Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning storformat i dosa

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Det går att framkalla i vanliga patersondosor. JAg har just framkallat 2 st 13x18 neg. Dock läste jag på på nätet och de rekommenderade en gummisnodd om den hopvikta filmen. Dock blev det blågröna streck där gummisnodden suttit. Såg när jag vätte filmen (fomapan 100) att den färgade försköljen rejält blå så det har blivit sittande färg kvar under gummisnodden. Nästa gång ska jag tejpa den "hopvikta" filmen i stället. Det går in tre filmer i en dosa. Tror att det kan gå in 4 st 4x5 tum i den minsta paterson. Den jag använde var nästa storlek.
 
Strecken borde du kunna få bort genom att fixera om filmen i en skål istället, utan gummisnoddar. Har du redan fixerat filmen en gång så kan du göra det i ljuset utan problem. Själv brukar jag använda hårsnoddar (utan metallspänne) istället för gummiband, vilket inte ger några streck.
 
Strecken borde du kunna få bort genom att fixera om filmen i en skål istället, utan gummisnoddar. Har du redan fixerat filmen en gång så kan du göra det i ljuset utan problem. Själv brukar jag använda hårsnoddar (utan metallspänne) istället för gummiband, vilket inte ger några streck.

Jag bara sköljde i vatten och det gick bort! Så nu ska jag ta bort gummisnoddarna och köra en slutskölj i skål
Tack för tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.