NWiström
Medlem
Fromholtz, The never ending story...eller?
Trots att detta nog är en av dom längsta här har jag försökt att korta ned den så mycket som möjligt. Fromholtz som nämns nedan är butiken Fromholtz, alltså inte nån specifik person.
I Juli förra året köpte jag en Canon 10d av Expert Fromholtz i Linköping. Senare under hösten upptäckte jag damm på CCDn som troligtvis funnits där redan innan jag köpte den. Efter att pratat med Fromholtz och visat dom en testbild så gick dom med på att skicka kameran till Canon Service på garantin.
Detta var den 25:e November och dom trodde det skulle ta 3 till 6 veckor innan jag fick tillbaka den. Här gör jag ett misstag och glömmer bort att ta ur minneskortet och batteriet. Eller ser till att detta skrivs upp på det kvitto jag får.
Under December ringde jag några gånger men dom hade inte hört nått från Canon service. När det närmade sig jul ville jag verkligen ha kameran så jag pressade på Fromholtz lite och dom ringde då Canon. Det visade sig då att kameran var borta och troligtvis stulen enligt Fromholtz. Dom skulle då kolla vidare med nått försäkringsbolag om vad som gällde. Och dom ville ersätta mig för minneskortet som satt i.
Sen hände det nästan inget förrän i slutet av Januari då jag den 23:e ringde till dom. Fromholtz sa då att dom väntade på pengar från Canon Service för att kunna ersätta mig med en ny kamera. Jag ville givetvis veta lite mer och personen som hade hand om det hos Fromholtz var upptagen men skulle ringa upp mig så fort han fick tid.
Den 30:e tröttnade jag på att vänta och ringde själv upp och fick då veta att försäkringsbolaget hade tagit hand om det. Dom hade startat en utredning och Fromholtz sa åt mig att det finns inget jag kan göra åt det så det är bara att vänta på utredningen. Jag bad då om att få en ersättnings kamera under tiden men fick då veta att "så går det minsann inte till".
Tiden sprang iväg och jag ringde några ggr i början av Februari men för det mesta så var den ansvarige inte där eller var sjuk. 20:e Februari talade jag inte om innan vad jag hade för ärende och fick då prata med honom. Han visste inte mycket mer då än tidigare och skulle återkomma dagen efter.
Eftersom jag ändå är i närheten av affären går jag då dit för att prata med honom direkt. Han säger då att dom skickat brev till fraktbolaget men inte fått svar än. Då surnar jag till lite och säger jag dom magiska orden "jag vill häva köpet och ha pengarna tillbaka". Givetvis så kan han inte ta beslut om det och hänvisar till sin chef som då är på semester.
Måndagen efter ringer jag till Fromholtz och ber att få prata med butikschefen. Han säger att han ska då själv ta tag i det och ska fixa fram en kamera åt mig. Jag ber då bara att få pengarna tillbaka eftersom jag inte orkar vänta längre på att dom ska strula runt. Han vill ändå ha några dagar till att lösa detta på och vi kommer överens om idag, Torsdagen den 26:e alltså.
Strax innan 10 ringer han mig(kors i taket) och säger att han fortfarande letar efter en till mig. Jag ber då igen om att få pengarna tillbaka men han vill ha mer tid på sig. Jag nekar och säger att jag vill ändå ha pengarna tillbaka eftersom jag troligtvis kan köpa en snabbare från Tyskland.
Han börjar då låta irriterad och svara att jag bara gör det för att tjäna pengar på det här. Nu tappar jag tålamodet och svara med "nej, mest för att jag vill inte ha med eran affär att göra mer". Då tar det hus i helvete och jag får höra saker som "Ingen ska trampa på mig" och "o det där minneskortet det har du hemma i bokhyllan".
Då frågar jag "måste det verkligen bli en rättsak av det här?". Ur telefonluren, som jag nu håller ett par decimeter från örat, kommer saker som "vi har dom bästa advokaterna", "du ska inte få nån kamera förrän i höst", "du kommer placeras sist i kön för alla som vill ha en Canon 10d" och att jag minsann inte ska få nån bra service av Fromholtz mer.
Just då kändes det verkligen som guldet blev till sand. Kameran som jag var så nöjd med fanns inte längre och mina objektiv (Canon 17-40, Canon 70-200 IS och Sigma 105 macro) var i stort sett värdelösa för mig.
Efter ett tag lugnar han ner sig, återgår till en mer normal samtalston och vill återkomma imorgon om detta.
När jag ändå hade ett ärende på stan nu innan lunch så tänkte jag varför inte ta svängen förbi och snacka direkt med honom om det här. Jag går in i affären och ber att få prata med butikschefen. Får då veta att han sitter i möte med Canon och inte kan störas. Eftersom den killen inte vet vem jag är talar jag om det och han går iväg och säger till butikschefen. Samtalet är lugnt och han säger nu att han hittat en kamera åt mig. Den skickas med posten idag och jag kommer troligtvis få den imorgon.
Vad säger man... jag är helt förstummad. Jag borde vara jätteglad att jag troligtvis får en imorgon men efter allt detta tjafs känns det helt tomt. Skulle jag få välja på pengarna tillbaka och en kamera från dom så skulle jag ta pengarna iaf som det känns nu. Mest eftersom jag verkligen inte vill ha nått att göra med dom. Man undrar ju tex vad det är för 10d han fått tag på. Jag borde läst lite mer i detta forum och följt rådet att skicka den direkt till Canon IT Service. Vad skulle ni göra?
Niclas Wiström
Trots att detta nog är en av dom längsta här har jag försökt att korta ned den så mycket som möjligt. Fromholtz som nämns nedan är butiken Fromholtz, alltså inte nån specifik person.
I Juli förra året köpte jag en Canon 10d av Expert Fromholtz i Linköping. Senare under hösten upptäckte jag damm på CCDn som troligtvis funnits där redan innan jag köpte den. Efter att pratat med Fromholtz och visat dom en testbild så gick dom med på att skicka kameran till Canon Service på garantin.
Detta var den 25:e November och dom trodde det skulle ta 3 till 6 veckor innan jag fick tillbaka den. Här gör jag ett misstag och glömmer bort att ta ur minneskortet och batteriet. Eller ser till att detta skrivs upp på det kvitto jag får.
Under December ringde jag några gånger men dom hade inte hört nått från Canon service. När det närmade sig jul ville jag verkligen ha kameran så jag pressade på Fromholtz lite och dom ringde då Canon. Det visade sig då att kameran var borta och troligtvis stulen enligt Fromholtz. Dom skulle då kolla vidare med nått försäkringsbolag om vad som gällde. Och dom ville ersätta mig för minneskortet som satt i.
Sen hände det nästan inget förrän i slutet av Januari då jag den 23:e ringde till dom. Fromholtz sa då att dom väntade på pengar från Canon Service för att kunna ersätta mig med en ny kamera. Jag ville givetvis veta lite mer och personen som hade hand om det hos Fromholtz var upptagen men skulle ringa upp mig så fort han fick tid.
Den 30:e tröttnade jag på att vänta och ringde själv upp och fick då veta att försäkringsbolaget hade tagit hand om det. Dom hade startat en utredning och Fromholtz sa åt mig att det finns inget jag kan göra åt det så det är bara att vänta på utredningen. Jag bad då om att få en ersättnings kamera under tiden men fick då veta att "så går det minsann inte till".
Tiden sprang iväg och jag ringde några ggr i början av Februari men för det mesta så var den ansvarige inte där eller var sjuk. 20:e Februari talade jag inte om innan vad jag hade för ärende och fick då prata med honom. Han visste inte mycket mer då än tidigare och skulle återkomma dagen efter.
Eftersom jag ändå är i närheten av affären går jag då dit för att prata med honom direkt. Han säger då att dom skickat brev till fraktbolaget men inte fått svar än. Då surnar jag till lite och säger jag dom magiska orden "jag vill häva köpet och ha pengarna tillbaka". Givetvis så kan han inte ta beslut om det och hänvisar till sin chef som då är på semester.
Måndagen efter ringer jag till Fromholtz och ber att få prata med butikschefen. Han säger att han ska då själv ta tag i det och ska fixa fram en kamera åt mig. Jag ber då bara att få pengarna tillbaka eftersom jag inte orkar vänta längre på att dom ska strula runt. Han vill ändå ha några dagar till att lösa detta på och vi kommer överens om idag, Torsdagen den 26:e alltså.
Strax innan 10 ringer han mig(kors i taket) och säger att han fortfarande letar efter en till mig. Jag ber då igen om att få pengarna tillbaka men han vill ha mer tid på sig. Jag nekar och säger att jag vill ändå ha pengarna tillbaka eftersom jag troligtvis kan köpa en snabbare från Tyskland.
Han börjar då låta irriterad och svara att jag bara gör det för att tjäna pengar på det här. Nu tappar jag tålamodet och svara med "nej, mest för att jag vill inte ha med eran affär att göra mer". Då tar det hus i helvete och jag får höra saker som "Ingen ska trampa på mig" och "o det där minneskortet det har du hemma i bokhyllan".
Då frågar jag "måste det verkligen bli en rättsak av det här?". Ur telefonluren, som jag nu håller ett par decimeter från örat, kommer saker som "vi har dom bästa advokaterna", "du ska inte få nån kamera förrän i höst", "du kommer placeras sist i kön för alla som vill ha en Canon 10d" och att jag minsann inte ska få nån bra service av Fromholtz mer.
Just då kändes det verkligen som guldet blev till sand. Kameran som jag var så nöjd med fanns inte längre och mina objektiv (Canon 17-40, Canon 70-200 IS och Sigma 105 macro) var i stort sett värdelösa för mig.
Efter ett tag lugnar han ner sig, återgår till en mer normal samtalston och vill återkomma imorgon om detta.
När jag ändå hade ett ärende på stan nu innan lunch så tänkte jag varför inte ta svängen förbi och snacka direkt med honom om det här. Jag går in i affären och ber att få prata med butikschefen. Får då veta att han sitter i möte med Canon och inte kan störas. Eftersom den killen inte vet vem jag är talar jag om det och han går iväg och säger till butikschefen. Samtalet är lugnt och han säger nu att han hittat en kamera åt mig. Den skickas med posten idag och jag kommer troligtvis få den imorgon.
Vad säger man... jag är helt förstummad. Jag borde vara jätteglad att jag troligtvis får en imorgon men efter allt detta tjafs känns det helt tomt. Skulle jag få välja på pengarna tillbaka och en kamera från dom så skulle jag ta pengarna iaf som det känns nu. Mest eftersom jag verkligen inte vill ha nått att göra med dom. Man undrar ju tex vad det är för 10d han fått tag på. Jag borde läst lite mer i detta forum och följt rådet att skicka den direkt till Canon IT Service. Vad skulle ni göra?
Niclas Wiström
Senast ändrad: