Den den fanns tidigare på dollarphotoclub, numera AdobeStock. Den lilla delen är borttagen ur det jag distribuerar, alltså min nedladdningsbara PSD. Eller vad är det jag gör? Definition av distribuera?
Men detta gäller ju just kommersiell användning, eller hur menar du? Om jag hade använt bilden i ett kommersiellt sammanhang (för att göra reklam för mig själv, "kom och köp mina tjänster!") så hade det varit tillåtet iom att jag har köpt en licens för den, men om personen som laddar ner en bild från mig där en liten del av bilden är en stockbild (som för övrigt ej är det huvudsakliga värdet av det jag distribuerar, i min mening) så är det inte ok för denne att använda i kommersiella sammanhang som att göra reklam för någon vara/tjänst om denne inte har en licens för den kreativa filen i fråga, korrekt? Hur är det med redaktionell användning i detta fallet?
Hur tolkar du i så fall "standardlicens räcker för återförsäljning och distribution, så länge som det huvudsakliga värdet av det föremål som säljs vidare eller distribuerat inte ligger hos den kreativa filen"? Hur ska man tolka orden återsförsäljning och distribution? Det kanske är jag som har fel uppfattning men jag tolkar det som att jag har använt och modifierat en liten del av ett kreativt verk som jag har en standardlicens för, dvs att den delen inte utgör det huvudsakliga värdet av det jag distribuerar.
“Content Files” means Adobe-provided sample files such as stock images or sounds. Unless the documentation or specific license associated with the Content Files state otherwise, you may use, display, modify, reproduce, and distribute any of the Content Files. However, you may not distribute the Content Files on a stand-alone basis (i.e., in circumstances in which the Content Files constitute the primary value of the product being distributed), and you must not claim any trademark rights in the Content Files or derivative works of the Content Files."