Annons

Front- och bakfokus-erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma objektivet är alltså kallibrerat mot kamerahuset.

Canon objektivet är införskaffat i November.. och ej kallibrerat eller nått..
 
Jag vet inte om jag ska bli förbannad eller bara gråta. Nu har jag testat efter bästa förmåga. Kameran på stativ, en tumstock på golvet och en tändsticksask att fokusera på. Fotografering snett neråt.

Testade mitt nya Sigma 18-50/2,8, Canon 50/1,8, Sigma 10-20, Sigma 105/2,8 Macro och Sigma 70-300/4-5.6 APO DG Macro

Jag är mycket tacksam om någon orkar titta på testbilderna i mitt album Fokustest och komma med synpunker på vad som kan tyckas vara acceptabelt och, framför allt, vart jag ska vända mig för att få det oacceptabla åtgärdat. Enda objektiv det finns garanti kvar på är Sigma 18-50.

Min fråga om det verkligen inte finns nån verkstad som tar sig an både Canon- och Sigmagrejor kvarstår för övrigt.
 
Oj.. ja önskar jag hade ett bra svar men vi sitter ju i samma båt.. fast du har lite mera objektiv som krånglar... lider med dig..

Funderar själv på o skicka tillbaka skiten o köpa ett beg canon 17-40 el Tamron 90 Macro el liknande..
 
Det jävliga är att inte ens originalobjektiv garanterat funkar bra. Läs Mankans inlägg till exempel.

Det intressanta med det här är att fokusfelen är så svårbegripliga. Hur kan ett och samma objektiv fokusera olika bra vid olika brännvidd? Det är - hur man än vrider och vänder på det - kamerans AF-modul som bestämmer om fokus har uppnåtts eller inte.

Jag som numera fokuserar mestadels manuellt (4 av 5 gluggar saknar AF) har ungefär samma problem. Alla beter sig helt olika, vid olika avstånd och olika bländarvärden. Emellertid har jag lyckats lära mig vart och ett av objektivens konstigheter ganska bra, så nu vet jag hur mycket "fel" jag måste fokusera för att fokus ska hamna rätt med "focus shift" och annat elände. Det vet däremot inte AF-modulen. När fokus enligt AF ligger rätt med mitt enda AF-objektiv så är snittbilden i sökaren en aning ur fokus, trots att fokus blir rätt i bilden. Med ett annat objektiv så ligger den lilla felfokus som finns med snittbilden åt andra hållet! Jag fattar ingenting. Helt klart är att det lär vara sjukt svårt att få alla objektiv att funka lika bra under alla omständigheter.
 
Fick tillbaka min D300, 18-70 och mitt 70-200/2.8 VR från Lasses Kamerservice idag och först vill jag tacka dem för ett supersnabbt jobb. Enligt uppgift är fokus finjusterat och jag skall testa lite i helgen.

Jag har upplevt mitt 70-200 som lite mjukt på 200mm och för det priset så förväntar jag mig mer. På onsdag när Borås Hockey möter Almtuna får jag den bästa testen då jag har en hel del bilder att jämföra med.

Med tanke på hur skarpt objektivet är på 70mm så är jag ordentligt nyfiken på hur ett bra kalibrerat objektiv visar sig på 200mm.
 
Senast ändrad:
MHjerpe skrev:
Oj.. ja önskar jag hade ett bra svar men vi sitter ju i samma båt.. fast du har lite mera objektiv som krånglar... lider med dig..

Funderar själv på o skicka tillbaka skiten o köpa ett beg canon 17-40 el Tamron 90 Macro el liknande..

Just nu har jag två alternativ i skallen:

1. Skicka hus och 50/1,8 till Canonverkstad och om det blir bra därefter skicka hus och Sigmaobjektiven till Tura med förbud att röra huset.


2. Skicka hus och alla Sigmaobjektiv till Tura för justering, därefter sälja mitt Canon 50/1,8 och köpa ett nytt likadant med garanti som vid behov Canon får justera. Men då utan att röra huset.

Om det nu inte finns nån verkstad som kan titta på alltihop...
 
Anders vore jag dig skulle jag nog köra på Spår 1 för att veta at hus o canon optik rockar ihop. O sedan få resten att funka med ditt hus...
 
Garanti på objektiv men inte kamera?

Jag har inga problem med fokus vad jag vet,
men hur ska man gå tillväga om man har garanti på objektivet men inte kameran?

Vice versa?
 
Patrik: jag hade ingen garanti på kameran... men på objektivet så dom ville ha med kameran ändå för att kunna kallibrera objektivet exakt efter kameran...
 
Anders hur gick det för dig ? hur gjorde du ?

Själv så får ja ge en eloge till Cyber o Tura för att dom var snabba o försökte verkligen...
Men blev ett annat optik i slutändan ändå.
 
Jag köpte ett nytt hus! :-D
Fick köpläge på en två månader gammal 30D och slog till. Vid ett snabbt och hastigt test (ska göra ett mera noggrant test till helgen tänkte jag) verkar allt utom möjligen min 50/1,8 jobba bra ihop. I värsta fall får jag väl köpa en ny sådan. Att låta justera ett objektiv kostar väl ett antal hundralappar i alla fall, så skillnaden blir ju inte så stor, och då kan ju en eventuell justering gå på garantin.
 
Efter att läst om alla dessa felfokustrådar, passade jag på och lämnade jag in min Nikon utrustning för kontroll hos Lasses då jag besökte min flickvän som bor nästgårds.

Min D300 och 17-55/f2.8, 85/1.4 och 105VRmicro fungerade som dom skulle, allt var helt perfekt och inte ens en finjustering behövdes, det gick inte att få det bättre, jag blev faktiskt rätt förvånad, hade jag verkligen haft en sådan otrolig tur, när man tex läser om Magnus jätte problem så börjar man ju fundera om man inte haft en riktig bondröta...

Men efter att frågat servicekillen så var svaret att det inte alls var något större problem, speciellt idag med dom nyare husen som D300 och D3, dom skall tydligen vara nogrannare justerad från fabrik än tidigare, 17-55'an hade dom därimot haft en del exemplar av inne för felfokus, men mitt ex var dock helt felfritt, och att det skulle vara något jätte problem med felfokus var inget dom kände till enligt servicekillen hos Lasses i allfall, inte då det gäller Nikon orginal i allafall, för dom översvämmades inte av sådana jobb direkt.

/kent
 
Senast ändrad:
Re: Front Bakfokus erfarenheter

MHjerpe skrev:
Behöver lite råd o tips från er som har haft samma problematik.

Har mitt andra Sigma EX objektiv hemma och båda har frontfokuserat. första 24-70 skickades tillbaka och har ett 18-50 hemma nu. Som frontar på 50mm och bakfouserar på 18mm.

Vad gör man ?

Skicka tillbaka ? (skita i Sigma o prova Tamron ist )

Skicka till Tura för kallibrering (Betalar man frakt ? vad lång tid tar det ungf ? )

Har en 10D med ett helt nytt 50mm 1.8 o denna kombo funkar bra (ev lite bakfokus med denna).

första bilden 50mm 1.8... 45graders test.. (vet att en del inte tycker detta test är optimalt.. har provat massa olika sätt att testa o alla sätt visa samma sak)

Vad har ni gjort ? vad hade du gjort ?

Skalan man ser i din bild är det något man kan ladda ner någonstans? Det måste väl också vara olika skalor beroende på brännvidden?
Det som är bra med skalan är att det verkar vara en liten ledtråd i hur bra man ska vara nöjd med.

Lite nybörjare på detta men gjorde några tester och märker av problemet.
 
Efter att ha läst om alla sätt att kolla felfokus måste jag fråga om det här inte är ett lätt och korrekt sätt att testa:
Jag har en nyinköpt Canon 40D (min första digital SLR). Satte den på stativ, på med mitt EF 300/4 (stängde av IS), fokuserade på ett objekt med bra kontrast och tog en bild. Slog sedan på Live view, max förstoring och fokuserade om. Tog en bild. Testade på flera objekt, alltid med samma resultat: Live viewbilderna är tydligt skarpare. Alltså felfokuserar min kamera och måste skickas in för justering. Eller?

Front- eller bakfokus vet jag inte än.
 
nikonservice i Göteborg?

Känner någon till om det finns en auktoriserad Nikonverkstad i gbg-området. Jag har ett nyinköpt (beg) 80-200 som kraftigt bakfokuserar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.