Makten
Aktiv medlem
Jag vet inte vilka "proffskameror" du avser, men det är väl samma skit som nu om sökaren är mindre på dem. Alltså att man prioriterat annat. Idag har vi ju inget val.Fast om du tittar i en av Nikons proffskamerors sökare från samma epok, så har dom ungefär samma sökarförstoring som din D700. Gissa varför det är så.
D700:ans sökare är ungefär lika stor som den i D3, men inte fullt lika "bekväm". FM2:an bevisar i alla fall att kameran inte behöver vara ett dugg stor för att ha bra sökare. Det är bara nys.Ja nu fick jag plocka fram min gamla Konica FS1 och kolla sökaren och den är inte dålig, och vad liten kameran är, grävde lite djupare i skåpet och fick fram Konica Autoreflex TC också en fin sökare. Fick även en Canon AE-1 efter brorsan, men TC-sökaren slår den en aning. tar alldrig några bilder med dessa längre. har även en Minolta Dynax 700si från -95 men hade inget objektiv på den nu, en mycket trevlig kamera som var väldigt lätt även med batterigrepp, men som jag inte fick till det riktigt med bilderna, 50/1,7 hjälpte upp skärpan så jag vart ganska nöjd med den. jag hoppar över min superÅtta kameror jag hade för denna gången, minns på slutet att 3 minuter kostade 100Kr, det vart ryckiga filmer när man ville få med lite på 3 minuter. ingen av dessa höll väll FM2-klass vad gällde sökare. Men man vet alldrig morderniserade retrokameror kanske dyker upp framöver, och den stora ljusa sökaren kommer tillbaka. D700 hade ju konstigt nog bara 95% täckning i sökaren men den är väl inte heller så stor som en D3:a.
Nu låter det kanske som att jag tycker att D700 har dålig sökare. Det har den inte. Men det är tragiskt att den är sämre än hos en kamera som funnits sedan 1982 och bara väger 540 gram. Den täcker bara 93% men har å andra sidan en förstoring om 0,86x och en väldigt lång "eye relief", det vill säga att man inte behöver pressa ansiktet mot kameran för att se hela sökarbilden.
Tur att den fortfarande går att använda