Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Var ska man vända sig om man vill ha matta bilder?

Och är det SÅ dyrt att framkalla svartvita bilder?
Där jag brukar framkalla dem tar de 39.- för en vanlig 25 rulle i färg och cirka 200.- för en 36 rulle svartvit. Jag blev smått chockad när jag såg det=)

då är det för att dom inte kan framkalla s/v själva och istället lämnar vidare filmen till annat labb. då tar dom ett överpris bara för att dom måste betala ett annat labb för jobbet. åsså porto å sånt oxå, gissar jag.

fråga alltid om dom framkallar s/v själva när du går in till ett labb och vill framkalla din s/v rulle.

jag har ett favvoställe för mina rullar.
crimson i sthlm. kika där.
dom tar förvisso inte 40 spänn utan nånstans runt 140:- för både färg och s/v. då oavsett om du lämnar in en 24 eller 36 bildersrulle, så det lönar sig med 36 rulle.
deras kopior (råkopior) är aningens mindre, 8x12 tror jag, och med vit kant, men dom är matta och med suverän kvalité.
lämnar man in sin s/v rulle till amatörlabben så brukar dom ofta överframkalla neggen och det blir för stora kontraster. inge kul och det är bökigt att kopiera från dom neggen.

Att vissa är jävligt dyra beror väl snarare på hur jobbet görs.. står någon och soppar en film och kopierar upp 36 kopior för hand så kostar det ju självklart en bra slant.

Sen finns det ju dom som bara soppar filmen för hand och sen kör in den i samma maskin som dom kör neg-färgfilmen i..

SunKi skrev:
Att vissa är jävligt dyra beror väl snarare på hur jobbet görs.. står någon och soppar en film och kopierar upp 36 kopior för hand så kostar det ju självklart en bra slant.

Sen finns det ju dom som bara soppar filmen för hand och sen kör in den i samma maskin som dom kör neg-färgfilmen i..

fast jag har då aldrig hört talas om labb som gör jobbet för hand med s/v kopiering och tar massor med kosing, för att i samma stund köra in färgfilm i standardmaskin och ta 40 spänn för jobbet. nåt som inte passar ihop så bra, i mina öron.
mer troligt är det då (eftersom det är vanligt på amatörlabben) att labbet inte har utrustning själva för att framkalla och kopiera s/v film, och skickar därför de filmerna vidare. med högre kostnader som resultat.

crimson kopierar upp sina s/v filmer på samma färgpapper som färgneggen. blir skitsnyggt. det blir en svag och mysig ton i bilderna. *gilla*

Hmm, lite offtopic, men crimsons lambda prefix lät ju väldans intressant för stora kopior. Fuji och Expert tar 40spänn för A4, men ska man upp högre börjar det bli dyrt, men deras prefix verkade ha toppenbra priser. Speciellt för digitala saker.

Är det någon som testat Fotokungen, dom är ju billiga på svart/vit framkallning. Jag har ett gäng svart vita rullar jag inte riktigt vågat mig på förens jag hittat ett labb.

ok, då skickar dem antagligen iväg dem...
fårla hitta nåt annat ställe att framkalla dem på=)

Men är det svårt att hitta ett ställe där dem framkallar matta bilder? r det ovanligt att kunder vill ha det?
Bor liksom inte i stockholm....=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar