Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fryst film

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Kanske fel forum men...en tanke som slog mig när jag kollade i kylen häromdagen.

Jag får inte plats med filmen i kylen längre och tänte peta ner den i frysen, men hur tinar man film?

Hur länge bör man tina film i rumstemperatur för att den inte skall vara fuktig när man laddar den i kameran?

Kanske är en fånig fråga, men jag har verkligen funderat på den...

/H

Se till att ha filmen i förpackningar/burkar när du fryser in den. Tina upp genom att lägga den i kylskåp några timmar, sedan i rumstemperatur. Tror inte det är rekommendabelt att fota med film tagen direkt ut frysen på vintern då känsligheten tenderar att sjunka i kyla. Den måste tinas först. Kodak rekommenderar minst 1½ timme i rumstemperatur för fryst 135-film i kasett med burk eller 120 film i förpackning. 3-5 timmar för fryst film i stora rullar typ 30m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar