort rörelser i bild mm är lite onödiga , men annars tycker jag hs 10 är ett kap.
 
denna sruvar du i filtergängan....och då flyttar du fram motljusskyddet tillräckligt för att vinjetera i 24mm läget. Du måste använda original Fuji som fäster med bajoneten runt objektivtoppen. Altså skillnaden är att original skruvas inte i filtergängan. Däremot kan du ha ett UV filter där utan problem.,,,

kan man ha uv filter + motljusskydd sammtidigt ?
 
Funderar på denna kamera, valet är mellan denna panasonic fz-100 eller en sony hx-1.

Ni som har den, är ni nöjda med den och hur är bilderna? Okej eller dåliga med tanke på kameratypen?
 
Funderar på denna kamera, valet är mellan denna panasonic fz-100 eller en sony hx-1.

Ni som har den, är ni nöjda med den och hur är bilderna? Okej eller dåliga med tanke på kameratypen?

Jag har haft båda två så jag är nog rätt person att fråga :)
Kan säga det att HX-1:an vinner lätt i bildkvalitet. Felet med FZ-100:an är att man har tryckt i alldeles för många Mpix på en pytteliten sensor.

/perhel
 
Okej men vilken av hx-1 och hs-10 är bäst tycker du? Manuell zoom lockar mycket.

Ok, jag blev också lockad av den manuella zoomen på HS-10. Men även här vinner HX-1 an bildmässigt.
Tar du mycket bilder i teleläget / längre zoom funkar HS10:an hyfsat men vid vidvinkligare bilder ger jag inte mycket för den. Där lider den av för kraftig brusreducering vilket resulterar i "smearing".

Gå gärna in här: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM och jämför kamerorna.

/perhel
 
ANNONS