Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)

AWe

Aktiv medlem
Hej!
Fick idag mina bilder från ett fotolabb som enligt tester skall hålla hög kvalite på sin framkallning, men jag var klart missnöjd, bilderna var gryniga och saknade den där riktiga skärpan, tilläggas skall att när bilderna togs var det gråväder och mulet men jag tycker ändå att kvaliten borde varit bättre, jag använde EOS30/28-135 IS USM och FUJI Superia 400 film. Min fråga är följande. Får man ett generellt sett en bättre kvalite när man lämnar in filmen i en fotoaffär än när man skickar till ett "påslabb"?

Mvh Anders.

Nej, det kan man nog inte säga! Det är väldigt inviduellt hur bra labben är....

Det har mycket med personalen att göra. Det finns ju fotoaffärer som är lika bra som proffslabb och det finns fotolabb som är usla (dålig kemi och handhavande)

För att veta vad som är problem med dina bilder så får man titta på negativet.

Tack för ditt svar Patrik!
Jag kommer att lämna in några negativ till Engmans foto i Kalmar och likaså till Hegetorns i Nässjö, de garanterar mig ett bra resultat på mina bilder. Det får ju bara inte brista i sista länken när allt det andra kan tyckas bra. Har fått se bilder framkallade från Mattsons foto i Lund och det resultatet var helt OK.

Mvh Anders.

Både Engmans och Hegethorns är mycket bra vad gäller framkallning. Har lämnat in bilder där och blev nöjd.
/mats

Tackar för ditt svar Mats!
Känns bra att få bekräftat att både Engmans och Hegetorns fixar bra framkallning, skall testa omgående.

Mvh Anders.

Man får heller inte vara rädd för att klaga eller ifrågasätta om resultatet dåligt.
Lika viktigt är att tala om när det är bra också.

Tyvärr finns det ställen som bara säger färgstick etc. beror på att du använt Fujis eller Kodaks film. Har själv fått sånna svar...
*skratt*
Lite trist för dom att jag själv har 10 års erfarenhet av manuell färgkopiering...
Visst har olika filmer olika egenskaper men man ska inte tolerera vad som helst.

*skrattar gott*
Har jag bråttom så kopierar jag ibland på snabblabb och.....
Jag har efter några år lyckats få otroligt bra pli på ett av dom. Alltid kanonkopierade och aldrig en enda repa på negativen.
Sen kom farsan för ett tag sen och undrade om jag kört hårt med labbet.
Han hade lämnat in några rullar från semestern där. Expediten hade tittat lite konstigt när han sa sitt namn (Jardemyr är inte så vanligt...) Sen sa farsan att han har aldrig fått så bra kopior nån gång tidigare.

Så det kan löna sig att vara "petig".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar