Jag har grävt en del i dessa fokusproblem och upplevt dem åt alla håll och kanter själv. En ljusning i förståelsen kom när jag började köpa manuella objektiv och en ny mattskiva avsedd för manuell fokus. Det visar sig nu att olika objektiv beroende på brännvidd och konstruktion
ser ut att ge fokus på olika ställen när de ligger rätt fokuserade. Detta beror som jag förstått det till stor del på sk. "sfärisk aberration", vilket innebär att objektivet vid stora bländaröppningar fokuserar perifert ljus på ett annat plan än ljus som passerar genom centrum av objektivet. Läs gärna om fenomenet här:
http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html
Nu börjar min spekulation:
Antag att AF-sensorerna är såpass känsliga så att de faktiskt "hittar" fokus hos lite av det ljus som ligger utanför det upplevda skärpeplanet. Då kommer AF att låsa, men på ett ställe där ögat inte alls är överens om att fokus borde ligga. Ögat ser nämligen skärpeplanet där även
kontrasten är som högst, och hos vissa objektiv så har man faktiskt fokus både framför och bakom detta, men omgivet av ett "ludd" på grund av den sfäriska aberrationen.
Allt det här innebär att det inte alls nödvändigtvis behöver vara något egentligt fel på utrusningen. Tvärtom kan det vara så att AF är så enormt känslig att den låser på ett ställe där det existerar fokuserat ljus, men i mycket liten mån, en bit från det upplevda skärpeplanet. Detta skulle även kunna förklara att kameror med enklare AF-modul mindre ofta har problem med front- eller bakfokus. Istället hittar de inte fokus
alls när ljuset blir dåligt.
Det ovanstående torde främst gälla äldre objektivkonstruktioner (typ alla fasta gluggar med andra ord) och antagligen bara när fokusfelet är ganska litet. Felet blir också helt olika beroende på om man kör med vidöppen bländare eller nedbländat, då sfärisk aberration vid nedbländning ger upphov till sk. "focus shift" på engelska. Det innebär att fokus flyttas bortåt när man bländar ner, eftersom man då eliminerar det perifera ljus som p.g.a. aberrationen fokuseras närmare än resten.
Jag provade nyligen detta på ett av mina objektiv, det mycket ljusstarka 55/1,2. Vid full bländaröppning så ligger upplevd fokus ungefär 1-2 centimeter hitom det man tycker är skarpast vid f/5,6. Detta vid närgränsen, så det är ganska stor skillnad. Möjligen kan det bli linjärt värre på större avstånd.
För att summera detta så kan det alltså vara läge att skicka
huset på kalibrering även om olika gluggar beter sig olika. Jag gjorde det med min kamera när jag köpt den, och det enda objektiv som felfokuserade funkade efter detta faktiskt utmärkt. De övriga påverkades inte! Jag begriper inte riktigt hur det gick till, men antagligen justerade man AF:ens känslighet, och att alla gluggar efter detta funkade tillfredsställande torde bevisa att det inte var någon av dem det var fel på, även om jag först trodde det.
Alltså; det behöver inte vara något regelrätt fel det handlar om, utan bara stor svårighet att få olika objektiv att lira med kamerans autofokus, om man nu kräver så snäva toleranser som gäller idag.
Tillägg: Att kunna justera kameran för olika objektiv borde vara ett ypperligt verktyg för att kunna hantera objektiv som beter sig helt olika.
Prova gärna att ställa kameran på stativ, fokusera på något tillräckligt nära för att få kort skärpedjup, och sedan ta bilder vid olika bländarvärden så kanske ni kommer att se att fokus faktiskt flyttar på sig, helt utan att man ändrat fokusavståndet.