Annons

Fuji Finepix F10 vs Panasonix Lumix DMC-FX9

Produkter
(logga in för att koppla)

ri_al

Medlem
Nu börjar det bli dags för ny digitalkamera igen. Kompakt ska det vara. Problemet är bara att det finns så sjukt mycket att välja på och ingen kamera har "allt". När jag sist köpte digitalkamera var det snabbhet som gällde. Dvs den skulle fokusera och ta bilen snabbt. För nåt år sen hittade jag en sån men nu har jag börjat få andra krav.

Vill nu förutom att kameran ska vara snabb också att den ska klara ta skarpa bilder i mörker, ha en stor display och säkert en del mer.

Har hittat två kameror som jag tycker verkar intressanta. Den ena är Fuji Finepix F10 som ska klara att ta bilder vid höga iso-tal och kort slutartid utan alltför mycket brus. Sen har vi Panasonix Lumix DMC-FX9 som har optisk bildstabilisering och den ska klara att ta bilder med hyfsat lång slutartid utan att de blir suddiga.

Helst hade jag velat ha F10-ans låga brus tillsammans med FX9-ans bildstabilisator men det går ej att få.

Så min fråga är vad som ger mest, bildstabilisator och lång slutartid med lågt iso-tal (FX9) eller högt iso-tal med kort slutartid (F10)?? Kan tänka mig att bildstabilisator även är bra vid zoom och så gillar jag displayen mycket mer på FX9-an samt att den tar SD-kort. Men det finns mycket jag gillar med F10-an också, främst att den klarar höga iso-tal utan mycket brus.

Kom med era synpunkter så jag kan få en bättre uppfattning om vad jag ska köpa?!
 
Ok, tråden är nån vecka gammal, men men...

Jag köpte FX9:an häromveckan och är mycket nöjd. Bildstabilisationen fungerar över förväntan, och gör ju behovet av högt iso-tal mindre.
Men det är också klart att bilderna från panasonicen inte är brusfria. Dock inget som jag upplevers om ette jätteproblem. Bilderna blir skarpa och generellt bättre än vad jag sett från andra kompaktdigitalare.

Sen är den snygg och liten till storleken också!

//
 
Bildkvalitén på F10 är nog bättre utan tvekan. Den har lite större sensor också. Idag släpptes Fuji F11. Samma som F10, men med fler manuella möjligheter och några förbättringar. Låter som den mest intressanta digitala kompakten just nu. Iaf för mig.
 
Kolla även på DPReviw, där testen av Panasonic DMC-LX1 med 8 MP och senor i widescreenformat publicerades i fredags (30 sept). I den testen jämförs bl.a. mot Fuji F10, och det är mycket enkelt att se att F10 ger bättre bilder. Jag har själv tagit en serie testbilder med F10, samt köpt en åt mitt ex. Jag gillar F10 skarpt. Möjligtvis är kontrasten lite för hög (kan ej ställas i kameran) och det är synd att den inte har optisk sökare. Annars mycket bra batteritid och snabb hantering, förutom att bläddra mellan bilderna inte är blixtsnabb såsom hos Casios kameror. Annars kan kommande F11 eller kommande E900 vara alternativ också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.