Annons

Fuji digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bara provat den vid ett par tillfällen. Närmaste konkurrent är väl Canons
D30.Handhavandemässigt är jag inte så förtjust i S1. Den bygger ju på en Nikon F60 som är en ren amatörkamera, lite plastig, långsam, ingen PC-synk för studioblixtar, inget avtryck för höjdbilder på batteri-greppet. Sen är lägsta känslighet 320 ISO. Och TRE olika batterityper!!! Men rent bildmässigt, tekniskt sett, lär S1:an vara något bättre än D-30; mindre moarié, mindre distorsion.
Men digitalt eller inte, det beror helt enkelt på vad du ska ha bilderna till.
Jag är lite småsugen på digitalt, men personligen betalar jag inte 30.000 för en produkt som bygger på en amatörkamera. För de pengarna får man en F5 och en bra scanner! Eller en F100 med schysst optik OCH en bra scanner, eller behålla sina gamla grejer och spendera pengarna på resor och plåta istället....

Jag har sedan 3 månader en fuji S1
och om mina pengar hade räckt hade jag nog inhandlat en nikon digitalkamera, men så var inte fallet.
Jag upplevde i början min fuji långsam med det blev bra fart i den när jag köpte en "IBM microdrive 1 gb) då kunde jag ta 5- 10 bilder och den svalde i hög takt ner på hårddiskem sedan när minnet blev fullt fick man vänta in den en liten stund. helt ok tycker jag, Visst är den plastig och utan tvekan en amatörkamera, men nikon släppte tyvärr inte till någom bättre :( Problemet med avsaknaden med kabelsko till studioblixtarna avhjälptes snabbt med en tur till fotoaffären och införskaffade mig en blixtslav för 50 kr.. bilderna blir överlag väldigt bra, kontrasten blir ju som man vet alltid lite sämre med digital kamera. fotar man en bild så att den är rätt exponerad så går det med en bra skrivare att göra 30x45 bilder.. det svartaste har lite brus i sig, men det överlever man..

näpp nu kommer jag inte på mer :)
har du fler frågor så tveka inte att höra av dig
varberger

TACK!

Bussigt att du kommenterat min fråga så utförligt. TACK!

Mycket tack vara de två svaren på min fråga tog jag idag mod till mig att bestämma mig för ett Nikon D1H hus. Men fy katten vad dyrt!!

D1H/D1X

hej, vad fick dig att välja H istf X? kostnaden eller fanns det andra skäl? Hursomhelst så blir du alldeles säkert nöjd, verkar ju vara en absolut höjdare!
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar