Min skärm är inställd för spel just nu.
Men att fler upplever att dom har fått felaktiga bilder från Fuji var intressant. Själv blev jag imponerad av deras snabbhet. Skicka in 51 bilder på söndagen och på tisdagen låg dom i brevlådan. Förstoringarna kom en eller ett par dagar senare.
Verkar iaf som om man inte kan lita på framkallningen utan att datorn är mer rätt. Hur är det med kameran? Om jag kollar på lilla skärmen ger den en bra fingervisning av hur det ser ut "på riktigt"?
.
"Spelläget" är troligen det sämsta du kan välja för bildbehandling, för då 'fuskar' skärmen för att ge dig en upplevelse av snabbare uppdatering.
Vad gäller fart så brukar jag regelmässigt beställa allt ifrån 30x30 till 80x100 från Crimson och få det på ett par dagar.
Skärmen i din kamera är defintivt _inte_ kalibrerad, men däremot så brukar den ge en bra indikation över det dynamiska omfånget i bilden.
Det mesta har berörts i tråden, men jag tänkte ändå bidra med min "tool chain" som gör att jag gång på gång kan hålla upp ett print från Crimson bredvid min montior och anse "ja, det ser likadant ut".
Monitor: Jag har en "wide gamut"-skärm som kan visa flera färger än sRGB/AdobeRGB,jag valde dock ett 'budgetval' HP LP2475W (Cirka 5000kr), men den är riktigt trevlig. Jag har dragit ner 'brightness' på skärmen till 14 (Den levereras med 80 inställt som standard, och det är löjligt ljust)
Kalibrator: Huey Professional (eftersom 'lilla' versionen enbart låter dig kalibrera en skärm). Cirka 1500kr, men väl värd pengarna.
SoftProofing: Jag har laddat ner crimsons färgprofiler, och använder därefter soft-proof i Photoshop för att få en indikation på hur det kommer att se ut på pappret.
Leverans: Jag för över bilderna till Crimson med färgrymden AdobeRGB.
Så, jo, det är en hel del pill för att kunna göra något som verkar så enkelt.
Skall bilderna upp på webben så har jag en helt okalibrerad Samrun 22" vid sidan av på skrivbordet, jag 'drar bra över' bilden dit för att se ungefär hur den ser ut hos "gemene man".