Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Front- och bakfokus-erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
bune skrev:
Är det inte så att du kan ställa in fokusjustering för olika brännvidder? Det har jag för mig.

I tidigare refererade diskussion om fokusproblem med D300 så finns även diskussion kring kompensering av fokusfel i kamerahuset och det verkade inte så bara det heller. Man riskerar att hamna på verkstad trots möjligheten till individuell kompensering av objektiven.
 
Jag har grävt en del i dessa fokusproblem och upplevt dem åt alla håll och kanter själv. En ljusning i förståelsen kom när jag började köpa manuella objektiv och en ny mattskiva avsedd för manuell fokus. Det visar sig nu att olika objektiv beroende på brännvidd och konstruktion ser ut att ge fokus på olika ställen när de ligger rätt fokuserade. Detta beror som jag förstått det till stor del på sk. "sfärisk aberration", vilket innebär att objektivet vid stora bländaröppningar fokuserar perifert ljus på ett annat plan än ljus som passerar genom centrum av objektivet. Läs gärna om fenomenet här: http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html

Nu börjar min spekulation:
Antag att AF-sensorerna är såpass känsliga så att de faktiskt "hittar" fokus hos lite av det ljus som ligger utanför det upplevda skärpeplanet. Då kommer AF att låsa, men på ett ställe där ögat inte alls är överens om att fokus borde ligga. Ögat ser nämligen skärpeplanet där även kontrasten är som högst, och hos vissa objektiv så har man faktiskt fokus både framför och bakom detta, men omgivet av ett "ludd" på grund av den sfäriska aberrationen.
Allt det här innebär att det inte alls nödvändigtvis behöver vara något egentligt fel på utrusningen. Tvärtom kan det vara så att AF är så enormt känslig att den låser på ett ställe där det existerar fokuserat ljus, men i mycket liten mån, en bit från det upplevda skärpeplanet. Detta skulle även kunna förklara att kameror med enklare AF-modul mindre ofta har problem med front- eller bakfokus. Istället hittar de inte fokus alls när ljuset blir dåligt.
Det ovanstående torde främst gälla äldre objektivkonstruktioner (typ alla fasta gluggar med andra ord) och antagligen bara när fokusfelet är ganska litet. Felet blir också helt olika beroende på om man kör med vidöppen bländare eller nedbländat, då sfärisk aberration vid nedbländning ger upphov till sk. "focus shift" på engelska. Det innebär att fokus flyttas bortåt när man bländar ner, eftersom man då eliminerar det perifera ljus som p.g.a. aberrationen fokuseras närmare än resten.
Jag provade nyligen detta på ett av mina objektiv, det mycket ljusstarka 55/1,2. Vid full bländaröppning så ligger upplevd fokus ungefär 1-2 centimeter hitom det man tycker är skarpast vid f/5,6. Detta vid närgränsen, så det är ganska stor skillnad. Möjligen kan det bli linjärt värre på större avstånd.

För att summera detta så kan det alltså vara läge att skicka huset på kalibrering även om olika gluggar beter sig olika. Jag gjorde det med min kamera när jag köpt den, och det enda objektiv som felfokuserade funkade efter detta faktiskt utmärkt. De övriga påverkades inte! Jag begriper inte riktigt hur det gick till, men antagligen justerade man AF:ens känslighet, och att alla gluggar efter detta funkade tillfredsställande torde bevisa att det inte var någon av dem det var fel på, även om jag först trodde det.

Alltså; det behöver inte vara något regelrätt fel det handlar om, utan bara stor svårighet att få olika objektiv att lira med kamerans autofokus, om man nu kräver så snäva toleranser som gäller idag.

Tillägg: Att kunna justera kameran för olika objektiv borde vara ett ypperligt verktyg för att kunna hantera objektiv som beter sig helt olika.
Prova gärna att ställa kameran på stativ, fokusera på något tillräckligt nära för att få kort skärpedjup, och sedan ta bilder vid olika bländarvärden så kanske ni kommer att se att fokus faktiskt flyttar på sig, helt utan att man ändrat fokusavståndet.
 
Makten skrev:
Jag har grävt en del i dessa fokusproblem och upplevt dem åt alla håll och kanter själv. En ljusning i förståelsen kom när jag började köpa manuella objektiv och en ny mattskiva avsedd för manuell fokus. Det visar sig nu att olika objektiv beroende på brännvidd och konstruktion ser ut att ge fokus på olika ställen när de ligger rätt fokuserade. Detta beror som jag förstått det till stor del på sk. "sfärisk aberration", vilket innebär att objektivet vid stora bländaröppningar fokuserar perifert ljus på ett annat plan än ljus som passerar genom centrum av objektivet. Läs gärna om fenomenet här: http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html

Nu börjar min spekulation:
Antag att AF-sensorerna är såpass känsliga så att de faktiskt "hittar" fokus hos lite av det ljus som ligger utanför det upplevda skärpeplanet. Då kommer AF att låsa, men på ett ställe där ögat inte alls är överens om att fokus borde ligga. Ögat ser nämligen skärpeplanet där även kontrasten är som högst, och hos vissa objektiv så har man faktiskt fokus både framför och bakom detta, men omgivet av ett "ludd" på grund av den sfäriska aberrationen.
Allt det här innebär att det inte alls nödvändigtvis behöver vara något egentligt fel på utrusningen. Tvärtom kan det vara så att AF är så enormt känslig att den låser på ett ställe där det existerar fokuserat ljus, men i mycket liten mån, en bit från det upplevda skärpeplanet. Detta skulle även kunna förklara att kameror med enklare AF-modul mindre ofta har problem med front- eller bakfokus. Istället hittar de inte fokus alls när ljuset blir dåligt.
Det ovanstående torde främst gälla äldre objektivkonstruktioner (typ alla fasta gluggar med andra ord) och antagligen bara när fokusfelet är ganska litet. Felet blir också helt olika beroende på om man kör med vidöppen bländare eller nedbländat, då sfärisk aberration vid nedbländning ger upphov till sk. "focus shift" på engelska. Det innebär att fokus flyttas bortåt när man bländar ner, eftersom man då eliminerar det perifera ljus som p.g.a. aberrationen fokuseras närmare än resten.
Jag provade nyligen detta på ett av mina objektiv, det mycket ljusstarka 55/1,2. Vid full bländaröppning så ligger upplevd fokus ungefär 1-2 centimeter hitom det man tycker är skarpast vid f/5,6. Detta vid närgränsen, så det är ganska stor skillnad. Möjligen kan det bli linjärt värre på större avstånd.

För att summera detta så kan det alltså vara läge att skicka huset på kalibrering även om olika gluggar beter sig olika. Jag gjorde det med min kamera när jag köpt den, och det enda objektiv som felfokuserade funkade efter detta faktiskt utmärkt. De övriga påverkades inte! Jag begriper inte riktigt hur det gick till, men antagligen justerade man AF:ens känslighet, och att alla gluggar efter detta funkade tillfredsställande torde bevisa att det inte var någon av dem det var fel på, även om jag först trodde det.

Alltså; det behöver inte vara något regelrätt fel det handlar om, utan bara stor svårighet att få olika objektiv att lira med kamerans autofokus, om man nu kräver så snäva toleranser som gäller idag.

Tillägg: Att kunna justera kameran för olika objektiv borde vara ett ypperligt verktyg för att kunna hantera objektiv som beter sig helt olika.
Prova gärna att ställa kameran på stativ, fokusera på något tillräckligt nära för att få kort skärpedjup, och sedan ta bilder vid olika bländarvärden så kanske ni kommer att se att fokus faktiskt flyttar på sig, helt utan att man ändrat fokusavståndet.

Intressant. Lyckans ost att kalibreringen av ditt hus löste problemet med ditt felakatigt fokuserande objektiv utan att påverka de övriga objektivens fokusering - så funkade det tyvärr inte för mig. Efter min kalibreing funkade exv. ett objektiv jag haft backfokusproblem med bra. Däremot fick de objektiv som tidigare låg bra ny fram fokus.
 
Nu har jag gjort ett litet exempel, med "focus shift"-testet jag nämnde. Bilderna är tagna vid närgränsen (0,6 meter) med Nikkor 55/1,2. Vettigt utsnitt för forumformatet krävde här 50% crop, så fullt så skarpt som det ser ut att vara är det inte;-)

Full glugg, det röda strecket visar var ögat uppfattar att fokus ligger i bilden. Men kolla på siffrorna! Ända bort till "2" är det faktiskt skarpt OCH oskarpt samtidigt, på grund av sfärisk aberration. Det innebär att det finns fokuserat ljus även där borta, nämligen det som passerar i mitten av linserna. Vi ska snart se vad det innebär vid nedbländning.
 

Bilagor

  • 1,2.jpg
    1,2.jpg
    96.9 KB · Visningar: 626
Vafan hände??? Jo, vi har flyttat fokus genom att begränsa det fokuserade ljus som passerat genom linsernas yttre delar när vi bländat ner. Som synes så finns också fokuserat ljus "där borta" även i f/1,2-bilden, men inte särskilt mycket. Det beror på att detta ljus är så väldigt lite i förhållande till allt det som inte är i fokus på samma ställe. Det är trots allt 4,5 steg mer ljus som dessa futtiga strålar måste slåss med, och det övriga ljuset är mer eller mindre ur fokus.

Det här fenomenet förekommer nog hos alla objektiv, men inte i samma omfattning. Asfäriska linser i moderna konstruktioner är menade att fokusera allt ljus på samma ställe, åtminstone så gott det går. Det intressanta är att det här är tätt kopplat till CA och bokeh också. Ett välkorrigerat objektiv med avseende på SA ger (åtminstone teoretiskt) låg CA och neutral bokeh. Ett objektiv som 50/1,8 (ungefär samma konstruktion hos samtliga märken) är sällan välkorrigerat för optiska aberrationer, vilket gör att det är dumt att ha som nån slags referens när man jämför med en modern zoom till exempel. Det kan mycket väl fokusera helt åt helvete mycket sämre än zoomen av denna anledning.

Kollar vi i den översta bilden så kan kameran säker hitta fokus där den borde hitta fokus i den nedersta bilden. Följden? Upplevd felfokus! Vi ser ju att skärpan ligger mycket närmare än så, eller hur? Nja, den ligger ju därborta OCKSÅ, faktiskt.
 
Senast ändrad:
WFS) (Graylingman skrev:
Hakar på den här tråden...

Vad 17 ska jag göra? Jag har en Canon 350d som frontfokuserar kraftigt tillsammans med Canon 50/1,8 och något mindre men ändå alldeles för mycket med Sigma 18-50/2,8 Däremot sitter fokus perfekt med Sigma 105/2,8 Macro. Min vidvinkelzoom Sigma 10-20 har jag inte testat med, men där är ju skärpedjupet så stort så det känns inte som så jätteviktigt att den sitter där den ska.

Suck! Hur ska man gå tillväga för att få nån reda i detta? Enda jag fortfarande har garanti på är 18-50. Finns det någon verkstad som kan fixa alltihop samtidigt? Det vore ju det smidigaste. Funderar på att annars skicka hus och 50/1,8 till Canonverkstad och sen sigmagrejorna nån annan stans. Eventuellt tillsammans med huset men med ett förbud att göra nåt med huset.

Tacksam för alla tankar kring hur jag bör gå tillväga för att få ordning på denna jäkla soppa.


Citerar mig själv för att knuffa upp min frågeställning i förhoppningen att få några råd eller synpunkter på hur jag ska gå vidare i detta. Som sagt... tacksam för tankar.
 
Felfokus

Tror man bara blir olycklig om man fokuserar (ha,ha) för mkt på detta problemet.
Skämt åsido, jag tror man får lära sig att leva med det. Finns det bara en konsekvens i felfokuserandet går det alltid att justera. Men om det är lite hipp som happ börjar det kännas jobbigt.

Till sist är det nog så att man får det man betalar för. Och betalar man 10000 för ett objektiv är det ganska billigt om man tänker på att det inte finns nåt tak uppåt. Om nu det är nån tröst.

Lothar Marunga
Pentax med sikte på Nikon...
 
Håller nog inte med.

Lägger man pengar på ett objektiv som är märkt både 2.8 och Macro så vill man allt kunna ta bilder med bländare 2.8 och nära det man fotar.. utan att skärpan ligger fel.

Annars är det väl helt fel o utge att produkten är kompatibel med alla canon kameror och är 2.8 och Macro.
 
felfokus

Klart du har rätt, Mikael.
Men ibland blir man så trött på allt som inte fungerar som det skall och då kan det vara nyttigt för själen att ha en fördragande inställning.

Lothar Marunga
 
Sant.. När jag vadar i pengar skall jag bara har Nikon el Canon orginal saker :)

Update: Tura skickar tillbaka kallibrerat objektiv redan idag.. Snabba ryck!!
 
Update:
Kamerahus och nykallibrerat objektiv hämtades ut redan igår. (Mycket snabbt fixat av Tura)
Men... Tar lite test bilder såklart och nu på 18mm har bokfokus flyttat till lite framfokus,, och på 50mm har framfokus blivit lite lite mindre.. men känns inte 100%... Suck är det så att AF på C 10D och 3'e-parts objektiv inte rockar 100% ihop...
Eller testar jag helt fel.. är jag för kräsen.. undra hur man testar när man kallibrerar dom..

Kan fortfarande ta kort på 2 askar o den som står lite framför är skarpare.. (skall fixa bilder under dagen)

Suck...
 
Re: Felfokus

Lothar Marunga skrev:
Tror man bara blir olycklig om man fokuserar (ha,ha) för mkt på detta problemet.
Skämt åsido, jag tror man får lära sig att leva med det. Finns det bara en konsekvens i felfokuserandet går det alltid att justera. Men om det är lite hipp som happ börjar det kännas jobbigt.

Till sist är det nog så att man får det man betalar för. Och betalar man 10000 för ett objektiv är det ganska billigt om man tänker på att det inte finns nåt tak uppåt. Om nu det är nån tröst.

Lothar Marunga
Pentax med sikte på Nikon...

Aldig att jag accepterar detta. Om jag betalar för en funktion så skall den förbanne mig oxå fungera. Mitt minimikrav är att min utrustning skall kunna fokusera med den centrala fokuspunkten på ett stillastående motiv och det skall bli skarpt på största bländaröppningen. Fungerar inte detta så är produkten felaktig.

Som de flesta av er redan vet så har jag haft STORA problem med min utrustning. Inga av mina DSLR och AF-S objektiv har klarat mitt minimitest vid leverans. 5 st DSLR och 7-8 st AF-S har alla åkt in till Nikons serviceverkstäder för justering. Efter ett par resor så har allt blivit så pass bra att mitt krav uppfylles med råge.

Så summan är att det går alldeles utmärkt att få till det. Det är alltså bara en utebliven eller slarvig justering som ligger bakom problemet. Förmodligen kostar det för mycket för fabrikerna att fixa till det direkt. Fö så har Nikon inte tagit en enda krona i avgift för att ordna justeringen. Inte ens när objektivet är ett par år gammalt och inköpt i HongKong......
 
Finns det nån verkstad som kan titta på både ett Canonhus, ett Canonobjektiv och ett par Sigmaobjektiv. Känns som om det skulle vara större chans att det blev bra om en enda verkstad justerade hela paketet.
 
Tura ville ha med huset får att kunna kallibrera sigma mot huset.. men antar att dom inte tar in Canon optik och kallibrerar dem oxo..
 
50mm igen... focus på logica grunkan...
Skärpan verkar ligga på texten Selma lagerlöf..
 

Bilagor

  • sigma2.jpg
    sigma2.jpg
    24.1 KB · Visningar: 462
Och det roliga vid 18mm så verkar den ok..

Tyvärr inga 100% crops men nästan.. (man ser nog ändå)
 

Bilagor

  • sigma_18.jpg
    sigma_18.jpg
    25.3 KB · Visningar: 463
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.