ANNONS
Annons

FTP till mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag har sett några förslag på FTP till PC i forumet men har någon nåt bra förslag på FTP till mac. Gärna en gratisvariant som är enkel.

# OLA

Ola Rockberg skrev:
Jag har sett några förslag på FTP till PC i forumet men har någon nåt bra förslag på FTP till mac. Gärna en gratisvariant som är enkel.

# OLA

I Finders Gå-meny, välj Gå till server och ange adressen.

Stefan

Cyberduck regerar! En av de bästa FTP-/SFTP-klienterna jag någonsin använt faktiskt (oavsett plattform) och då är den ändå helt gratis...

Jag vill bara tillägga att en kompis som forskar om undervisnign och skickar stora videofiler fram och tillbaka mellan Umeå och Göteborg har upptäckta att olika ftp-program är signifikant olika snabba. Han rekomenderade mig Transmit. Dock ftp:ar jag så lite själv att jag brukar hålla mig till terminal eller Finder-alternativet.

Edit: OBS fyra olika "Ola" i denna tråd.

Ola är tydligen populärt helt plötsligt ...:)
Finderalternativet skulle jag vilja veta mer om. Jag försökte nå fram via finder men blev inte framsläppt så jag undrar vad jag behöver veta för att lyckas?

Någon som vet?

# OLA

Jag är väl en gammal stofil, men jag tycker ftp funkar rätt bra. Det går att skriva lite konfigurationsfiler som gör det lättare.

I filen .netrc i min hemkatalog har jag

machine maskinnamn login mittnamn password lösen
macdef www
cd album
bin
prompt

Sen när jag skriver

$ ftp maskinnamn

så loggar den in mig automatiskt med mittnamn och lösen. Sen skriver jag

ftp> $www

för att anropa makrot i .netrc-filen vilket förflyttar mig till rätt katalog och sätter lite parametrar som jag alltid brukar ha, binär överföring och inga frågor för varje fil som skickas.

Mer information finns om du skriver "man ftp".

stefohl skrev:
Om du har de rätta rättigheterna fungerar det.
Ja, det hade inte varit dumt om det varit så enkelt, men tyvärr går det inte. Följande är hämtat från man-sidan för mount_ftp (programmet som sköter om Finder-FTP):

The rdonly option will be set even if it was not specified because mount_ftp does not allow files to be opened with write access on servers.
Tills Apple (eller någon annan vänlig själ) patchar mount_ftp får Finder nöja sig med read-only FTP.

Ola Rockberg skrev:
Vilka uppgifter är det?
Kan jag få dom från den datorn jag ska skicka och hämta till?

Det är snarare hur den datorn är inställd, eller rättare sagt hur de mapparna som du ska lämna till eller hämta från är inställda.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar