Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden för aps-c-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Det är inte alls säkert att APS-C dör i framtiden eftersom alla fotografer är olika. Visst kommer 24x36 sjunka i pris, men jag finner det orimligt att en 24x36 med i övrigt samma hus-specfikationer som en APS-C kommer att ha samma pris. APS-C:n blir billigare.

Idag finns redan Canon 5D 24x36 och Nikon D300 APS-C i samma prisklass. Ett 24x36 i konsumenthus mot en APS-C i proffshus. Efterfrågan på D300 är stark, vilket visar att även när 24x36 och APS-C ligger så nära i pris, så finns det fotografer som väljer APS-C.

Jag ser därför ingen anledning till att tro att 24x36 och APS-C inte kan samexistera i framtiden. Min absoluta övertygelse är att det finns en marknad för båda formaten både nu och in i framtiden, just därför att fotografer är olika.

Den som tror att 24x36 är det enda rätta för alla fotografer, begår ett misstag enligt min mening.

Hälsar
R

Jag tror också att aps-c kommer att vara billigare, det skrev jag också.

Nej, du har kanske rätt, aps-c kommer kanske inte att dö ut, men kommer kanske att trängas ut en bit av FF.

Om två kameramodeller har samma mängd funktioner, samma typ av A/D-omvandlare etc. etc., där den ena har FF och den andra 24x36, där den förra är tvåtusen kronor dyrare än den senare, så kan det ändå finnas goda skäl att satsa på den dyrare FF:n för många mer avancerade användare eftersom, allt annat lika, FF har bättre dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper. Bland annat. Jag tror nämligen att skillnaden i pris mellan FF och aps-c kommer att minska i framtiden - men inte försvinna.

Med full respekt för dina åsikter så tillåter jag mig till att betvivla att versioner med APS-C och 24x36 av samma kamerahus kommer att ha nästan samma pris. (ett par tusen kr i skillnad ser jag som nästan samma pris).

Om ett 24x36 hus med samma specifikationer och tekniska prestanda som ett APS-C hus, ska kosta som APS-C huset så förutsätter det att APS-C inte sjunker i pris men att 24x36 sjunker rejält så att en 24x36 sensor kostar i stort som en APS-C sensor.

Jag finner helt enkelt inte det rimligt, därför att jag är övertygad om att även APS-C också kommer att sjunka i pris. Det kommer finnas en skillnad i materialkostnad om inte annat.

Så, det jag ser som mycket mer rimligt det är att APS-C huset blir mer avancerat än ett 24x36 hus för samma pengar.

Eftersom alla fotografer är olika så menar jag att det är fullt rimligt att anta att det finns fotografer som fortfarande kommer att välja APS-C, eftersom detta redan händer (se Canon 5D vs Nikon D300).

Olika fotografer har olika behov och personligen tycker jag det är fantastiskt så. Jag tror definitivt att olika format kommer att finnas kvar för att möta dessa olika behov.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Aristoteles skrev:
Jag tror nämligen att skillnaden i pris mellan FF och aps-c kommer att minska i framtiden - men inte försvinna.

Är det fel att tänka sig att det kommer att vara optiken som är kostnadsdrivande när det gäller en investering i FF snarare än själva kamerahuset?

Vad säger ni som är insatta?

jido skrev:
Är det fel att tänka sig att det kommer att vara optiken som är kostnadsdrivande när det gäller en investering i FF snarare än själva kamerahuset?

Det är inte en helt enkelt fråga att svara på, men för exempelvis teleobjektiv så behöver man inte lika långa teleobjektiv för APS-C formatet som för 24x36 och det innebär både en minskning av storlek, vikt och pris. Det kan säkert uppfattas som fördelar av vissa fotografer.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Idag finns redan Canon 5D 24x36 och Nikon D300 APS-C i samma prisklass. Ett 24x36 i konsumenthus mot en APS-C i proffshus. Efterfrågan på D300 är stark, vilket visar att även när 24x36 och APS-C ligger så nära i pris, så finns det fotografer som väljer APS-C.

Intressant att du jamfor tva kameror som har tva ar mellan sig. 5D kom 2005, D300 kom i ar, 2007. Vore ju valdigt konstigt om D300 inte hade mer funktioner, finesser osv osv. Daremot sa ar de ju valdigt intressant att jamforelser i bildkvalitet mellan D300 och 5D kommer ut ungefar lika, till 5Ds fordel, bade nar det galler brus och DR. Tal att tankas pa, kanske?

fredriklindstrom skrev:
Intressant att du jamfor tva kameror som har tva ar mellan sig. 5D kom 2005, D300 kom i ar, 2007. Vore ju valdigt konstigt om D300 inte hade mer funktioner, finesser osv osv. Daremot sa ar de ju valdigt intressant att jamforelser i bildkvalitet mellan D300 och 5D kommer ut ungefar lika, till 5Ds fordel, bade nar det galler brus och DR. Tal att tankas pa, kanske?

Hej vännen Fredrik, trevligt att se dig igen. :)

Som jag skrivit många gånger så känner jag väl till 24x36 formates fördelar. Självfallet är det så att alla format har sina fördelar. Alla fotografer är olika och trots 24x36 formatets fördelar så finns det alltså de som väljer APS-C därför att de har andra krav eller behov än de som väljer 24x36. Det finns fotografer med andra behov än de fördelar som 24x36 ger över APS-C, annars skulle de inte vilja en APS-C istället för en 24x36 i samma prisklass.

Det är jättebra att det finns olika format på marknaden så att olika fotografer kan välja det som bäst stämmer överens med det personliga behovet. Jag menar att det är orimligt att tro att endast ett format kan tillfredsställa alla fotografer, därför ser jag även i framtiden ett behov av olika format för att möta olika fotografers olika behov.

En fotograf väljer ju den lösning som passar honom eller henne bäst.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Aristoteles skrev:
Är det någon idé att satsa en massa pengar på objektiv i aps-c-format om ändå Pentax om några år överger det formatet? Då står man plötsligt där med en hoper oanvändbara objektiv och får på nytt tömma plånboken.

Alla tecken från Pentax (vilka objektiv som tas ur produktion samt vilka nya som introduceras) tyder på att de tror på fortsatta framgångar för APS-C. Skulle det visa sig att de har fel, och marknaden för APS-C-kameror kollapsar inom några år så tror jag inte att det hjälper att du köpt på dig objektiv sm tecknar ut 24x36, utan då är nog Pentax slut som systemkameratillverkare för en lång tid framöver (jämför Olympus misslyckande vid autofokus-revolutionen). Fast det är klart, K-bajonetten kan ju överleva Pentax.

/Arne

Re: Re: Framtiden för aps-c-formatet

vitamin skrev:
Alla tecken från Pentax (vilka objektiv som tas ur produktion samt vilka nya som introduceras) tyder på att de tror på fortsatta framgångar för APS-C. Skulle det visa sig att de har fel, och marknaden för APS-C-kameror kollapsar inom några år så tror jag inte att det hjälper att du köpt på dig objektiv sm tecknar ut 24x36, utan då är nog Pentax slut som systemkameratillverkare för en lång tid framöver (jämför Olympus misslyckande vid autofokus-revolutionen). Fast det är klart, K-bajonetten kan ju överleva Pentax.

/Arne
Men om mot förmodan Pentax slänger in handduken så finns Samsung kvar, eller hur.

Om kamera-köparna i framtiden överger APS-formatet för ett större, så är det inte säkert att bara 24X36 blir vinnare utan det blir troligen mellanformat oxå. Och mellanformatet kommer antagligen Pentax att vara en av aktörerna i, förutom Hasselblad, Mamiya och kanske Contax, Rolei m fl. Jag tror inte Canon och Nikon kommer att släppa mellanformatare...

Ja, och tänk vilka fördelar mellanformat har mot 24x36 gällande brusnivåer. :) Det borde vara det ultimata formatet för *alla* fotografer, så 24x36 kommer säkert dö eftersom *alla* kommer att övergå till mellanformat. :) :) :)

*ler stort*

Hälsar
R

Bofoto2 skrev:
Jag tror inte Canon och Nikon kommer att släppa mellanformatare...

(Vid sidan av ämnet)
Det tror nog inte jag heller. Men är inte det lite konstigt, egentligen?
Nu när Contax och Bronica(?) packat ihop och Pentax inte kommer till skott så har de ju "öppet mål". Nikon har ju till och med erfarenhet av att tillverka objektiv till storformat. Men de har väl begränsade utvecklingsresurser som alla andra.
Sinar har visst introducerat en ny mellanformatare precis också.

/Arne

Roland Mabo skrev:
Ja, och tänk vilka fördelar mellanformat har mot 24x36 gällande brusnivåer. :) Det borde vara det ultimata formatet för *alla* fotografer, så 24x36 kommer säkert dö eftersom *alla* kommer att övergå till mellanformat. :) :) :)

*ler stort*

Hälsar
R

Snälla Roland, bjud inte in till ett nytt krigsutbrott. Vi måste få vila några timmar först. ;)

/Arne

Problemet hittills med MF är nog dom höga sensorpriserna, Rollei och Pentax vill knappast konkurrera med Hasselblad. Hasselblads priser inbjuder inte till köpkalas bland fotografer, marknaden är nog för liten över 100.000.

(vitamin) skrev:
Snälla Roland, bjud inte in till ett nytt krigsutbrott. Vi måste få vila några timmar först. ;)

Med tanke på mängden av ":)" i mitt inlägg tillsammans med "*ler stort*" så hoppas jag verkligen att det tydligt framgick att det var * ett skämt * ! :)

Dvs, jag skojade.
Alltså: Humor.
Du vet - ha, ha, ha.
Det där konstiga ljudet som struphuvudet ger ifrån sig, det kallas visst för "skratt" tror jag att jag har läst någonstans. :) :) :)

Hälsar
R

Sinar spelar i Hasselblad-klassen, men frågan är om 50.000:- vallen måste sprängas av MF för att få volym på försäljningen. Det är nog där Pentax och Rollei vill vara, och kanske Contax återuppstår igen, dom hade fina kameror på 90-talet.

skulle Hasselblad sälja sin stora sensor för 100 000
då skulle det defenetivt bli köpkalas.
Vad du får nu är en croppsensor spm är 42x42 för dom pengarna om jag inte minns fel.

Roland Mabo skrev:
Med tanke på mängden av ":)" i mitt inlägg tillsammans med "*ler stort*" så hoppas jag verkligen att det tydligt framgick att det var * ett skämt * ! :)

Dvs, jag skojade.
Alltså: Humor.
Du vet - ha, ha, ha.
Det där konstiga ljudet som struphuvudet ger ifrån sig, det kallas visst för "skratt" tror jag att jag har läst någonstans. :) :) :)

Hälsar
R

Då vet du säkert att ;) är ungefär samma sak som :). ;)

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar