Annons

Frysa vattendroppar

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag skulle behöva ta en bild på en produkt under en dusch med strilande vatten. Jag har studioblixtar och Canon5D. Finns det någon lösning på hur man kan frysa vattendropparna? Synktiden är ju 1/200 vilket inte är tillräckligt snabbt för att frysa dropparna? Tacksam för alla tips!

Blixtens brinntid är kortare än 1/200. Antagligen under 1/1000. Den bör räcka till att frysa dropparna. Släck lyset för säkerhets skull.

Dessvärre verkar inte som 1/200 har räckt för mina bilder. Se litet utsnitt av bilden nedan. Kan det vara så att studioblixtar har längre brinntid? Jag har Pro kompaktaggregat 300W.

Hmmm...förstår inte varför jag inte lyckas bifoga bilden trots att den bara är på 35 Kb och 200x200 px...

har du provat att ställa ner till lägsta effekt?
Nu har jag inga blixtaggregat men i en vanlig speedlightblixt så skiljer brinntiden väldigt mycket beroende på vilken effekt man använder.

Ja - jag har provat men det verkar inte ha någon effekt. Undrar om kraftfullare blixtar har kortare brinntid?

Kom på att det var ganska hård stråle på duschen - det har nog också påverkat. Kan se att på de ställen där dropparna inte kommer från duschen utan från "avrinning" så har dropparna frusits.

Perni skrev:
Jag har använt bländare 11. Har det någon påverkan? Tack för hjälp alla!
Nja, det spelar ingen roll annat än att jag får en aning om hur stor blixtstyrkan är, man behöver veta en massa andra faktorer med, men 11 är en inte helt orimlig bländare så det borde inte vara det som är felet.
Men som sagt så är det bäst att köra blixtarna på lägsta effekt, sedan öka bländaröppningen eller dra upp ISO om det behövs för exponeringen.

Perni skrev:
Dessvärre verkar inte som 1/200 har räckt för mina bilder. Se litet utsnitt av bilden nedan. Kan det vara så att studioblixtar har längre brinntid? Jag har Pro kompaktaggregat 300W.

Hej, Pernilla!

Bara en spontan kommentar. I Jan Ohlsons bild räcker nog 1/90 s slutartid för att frysa dropparna därför att vattnet ofta rör sig mycket långsammare när man som barnet på bilden stänker med händerna i vattnet, än dropparna som rinner ur en dusch, om jag har förstått dig rätt att det är sådana droppar du vill frysa.

Själv har jag bara sysslat med att frysa vågor mot strandkanter, och det är också ganska långsamma vattenrörelser jämfört med en dusch. Jag vågar mig inte på att ge någon uppskattning om tider, men jag tror att de måste vara avsevärt kortare än 1/200 s för att frysa duschdroppar.
Trycket i duschen och hur fina dropparna är påverkar naturligtvis också i hög grad.

Mvh.
Lasse C

Om jag har förstått rätt så vill du inte ha med själva duschen utan ngn pryl som duschas.

Om nu trycket och hastigheten på dropparna är för högt, prova med att sänka trycket eller varför inte vända själva handtaget till duschen upp & ner. Upp & ner minskar ju inte vattenmängden men hastigheten kommer mer att bero på tyngdaccelerationen och det i sin tur bör sänka "farten".

Lasse C skrev:
Hej, Pernilla!

Bara en spontan kommentar. I Jan Ohlsons bild räcker nog 1/90 s slutartid för att frysa dropparna därför att vattnet ofta rör sig mycket långsammare när man som barnet på bilden stänker med händerna i vattnet, än dropparna som rinner ur en dusch, om jag har förstått dig rätt att det är sådana droppar du vill frysa.

Själv har jag bara sysslat med att frysa vågor mot strandkanter, och det är också ganska långsamma vattenrörelser jämfört med en dusch. Jag vågar mig inte på att ge någon uppskattning om tider, men jag tror att de måste vara avsevärt kortare än 1/200 s för att frysa duschdroppar.
Trycket i duschen och hur fina dropparna är påverkar naturligtvis också i hög grad.

Mvh.
Lasse C

Jo, spontant kan det kanske te sig så. Men om man tar sig tid och tänker efter lite så är det inte slutartiden som spelar in på frysningen vid blixtfoto. Det är blixtljuset som fryser rörelsen och exponerar huvuddelen av fotot. Alltså är det blixtens brinntid som är avgörande och den är under 1/1000. På lägre effekter 1/30000 s.

Kan också konstatera att brinntiden är på tok för lång med mina nikon sb-28 och sigma dg super på full och halveffekt för att kunna frysa droppar som kommer ut ur en dusch när man kör makro 1:1. Så jag snålade in på skärpedjupet och sänkte till 1/32 så funkade det fint.

Någon som vet vad man kan tänkas ha för fördröjning i en sigma blixt som man satt i slavläge? Kan tänka mig att den blixten kommer nån tusendel efter den första.

Perni skrev:
Hejsan!

Jag skulle behöva ta en bild på en produkt under en dusch med strilande vatten. Jag har studioblixtar och Canon5D. Finns det någon lösning på hur man kan frysa vattendropparna? Synktiden är ju 1/200 vilket inte är tillräckligt snabbt för att frysa dropparna? Tacksam för alla tips!
Hur kan det vara så lång synktid på systemkameror?
Tom Canons allra dyraste hade nånting runt 1/200.

Min superbilliga Canon S3 (P&S/bridge kamera) kan jag fota med blixt på 1/500. Jag tänkte att "vad synd att jag inte kan ha ännu kortare, det kan man säkert med en DSLR", men det stämmer tydligen inte eller?

Ursäkta offtopic.

Re: Re: Frysa vattendroppar

Sebastianr skrev:

Grovt svar: Systemkameror har mekanisk slutare, kompaktkameror har elektronisk slutare.

Men - om jag förstått rätt så blir det allt vanligare med hybridslutare på systemkameror, alltså mekanisk slutare vid långa tider och elektronisk vid korta. Ändå vill tillverkarna behålla lång synktid, av någon obegriplig anledning.

Med Nikon D70, en SB-800 blixt och lite strategiskt placerad eltejp lär man kunna komma ner till riktigt korta synktider. Jag har ännu inte testat själv.

Re: Re: Frysa vattendroppar

Sebastianr skrev:

Min superbilliga Canon S3 (P&S/bridge kamera) kan jag fota med blixt på 1/500. Jag tänkte att "vad synd att jag inte kan ha ännu kortare, det kan man säkert med en DSLR", men det stämmer tydligen inte eller?

Ursäkta offtopic.
Jo med speciell mjukvara så skall det gå att synka på 1/4000 del med en D2X.

Att den superbilliga kan det beror på att den inte har ngn slutare GISSAR jag.

Sök i forumen och du kommer hitta svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar