Aristoteles
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Det är inte alls säkert att APS-C dör i framtiden eftersom alla fotografer är olika. Visst kommer 24x36 sjunka i pris, men jag finner det orimligt att en 24x36 med i övrigt samma hus-specfikationer som en APS-C kommer att ha samma pris. APS-C:n blir billigare.
Idag finns redan Canon 5D 24x36 och Nikon D300 APS-C i samma prisklass. Ett 24x36 i konsumenthus mot en APS-C i proffshus. Efterfrågan på D300 är stark, vilket visar att även när 24x36 och APS-C ligger så nära i pris, så finns det fotografer som väljer APS-C.
Jag ser därför ingen anledning till att tro att 24x36 och APS-C inte kan samexistera i framtiden. Min absoluta övertygelse är att det finns en marknad för båda formaten både nu och in i framtiden, just därför att fotografer är olika.
Den som tror att 24x36 är det enda rätta för alla fotografer, begår ett misstag enligt min mening.
Hälsar
R
Jag tror också att aps-c kommer att vara billigare, det skrev jag också.
Nej, du har kanske rätt, aps-c kommer kanske inte att dö ut, men kommer kanske att trängas ut en bit av FF.
Om två kameramodeller har samma mängd funktioner, samma typ av A/D-omvandlare etc. etc., där den ena har FF och den andra 24x36, där den förra är tvåtusen kronor dyrare än den senare, så kan det ändå finnas goda skäl att satsa på den dyrare FF:n för många mer avancerade användare eftersom, allt annat lika, FF har bättre dynamiskt omfång och bättre brusegenskaper. Bland annat. Jag tror nämligen att skillnaden i pris mellan FF och aps-c kommer att minska i framtiden - men inte försvinna.