Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fuji f31fd

Produkter
(logga in för att koppla)

Todt

Aktiv medlem
har förstått att denna kamera numera gått ur produktion, men finns det någon här som kanske vet om det går att få tag på en ny numera i butik och isf var?
 
Mycket svårt.

Even begagnade går för priser över nypris på e-Bay.

Möjligen kan du hitta F30, men annars F40 eller 50
 
Fuji F31fd

Todt skrev:
denna kamera numera gått ur produktion


Det går nog att påverka tekniker och projektledare på Fuji att uppta produktionen av F31fd eller göra en förbättrad uppföljare.


Nedan finns några E-mail adresser till personer på Fuji Digitalkamera som man kan skriva till på engelska.

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]


Jag skrev att de borde producera F31fd igen eller en likadan kamera med förbättringar som:
- Image stabilization CCD Shift
- Face Detection 2
- Bracketing -2.0 to +2.0 EV in 0.3 EV steps
- RAW Uncompressed format




MVH
.
 
Det är otroligt trist att utvecklingen gått bakåt hos fuji på kompaktsidan. F50 som efterträdde är visserligen en utmärkt kamera men sämre än f30 och f31fd på allt utom fler pixlar och is.

Har en fuji f30 och hann aldrig köpa mig en f31fd.
Dock hann jag köpa mej en extra f30 som egentligen är samma kamera som f31fd sånär som på face detection som jag ändå inte använder.

Fuji borde tänka om helt klart och rätt till problemet.

Kul att det är efterfrågan på ebay efter kameran...
 
Hej Victor!

Det var inte så länge sen jag så att någon affär hadde kvar F31:an (kanske Cyberphoto?) Tror säkert att du hittar en ny om du kollar rundt. Har själv en F30 och tycker att den inte alls är så bra som man kan läsa om i olika forum. Jag menar bara att du säkert kommer bra ut av det (eller bättre) med andra digitalkompakter tex Ricoh GRD, GX100, Panasonic LX 1+2, Canon G9, mm Om du vill fota mycket på hög ISO är det fortfarande en systemkamera som gäller. Olympus e410 eller Nikon D40 är inte så stora o släpa på.

Lycka Till!
 
Jens Evensen!!!!!

jens_a skrev:
Hej Victor!

Det var inte så länge sen jag så att någon affär hadde kvar F31:an (kanske Cyberphoto?) Tror säkert att du hittar en ny om du kollar rundt. Har själv en F30 och tycker att den inte alls är så bra som man kan läsa om i olika forum. Jag menar bara att du säkert kommer bra ut av det (eller bättre) med andra digitalkompakter tex Ricoh GRD, GX100, Panasonic LX 1+2, Canon G9, mm Om du vill fota mycket på hög ISO är det fortfarande en systemkamera som gäller. Olympus e410 eller Nikon D40 är inte så stora o släpa på.

Lycka Till!
F3XX xx är historie; all ower the world; tyvärr...
Men F40 och 50 är ennu så länge bättre enn dina Richo'r, Panasonic'or och G9'or........
Släpa på D40 och e410.....OK, men fel tråd :-(
//Erik J
 
F31fd lågt brus

jens_a skrev:
Ricoh GRD, Panasonic, Canon, Om du vill fota mycket på hög ISO är det fortfarande en systemkamera som gäller.


Exakt rätt, om man fotar på höga ISO med kompaktkameror från Ricoh, Panasonic och Canon är systemkamera att rekommendera.

Se själv brus på Ricoh ISO 800
http://www.dpreview.com/reviews/ricohgrd/page9.asp

Sen kollar man på Fuji F31 och Canon vid ISO 800
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page13.asp


Det är ju detta som är så suveränt med Fuji F31fd att den har lika lågt brus som en systemkamera på högre ISO tal.


Test med F31fd och systemkamera Nikon D50
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page15.asp


Med Fuji F11, F30 och F31fd är det så lågt brus på högre ISO vilket kanske minskar behov av systemkamera, men sen är det en annan sak om kamera ägaren lyckas utnyttja potentialen i sin Fuji kamera.


Så visst är det tråkigt att F31fd verkar vara historia.


(kanske fel tråd att jämföra med Canon, men åsikter bör bemötas med kalla fakta, en bild säger mer än tusen ord)


MVH
.
 
Senast ändrad:
Ursäkta Victor! Du frågade efter om F31 fanns i butik och inte om den var bra eller ej. Jag menade bara att betala 5000 spänn för en begagnad F31...

Så bra är den ej!!
 
Jag har en F30 och är riktigt nöjd. Fuji vore göra en uppföljare som saknar den mer eller mindre allvarliga lilablödningen.

Den är en bra stillbildskamera och en bra filmkamera som har en sanslös batterikapacitet. (Där faller tyvärr F50 bort, och jag har dessutom hört att den ska brusa mer)

Men!

Är Fujis serie i verkligheten så överlägsen när det gäller låga brus vid höga ISO?

Det handlar inte bara om fiffiga brus (och detalj!) reduktionsalgoritmer i kameran?

Jag har inte gjort några djupgående studier men körde exempelbilder från andra märken (typ Canons Powershot700 serie) vid höga ISO genom Imagenomic Noiseware och tycker resultatet blir likvärdigt med Fujin....
 
"Det är ju detta som är så suveränt med Fuji F31fd att den har lika lågt brus som en systemkamera på högre ISO tal."
Tag och kolla en extra gång. Nikon D50 är ju mycket bättre! F31:an smörar ut detaljerna på ISO 800. MEN - den är säker bättre enn dom andra digital kompaktarna - på hög iso. Har användt D50 mycket själv och bilderne kan bli även bättre med tex USM i Photoshop.
 
Tobias....

...söker att fighta alla andra (på web-en) som har sammanlikning....
Så frågar jag; rätt upp o ner: Har Tomas F 30 ???

Tydligen inte. Alla positivare har F30; alla tväkare har icke....... ;-)
 
Fuji

Visst är 5000:- för en begagnad F31 ganska mycket på ebay.

Men om vissa rekomenderar Ricoh GRD med sitt höga brus för 5000:- på cyberphoto så är väl 5000:- för F31fd ett klart bättre köp eftersom man får mycket lägre brus för pengarna.


Men mitt tips är att kolla annonser typ blocket.se eller liknande för där dyker det upp begagnade Fuji F11, F30 och F31 både nu och då, inte så ofta men några stycken i månaden.

Men kolla regelbundet för de försvinner på några timmar, de är eftertraktade.

Det är väl bättre med en några månader begagnad Fuji kamera än ingen alls !

Se till att kvitto och garanti finns vid köp av begagnat !


MVH
.
 
hehe, skulle nog inte betala 5000 tusen för en f31
den är bra men inte så bra !
Jag har 2 st f30 slår alla kompakter med hästlängder vad gäller iso. Hade jag inte fått tag på f31 skulle jag satsat på fuji f50, den är nästan lika bra.
 
F31fd

Det finns även F31fd på Ebay i England som är klart billigare än USA priserna, dessutom mindre fraktavgift och ingen risk för tull avgift.

http://www.ebay.co.uk

Där finns både nya och begagnade F31fd

Just nu 3 st varav billigaste på drygt 700:-


Finns intresse för Fuji F30 vet jag en butik på västkusten som har en sån på hyllan.



MVH
.
 
Jag var också ute efter en F31 i höstas. Slut. Dyrt på ebay och det blev i stället en F40. Den når inte helt upp till F31 ISO-prestanda men är fortfarande mkt bättre än andra enl. tester. Ej manuell men lite mindre och tar SD-kort. Klart billig också. Familjekamera. Har knappt använt den själv, föredrar min DSLR.
En lång lista på tester finns på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=162478
om du skulle vara intresserad.

Jo det dök upp en F31 på Blocket strax efter jag köpt F40'n. För sent. Han hade blivit fullkomligt nerringd och det är klart, för 1500.- så. Det är många som vill ha en.
 
Senast ändrad:
Hos digitalcamerainfo.com hittade jag brustester och det visade sig att F40 ligger nära F31 medan F30 var mycket bättre. Det visste jag inte. F50 har för många pix och har inget att hämta i grenen lågbrus. Så tittade jag på en "vanlig" kompakt som jämförelse och tog då en Canon som jag funderat på.


F40:
www.digitalcamerainfo.com-images-upload-Image-Fuji_FinePix_F40fd-F40fd-Noise-GR.jpg
www.digitalcamerainfo.com/content/F...-Camera-Review-13027/Testing--Performance.htm
"The F40fd earned an overall score of 9.18, and that is similar to the F31fd’s 9.69 score"

F30:
www.digitalcamerainfo.com-images-upload-Image-Fuji_F30_HTML-Test images-F30-NoiseCH.jpg
"F30 performed very well, earning an amazing 11.71 overall manual ISO noise score"

F31:
www.digitalcamerainfo.com-images-upload-Image-Fuji F31fd-HTML-Testing-FujiF31fd-NoiseCH.jpg
"The F31fd has more noise at the ISO 1600 setting than the F30 does at the 3200 setting."

F50 är inget alternativ enl. testerna:
www.digitalcamerainfo.com-images-upload-Image-Fuji F50fd-Test Images-F50fd-NoiseGR.gif
"Noise levels are manageable at ISO 100, but images are very noisy above that"

Canon A570IS www.digitalcamerainfo.com/content/C...-Camera-Review-13215/Testing--Performance.htm
"Users should avoid going over 200"

Där ser man, det ÄR skillnad.
 
Senast ändrad:
där ser man ! Mer brus på f31fd än f30 ?
Trodde de var identiska på brusegenskaper.

Då var det rätt att köpa sig en extra f30 med andra ord :)
 
Om F31 brusar så mycket mer än F30 så borde det synas på exempelbilder från bildpooler i t.ex. Flickr. Jag kollade runt lite och det ser i praktiken verkligen snarlikt ut för mig.

Det kan inte vara fråga om kvalitetsvariationer i sensorn och testaren som fick ett sämre exemplar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.