Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden är spegellös!

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det nån som minns slutet av 60 talet när Canon introducerade den spegellösa Canon Pellix. Min gode vän köpte givetvis en sån och förevisade den stolt. Det var en mörk brunfärgad sökarbild och en dimmig slöja över bilderna. Canon hävdade att detta med spegellösa spegelreflexkameror skulle erövra marknaden.

Jag använder fortfarande mina Pentax kameror SV, MX och LX, gillar dom för bra och ljusstark sökare, fokuserar manuellt och väljer bländare tid efter situation, men det är klart jag började fotografera på den tiden så det är inget bekymmer.

Självklart vill tillverkare lobba för spegellösa kameror, spegelhuset med mekanik är det dyraste och mest precisionskrävande på dagens kameror. För egen del tror jag inte jag är kundämne till en sån kamera, men det är klart jag kör ju fortfarande med Pentax SV, med en 1,9/85 tar den väldigt fina kort ;o)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar