Annons

Fritt fram att ladda ned från portfolion?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Är det meningen att man fritt kan högerklicka på portfoliobilder och spara ned dem?

I läget för tumnagel kommer meddelandet "kontakta fotografen..." men förstorar man bilden så verkar det fritt fram just nu!

Vet att det går att komma åt bilderna på andra sätt men känns ändå bra om man gör det lilla som går för att försvåra.

Har du verkligen lyckats ladda ner en bild på det sättet och tittat på den sedan, eller tror du bara det går? Testa.

Förlåt...

Hade ej testat fullt ut då jag var van sedan tidigare att samma meddelande kom fram för tumnagel resp. fullstor bild.

Jag har bytt till det där "skyddet" på övriga Fotosidan, men tumnagellistan där har jag missat tydligen. Fixar.

(Fast skydd är fel ord, det är lätt att gå runt - precis som den tidigare Javascript-lösningen)

De som vill ha bilderna hos sig själva har all rätt att ha dem och spara dem. Däremot får man hoppas att "skyddet" får folk att tänka till så det inte blir slentrian i det hela.

Vad är det för "skydd" ni pratar om?
Jag bara undrar eftersom jag provade nyss på bilder i kritikpoolerna och kunde högerklicka och välja Spara....

Monica, kolla på din hårddisk vad det är för bild som sparats. Jag tror du kommer att bli överraskad... ;-)

Ånej, här sparas inte. Vill inte ha någon form av virus i min dator. ;-)
Jag bara undrade eftersom "Kontakta fotografen"-rutan inte dök upp som den gjorde förr.

Att jag kan norpa bilder på andra sätt vet jag om :)

Som vår vän Steelneck brukar skriva, ser du bilden så har du redan laddat ner den.

Det går inte att skydda bilder från nerladdning om man vill kunna visa dem.

Allt man man med lite olika trix kan göra är att göra det lite svårare att välja vart man skall spara bilden. I annat fall så finns den i webbläsarens cache, åtminstone under tiden du tittar på den.

Det är mest irriterande med ett extra musklick men det kanske stoppar någon.

Förstår inte varför folk överhuvudtaget orkar bry sig om att sno bilder. Kvalliten är ju rätt dålig så det är ju inte lätt att kränga den om man nu hade för avsikt att göra det.

Hur man än vänder på tekniken kan man alltid ta en skärmdump och spara bilden den vägen. Men som redan är påpekat så är det ju dålig kvalité då.

Du behöver inte bry dig om en skärmdump.
ALLA bilder som du ser på din datorskärm har du hämtat hem till din dator. Det går i princip *ALLTID* att hämta bilder och spara dem till fil.
Det är nämligen precis som med vanliga bilder att man måste ha bilden för att kunna se den.
För digitala bilder så har man dem på hårddisken eller i datorns minne, men man har dem.

Det enda sättet att komma runt detta är att använda DRM-funktionalitet (digital rights management) som precis som hindra-högerklick-skyddet bara försvårar att spara bilden (förvisso kan det försvåra ganska rejält). DRM är dock inte något som vi vill ha av andra skäl.

/ep

clindh skrev:
Jag har bytt till det där "skyddet" på övriga Fotosidan, men tumnagellistan där har jag missat tydligen. Fixar.
Vet inte om du har glömt men det är möjligt, på mitt portfolio iaf, att ladda ner bilden på förstasidan och öppna den i photoshop etc. Om du kan ändra det, gör det gärna. :)

/Fabian

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto