Annons

Frilans/Yrkesfotografer - Hur marknadsför ni er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos Z.

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, hur gör ni med marknadsföring?

Jag vänder mig främst just nu till erfarna frilans - och yrkesfotografer. Men även andra kunniga personer i ämnet Marknadsföring.

Hur gjorde ni i starten? Hur har ni visat att ni finns? Hur bygga ett kontaktnät på bästa sätt? Och vad har ni upptäckt och lärt er under tiden?

Skulle verkligen uppskatta konkreta råd och tips i saker man absolut bör tänka på och göra samt till och med saker man kanske inte ska göra!

Tusen tack på förhand!
//CZ

www.zayaphotography.com
 
tips

Hej!

Här kommer lite tips på rak arm, finns säkert en massa jag har glömt...Google är din vän :)

Schyst sida! Men du saknar något som kommer få upp din trafik och ge hits på google. Det är viktigt med en blog för att få in dina nyckelord på så många platser som möjligt på sidan. Det förbättrar ditt SEO. Vet du inte va SEO är så google det och spendera timmar på att förstår det. Det är en av nycklarna idag.

Starta sidor på sociala medier. Syns du så finns du! Twitter, Facebook, Flickr, tumblr etc etc.

Länka till din hemsida på olika forum och i kommentars-ält på andra bloggar. Det förbättrar ditt SEO. Det finns en miljon SEO knep men dom får du hitta själv eller hyra in mig som SEO-konsult :)

Word of mouth! Se till att folk vet om vem du är. Är du i början av din karriär så gör gratis-jobb, välgörenhet etc. Folk hör talas om dig och en nöjd kund blir till två, två leder till fyra och fyra till 16 osv.

Använd ditt sociala nätverk. Bjud in alla dina vänner och vänners vänner på facebook till din fan page. Dela ut business cards till alla vänner, vänners vänner, bekanta, släktingar.

Kör personliga projekt som syns. Tryck en fotobok eller tidning att dela ut på stadens fikaställen.

Ta kontar med tidningar, bloggar och företag som kan ha behov av bilder inom din genrer. Att få bilder featured på stora bloggar kommer får upp din trafik och kännedomen om din produkt.

Vad för bilder ska du ha i din portfolio? Dom bästa! I bloggen kan du dela med dig av ditt liv och mindre professionella bilder. Men i din portfolia ska du bara visa dina bästa. (en av anledningarna till att min inte är uppdaterad, har inte hunnit få fram mina viktigaste favoriter än)

Det handlar som sagt om att synas och höras. Vill du verkligen detta så förbered dig på att jobba hårt. Dag och natt.

Stefan Hellberg Photographer Luzern

Lycka till!
//Stefan Hellberg

Stefan Hellberg Photographer Luzern
 
Kan man inte klara av att med enkla medel förklara vad man menar med SEO, utan hänvisa till Googles, så är det väl lika bra att inte ens nämna denna kryptiska förkortning.
 
Kan man inte klara av att med enkla medel förklara vad man menar med SEO, utan hänvisa till Googles, så är det väl lika bra att inte ens nämna denna kryptiska förkortning.

Det var dagens bittraste svar. Kan du inte med enkla medel förklara det själv i så fall? Istället för att slösa din tid på att skriva ett surt inlägg.

Mvh,
Stefan

EDIT: Första träffen förklarar det mycket bättre än jag själv skulle kunna göra :)
http://lmgtfy.com/?q=SEO



Stefan Hellberg Photographer Luzern
 
Kan man inte klara av att med enkla medel förklara vad man menar med SEO, utan hänvisa till Googles, så är det väl lika bra att inte ens nämna denna kryptiska förkortning.

Den bör nog nämnas om någon frågar hur man marknadsför sig, en snabb Googlesökning ger genast många och bra förklaringar.
 
Ett tips ang. att länka till sin blogg och sin hemsida, skriv bara inte "titta gärna på mina bilder! www.blablabla.com"

Du bör se till att ha ett syfte med ditt inlägg, en genomtänkt kommentar på forumet som kan relatera till dina bilder/hemsida/blogg.. dvs, inte bara spamma forum och andra bloggar med dina länkar. Såkallad "good will" är inte något man ska underskatta på nätet. Var seriös och trevlig så blir folk intresserade av dina bilder och ryktet sprids.

MEN, bästa sättet att marknadsföra sig är att ringa runt till reklambyråer och företag som du vill jobba för och åka dit och visa en riktigt flashig portfolio.. Då har du störst chans att få några jobb, och ett jobb leder till fler jobb och fler jobb osv, GE ALDRIG UPP. Om en reklambyrå säger "nej, vi har inga jobb för dig just nu" så ringer du igen efter några månader med en uppdaterad portfolio försöker igen. Var ihärdig.

OBS, med "portfolio" menar jag en fysisk analog sådan med riktiga papperskopior från ett proffslabb. Inga mobiler eller surfplattor. Då får du vända i dörren tyvärr.
 
Senast ändrad:
Tackar!

Jag bugar och tackar för alla tips, råd och tankar!

Mycket av det som har nämnts gör jag i dagsläget, men många tips gav mig nya ideer och tankar. Tanken med tråden var att få en direkt kontakt med insatta folk i ämnet. Jag är mycket nöjd med svaren hittills.

Lite funderingar;

@Hellbergarn
Tack för konkreta och raka tips! Ang blog. Bloggen finns länkad i min sida, men denna syns först när man kickar i "Contact". Jag antar att du menar att den ska synas direkt på första sidan?
Och, att få in nyckelord, ska jag få in orden i bloggen när jag tex skriver om något? Eller menar du i form av taggar?

@MrKarisma
Tar även dina tips på allvar! Mycket inspirerande! :)
 
Bra tips. Jobbar med att få ordning på mina bilder o bygga en portfolio. Denna tråd sparar jag för att kunna hitta de konkreta tipsen igen.
Lycka till.
 
Gratisjobb en usel idé

Ang. "tipset" ovan om att göra "gratisjobb", så är det ett rent usel "tips".

Jag har själv gjort just det, vilket var ett stort misstag.
Leder enbart till tiggerier, och mer "erbjudanden" om att få "jobba" gratis.

Istället så skulle jag vilja trycka på det faktum att en ordentlig affärsplan är absolut nödvändig om du menar allvar med dina tankar om att satsa på en karriär som yrkesfotograf/seriös frilansare.

Speciellt som fotobranschen är extremt tuff att ta sig in i.
Jag har, trots tidigare misstag lyckats hyggligt.
Men det har inte varit enkelt att reparera de misstag jag gjort tidigare, och det räcker inte med att vara bra.

För att lyckas så måste du vara riktigt bra, och kombinera det med förmågan att ta tillräckligt bra för att få lönsamhet i det du gör.

Karismas tips om att bygga upp en bra portfolio, och sedan kontakta tänkbara uppdragsgivare är bra.
Men du får räkna med att jobba riktigt hårt och målmedvetet innan det lossnar.
 
SEO har varit A och O för min verksamhet. Googla ordet modellbilder och se var KameraTrollet ligger. En gång i tiden låg jag på topp 10 på ordet fotograf med och folk kommer fortfarande fram till min gamla nedlagda hemsida genom att söka på fotograf helsingborg.
 
Ang. "tipset" ovan om att göra "gratisjobb", så är det ett rent usel "tips".

Jag har själv gjort just det, vilket var ett stort misstag.
Leder enbart till tiggerier, och mer "erbjudanden" om att få "jobba" gratis.

Istället så skulle jag vilja trycka på det faktum att en ordentlig affärsplan är absolut nödvändig om du menar allvar med dina tankar om att satsa på en karriär som yrkesfotograf/seriös frilansare.

Speciellt som fotobranschen är extremt tuff att ta sig in i.
Jag har, trots tidigare misstag lyckats hyggligt.
Men det har inte varit enkelt att reparera de misstag jag gjort tidigare, och det räcker inte med att vara bra.

För att lyckas så måste du vara riktigt bra, och kombinera det med förmågan att ta tillräckligt bra för att få lönsamhet i det du gör.

Karismas tips om att bygga upp en bra portfolio, och sedan kontakta tänkbara uppdragsgivare är bra.
Men du får räkna med att jobba riktigt hårt och målmedvetet innan det lossnar.

Jag håller inte riktigt med där. Gör det inte billigt, gör det gratis.

Jag är precis i början av min "foto-karriär " och har frågat om jag kan få fota ett par event och en bröllopsreception gratis. I utbyte att mina business cards delas ut och att jag trycker min logga i album osv (sista & första sidan.) Nu har jag signat flera välbetalda jobb tack vare kontakterna jag etablerat genom dessa event. Så länge du inte gör det billigt utan gratis är det inga problem. Gör du det billigt värdesätter du ditt jobb lågt, gör du det gratis blir det en annan sak. Nu var det så att gratis-jobben också blev betalda jobb till slut pga att dom var så nöjda att dom faktiskt betalade ändå.

Är du verkligen seriös så är tips nr2 att flytta till en stad eller land där din genre är riktigt stor.
//Stefan
 
Jag bugar och tackar för alla tips, råd och tankar!

Mycket av det som har nämnts gör jag i dagsläget, men många tips gav mig nya ideer och tankar. Tanken med tråden var att få en direkt kontakt med insatta folk i ämnet. Jag är mycket nöjd med svaren hittills.

Lite funderingar;

@Hellbergarn
Tack för konkreta och raka tips! Ang blog. Bloggen finns länkad i min sida, men denna syns först när man kickar i "Contact". Jag antar att du menar att den ska synas direkt på första sidan?
Och, att få in nyckelord, ska jag få in orden i bloggen när jag tex skriver om något? Eller menar du i form av taggar?

@MrKarisma
Tar även dina tips på allvar! Mycket inspirerande! :)

Kan ju börja med att säga, min sidan är inte perfekt men den funkar bra för SEO och är lätt använda. Inte lika snygg som tex din dock. Men jag har troligtvis ändå fler träffar och läsare. Det är rätt lurigt att hitta till din blogg. Även nu när jag visste var jag skulle leta så tog det ett par extra sekunder att hitta den. Hade jag varit en vanlig besökare hade jag redan varit på väg ut. Vad gäller nyckelorden bör som nämnas ofta och gärna i rubriker i din blogg. Tags är också bra.

Idag så är din blog på en separat URL, right? För att nyckelorden på din blog ska hjälpa ditt SEO måste bloggen ligga direkt länkad till din hemsida. typ: xxxxoooxxx.com/blog

Sen hjälper det även att dela med dig av dina länkar till blogg och websida om det finns relevanta skäl att styra trafik dit. I detta läge tex är det smart att be dig att gå in och kolla hur min blog är byggd och länkad till mina nyckelord med tags osv.
Du hittar min sida under:
Stefan Hellberg Photographer Luzern
(Jag använder namngiven hyperlink för att google då associerar min url med "Photographer Luzern" )

Lycka till!
 
Jag håller inte riktigt med där. Gör det inte billigt, gör det gratis.

Jag är precis i början av min "foto-karriär " och har frågat om jag kan få fota ett par event och en bröllopsreception gratis. I utbyte att mina business cards delas ut och att jag trycker min logga i album osv (sista & första sidan.) Nu har jag signat flera välbetalda jobb tack vare kontakterna jag etablerat genom dessa event. Så länge du inte gör det billigt utan gratis är det inga problem. Gör du det billigt värdesätter du ditt jobb lågt, gör du det gratis blir det en annan sak. Nu var det så att gratis-jobben också blev betalda jobb till slut pga att dom var så nöjda att dom faktiskt betalade ändå.

Är du verkligen seriös så är tips nr2 att flytta till en stad eller land där din genre är riktigt stor.
//Stefan

Att sänka sig skälv o köra gratis är vansinne, har du någonsin sätt en affär skriva kom in o ta allt är gratis?
Knappast, däremot så brukar man kunna sälja in sig själv med hårt arbete o en snygg portfolio. Visst kan du göra ett jobb billigare men mitt tips då är att du då på fakturan skriver ord pris o sedan drar av en rabatt i % för annars kommer du få oerhört att få något annat än ditt RÖDA KORS pris i framtiden.

Om man inte är tillräckligt bra kanske man behöver köra gratis eller låga priser men då kanske man ska ställa sig frågan om man verkligen ska försöka jobba som fotograf.
Och sedan kan jag hålla med karisma om att en portfolio är viktig o den ska vara av riktigt bra kvalitet med bilder som kunder blir impade av för kommer du upp med något som inte ser bra ut så får du sällan någon mer chans. Jag vet en kollega som gick runt till 100 reklambyråer med en portfolio han jobbat hårt med tog drygt ett år innan det började ge (avkastning)
Sedan så det viktigaste är nöjda kunder o bra referenser. Många av mina kunder frågar knappt om priset utan är mer noga med att vi ska få till dom bilder dom vill ha o priset är av sekundär betydelse.
Det finns en prislista från sf/Blf o det finns en anledning att den är framtagen precis som ett kollektiv avtal för handels. Du kan säkert få jobba gratis i kassan på ica oxå om du vill ;-)
 
Att sänka sig skälv o köra gratis är vansinne, har du någonsin sätt en affär skriva kom in o ta allt är gratis?
Knappast, däremot så brukar man kunna sälja in sig själv med hårt arbete o en snygg portfolio. Visst kan du göra ett jobb billigare men mitt tips då är att du då på fakturan skriver ord pris o sedan drar av en rabatt i % för annars kommer du få oerhört att få något annat än ditt RÖDA KORS pris i framtiden.

Om man inte är tillräckligt bra kanske man behöver köra gratis eller låga priser men då kanske man ska ställa sig frågan om man verkligen ska försöka jobba som fotograf.
Och sedan kan jag hålla med karisma om att en portfolio är viktig o den ska vara av riktigt bra kvalitet med bilder som kunder blir impade av för kommer du upp med något som inte ser bra ut så får du sällan någon mer chans. Jag vet en kollega som gick runt till 100 reklambyråer med en portfolio han jobbat hårt med tog drygt ett år innan det började ge (avkastning)
Sedan så det viktigaste är nöjda kunder o bra referenser. Många av mina kunder frågar knappt om priset utan är mer noga med att vi ska få till dom bilder dom vill ha o priset är av sekundär betydelse.
Det finns en prislista från sf/Blf o det finns en anledning att den är framtagen precis som ett kollektiv avtal för handels. Du kan säkert få jobba gratis i kassan på ica oxå om du vill ;-)
haha! Helt rätt, bra bilder och bra jobb säljer sig själv. Om folk vet var dom hittar det.

Jag håller fast vid att ett gäng gratisjobb i början har inget förlorat på i längden. Speciellt inte om du har ett vanligt fast jobb vid sidan.

Det finns nog många vägar att gå men känner bröllopsfotografer som omsätter 200 000 dollar per år och dom började båda med gratisjobb. :)

Etablerade yrkesfotografer är alltid oroliga för talangfulla gratis-arbetare. Självklart är det drygt att få in någon på sin marknad som gör ett bra jobb och gör det gratis. ;)
 
Kan ju börja med att säga, min sidan är inte perfekt men den funkar bra för SEO och är lätt använda. Inte lika snygg som tex din dock. Men jag har troligtvis ändå fler träffar och läsare. Det är rätt lurigt att hitta till din blogg. Även nu när jag visste var jag skulle leta så tog det ett par extra sekunder att hitta den. Hade jag varit en vanlig besökare hade jag redan varit på väg ut. Vad gäller nyckelorden bör som nämnas ofta och gärna i rubriker i din blogg. Tags är också bra.

Idag så är din blog på en separat URL, right? För att nyckelorden på din blog ska hjälpa ditt SEO måste bloggen ligga direkt länkad till din hemsida. typ: xxxxoooxxx.com/blog

Sen hjälper det även att dela med dig av dina länkar till blogg och websida om det finns relevanta skäl att styra trafik dit. I detta läge tex är det smart att be dig att gå in och kolla hur min blog är byggd och länkad till mina nyckelord med tags osv.
Du hittar min sida under:
Stefan Hellberg Photographer Luzern
(Jag använder namngiven hyperlink för att google då associerar min url med "Photographer Luzern" )



Lycka till!



Jag har inte alls tänkt på att nyckelorden och tags är bra for SEO. Jag ska se hur jag kan ordna så att bloggen ligger direkt länkad i sidan.

Ps. Din sida ser mycket bra ut tycker jag!
 
haha! Helt rätt, bra bilder och bra jobb säljer sig själv. Om folk vet var dom hittar det.

Om det nu är så enkelt i verkligheten, så finns det ju ingen som helst anledning att "jobba" gratis, utan det räcker med att synas tillräckligt mycket, så kommer du att få jobb som du kan fakturera enligt SFF/BLF ;)

Etablerade yrkesfotografer är alltid oroliga för talangfulla gratis-arbetare. Självklart är det drygt att få in någon på sin marknad som gör ett bra jobb och gör det gratis. ;)

Verkligheten är den att foto-branschen blir tuffare och tuffare.
Antalet "frilansfotografer" växer ständigt.
Då det inte finns en tillräckligt stor marknad för alla, så är det enda sättet för "wannabe-fotograferna" att prisa ner sig.
Jag är övertygad om att den utvecklingen dessvärre inte går att stoppa.

Det som händer är att bildköparna utnyttjar utvecklingen för att pressa sina kostnader.
Av den orsaken så kommer varje "frilansfotograf" som dumpar priser enbart leda till att den nuvarande utvecklingen fortsätter, och att det blir klart svårare för alla att ta tillräckligt betalt för att kunna leva på sitt fotograferande.

Om du fortfarande inte "tror" på mig så finns det seriösa undersökningar som visar på att antalet yrkesfotografer som kan leva enbart på fotografering faktiskt minskar.
Det finns tråkigt nog riktigt duktiga fotografer med många års erfarenhet som tvingas att leta efter andra arbetsuppgifter på del eller hel-tid.
 
sett det innan ..

Jag vet att jag sett dina bilder innan - jag känner igen dem , jag tyckte om dem då och tycker om dem nu - men självklart så fanns det ingen sida att gå vidare till så vitt jag kommer ihåg ...
Om du finns på Flickr,Fotoblur eller liknande se till att din sida är nämnd - bilderna är för bra för att inte nämna den sida där du verkligen vill sälja dom - agera som om du är proffs rätt igenom ... bilderna är ju proffsiga så vad??

Giller verkligen detta - riktigt snyggt , ändra inget - men kör på!!

Ha en underbar helg också förstås.
//Glenn
 
Du har många bra bilder på din hemsida Carlos – jag gillar din stil.

Själv jobbar jag med strategisk marknadsföring, PR och kommunikation till vardags. Detta är mina tips:

Det första och allra viktigaste du bör göra är att fundera på din målgrupp. Vem/vilka är det du tror kan vara intresserade av dina bilder? När du vet det kan du på allvar fundera på hur du når dessa människor. Hur och var söker de bilder och fotografer? Se till att vara närvarande i dessa sammanhang.

Att sökordsoptimera sin hemsida och använda sociala medier är som sagt aldrig fel. Jag skriver inte mer eftersom Stefan Hellberg redan skrivit så bra om det.

Att nätverka är kanske det allra mest effektiva du kan göra. Bygg relationer med potentiella kunder, visa upp dig, delta på näringslivsträffar, frukostmöten, nästla in dig på reklambyråernas fester, bjud in potentiella kunder på fest, osv (fester är grymt effektiva när man vill nätverka).

Sök samarbeten. Se om det finns en duktig skribent eller AD som behöver en duktig fotograf. Gör saker tillsammans. Tänk ut egna projekt som du kan sälja in tillsammans med någon annan.

Bjussa på lite bilder till ideella föreningar och liknande. På så sätt visar du upp en positiv sida av ditt företagande, du kan bredda din portfolio och du kan skapa relationer som leder till framtida jobb.

Annonser i tidningar är ganska dyrt. Om du ska annonsera använd gratistidningar. De är billiga och når ut till många. Se bara till att du har ett genomtänkt budskap. Ditt erbjudande ska vara tydligt. Många annonser faller på att de inte är tillräckligt tydliga. Enligt undersökningar har 80 procent av alla annonser ingen effekt.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Jag vet att jag sett dina bilder innan - jag känner igen dem , jag tyckte om dem då och tycker om dem nu - men självklart så fanns det ingen sida att gå vidare till så vitt jag kommer ihåg ...
Om du finns på Flickr,Fotoblur eller liknande se till att din sida är nämnd - bilderna är för bra för att inte nämna den sida där du verkligen vill sälja dom - agera som om du är proffs rätt igenom ... bilderna är ju proffsiga så vad??

Giller verkligen detta - riktigt snyggt , ändra inget - men kör på!!


Hej Glen,

Du kanske har sett bilderna här på FS i så fall. Självklart så länkar jag alltid till min sida via bilderna. Men inte riktigt här på FS. Då måste man först klicka sig till min profil och där hittar man adressen till sidan. Flickr står näst på tur! ;)
 
Du har många bra bilder på din hemsida Carlos – jag gillar din stil.

Själv jobbar jag med strategisk marknadsföring, PR och kommunikation till vardags. Detta är mina tips:

Det första och allra viktigaste du bör göra är att fundera på din målgrupp. Vem/vilka är det du tror kan vara intresserade av dina bilder? När du vet det kan du på allvar fundera på hur du når dessa människor. Hur och var söker de bilder och fotografer? Se till att vara närvarande i dessa sammanhang.

Att sökordsoptimera sin hemsida och använda sociala medier är som sagt aldrig fel. Jag skriver inte mer eftersom Stefan Hellberg redan skrivit så bra om det.

Att nätverka är kanske det allra mest effektiva du kan göra. Bygg relationer med potentiella kunder, visa upp dig, delta på näringslivsträffar, frukostmöten, nästla in dig på reklambyråernas fester, bjud in potentiella kunder på fest, osv (fester är grymt effektiva när man vill nätverka).

Sök samarbeten. Se om det finns en duktig skribent eller AD som behöver en duktig fotograf. Gör saker tillsammans. Tänk ut egna projekt som du kan sälja in tillsammans med någon annan.

Bjussa på lite bilder till ideella föreningar och liknande. På så sätt visar du upp en positiv sida av ditt företagande, du kan bredda din portfolio och du kan skapa relationer som leder till framtida jobb.

Annonser i tidningar är ganska dyrt. Om du ska annonsera använd gratistidningar. De är billiga och når ut till många. Se bara till att du har ett genomtänkt budskap. Ditt erbjudande ska vara tydligt. Många annonser faller på att de inte är tillräckligt tydliga. Enligt undersökningar har 80 procent av alla annonser ingen effekt.

Lycka till!


Mycket goda råd du ger här. Verkligen inspirerade måste jag säga!

Låter från allt att döma är att jag måste göra en tydlig affärsplan. Jag har mycket planer och mål i huvudet, måste nu få det konkret ner på papper!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.