Annons

Efke PL100 åt fanders (Varning filmkurvor)

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Hur är reciprocitetsfallering för Efke? Jag har inte sett några siffror. Jag körde på 1/4 sekund. Kan det bidra litet?
Ursäkta mitt sena svar men visst kan reciprocitetsfallering bidra och det behöver inte vara så lite heller. 1/2 sekund hade nog överexponerat bilden men jag tror att felet hade blivit mindre än med 1/4 sekund.

Angående den höga slöjan... det låter högt men å andra sidan har jag inte själv testat den filmen. Jag har lite framkallad KB100 som jag kan mäta på vid min nästa tur till mörkrummet.


...sedan försöker jag att inte låta siffrorna styra mitt fotograferande.
 
Tackar jörgen, är KB100 också retucherbar på båda sidor som PL100 (borde påverka transmittansen lite, men knappast ett helt steg väl)

Visst skall man inte låta siffrorna styra fotograferingen. Fastnade lite på de låga känsligheterna bara när jag skulla hitta tider för Normal, N+1 och N-1 framkallning. Och när man väl har ett exellark för att ta fram kurvorna utifrån kontaktexponerade gråkilar så är det ändå rätt smidigt att få fram informationen.

Testerna jag framkallade igår i T-max RS hade jag exponerat på 1/8s samt 1/15s (skaffade mig en opalskiva att sätta i fönstret och då blev det mycket enkelt att få en perfekt jämn bakgrund och ljusare blev det också). Kanske var det mindre reciprocitetsavvikelser som bidrog till förbättringen.
 
Galaxens President skrev:
Tackar jörgen, är KB100 också retucherbar på båda sidor som PL100 (borde påverka transmittansen lite, men knappast ett helt steg väl)
Jag vet inte på rak arm om KB100 också är retucherbar på bägge sidorna men det borde väl påverka basen snarare än slöjan. Oavsett vilket är Efke-basen tjockare än Tmax-basen.

Siffrorna finns alltid där och de är bra för den här typen av diskussioner men för mig handlar det nog mer om att kunna mig själv i relation till verktygen än om att kunna själva verktygen. Om jag låter flummig så skyller jag på influensakoma. Jag var på väg att sväva ut i en monolog om siffror, livet och universum men jag kan säkert hitta en mer lättprovocerad publik än den här :)

Jo... jag tror nog att den kortare slutartiden har reducerat reciprocitetseffekten. Kom ihåg att vi pratar om en gammal helyllefilm och de klagar rätt högljutt på minsta avvikelse från de ''vanliga'' slutartiderna.
 
Update

Efter att ha testat ytterligare en låda Efke PL100 (och några andra i fotoklubben också). Så kan jag dra slutsatsen att filmen in testen ovan var slöjad. Basen+slöja är inte så kraftig egentligen. Dock verkar filmen ha en egentlig känslighet någonstans mellan EI 32 och 50 för normalkontrast beroende på framkallare.

Dock vill jag framhäva filmens förträfflighet rörande Newtonringar. Den matta filmbasen (filmen retusherbar på båda sidor) gör att newtonringar inte uppträder även om man har en litet damkorn mellan glas och film som ofta sker med t.ex. Tmax 100 vars känslighet stämmer bättre med angivna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.