Annons

Framkallning och format

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag har nyligen framkallat bilder från både Fotolabo och Onoff för att testa lite olika. Jag har på Fotolabo valt 10x13 och på Onoff standard formatet 10x15 där dom beskär lite i över och underkant. Jag är helnöjd med resultatet och man kan ju strunta fullständigt i allt tjafs om brusreducering osv när man framkallar i det "lilla" formatet. Det ser kristallklart ut ändå.

Nu till min fråga. Jag har läst lite på nätet och det verkar som om 11x15 kommer bli standardformatet när det gäller framkallning från digitalfoto, om det inte redan är standardformat. Varför är det inte så många framkallningsbyråer som använder 11x15? Och varför är det mer populärt med 10x13? Det är ju ett mindre format och i mina ögon ser det lite "fjuttigt" ut. Bättre isåfall med 10x15 men då blir ju delar av bilden bortskuren och därför borde det naturliga valet vara 11x15, eller?

11x15 och 10x3 är väl rätt proportioner för att slippa beskära bilden?
 
digitalkameror använder sig av förhållandet 4:3 medans 35mms film och dslr är 3:2 där för finns det olika så man slipper klippa själv.
 
Så det är skillnad med en DSLR. Får man 10x15 direkt då utan att behöva beskära?
Jag har en Dimage A1 och den kostar en del. Men det är ingen spegelreflex så därför funkar inte 10x15 formatet utan man måste köra med 10x13 eller 11x15.
Ursäkta men vem f*n bestämde att man skulle köra med ett annat format från digitalkamerorna.

Kommer det bli standard med 11x15 i fotoalbum osv eller ska man nöja sig med att beskära fotona.

Det känns lite som om man köpt en svindyr Widescreen TV som bara kan köra i 4:3 format =)
 
Det är ju faktiskt en väldigt bra fråga, varför har man bara 24x36 formatet på större/dyrare kameror som t ex 1Ds?

Men jag tror att när digitalkamerorna har introducerats i större skala så kommer även ramar och fotoalbum komma i digital vänligt format. Men jag har liknande problem om jag vill ha foton från min Hasselbladare, då blir dom 10x10 istället :)
 
Det är ju verkligen trist att jag måste beskära bilderna som kommer ur min digitalkamera för att dom ska passa i fotoalbumen. Eller så får man helt enkelt leta efter 11x15 fotoalbum.
Någon som vet om det finns?

Och hur gör ni andra som framkallar era bilder och vill sätta dom i album?

Tacksam för svar!
 
kör dom som 10x15 och beskär dom lite, det är sällan jag gör detta utan då är det rena semesterbilder, annars blir det ju förstoringar och då gör det inte så mycket. Fast jag fotar ju 99% med film och resten digitalt....
 
Snapphaneledaren skrev:
Det är ju faktiskt en väldigt bra fråga, varför har man bara 24x36 formatet på större/dyrare kameror som t ex 1Ds?
Hur menar du då? Såväl EOS 300D, 10D, D100, D1x, D2h mfl har ju samma förhållande som småbild, 2:3.
 
Aha, det var så du menade.

Själv tycker jag att det är lite synd att de fortsätter med 2:3 in i digitalkameraåldern. Det är ett lite för långsmalt format för min smak.
 
Lionheart skrev:
Och hur gör ni andra som framkallar era bilder och vill sätta dom i album?

Tacksam för svar!
Du kan alltid använda fotoalbum där du klistrar in fotona.. :) För 10 x 13 känns lite futtigt!

Jag brukar oftast beskära mina foto i albums funktionen på onoffs online labb :)
 
Nenizen skrev:
Du kan alltid använda fotoalbum där du klistrar in fotona.. :) För 10 x 13 känns lite futtigt!

Jag brukar oftast beskära mina foto i albums funktionen på onoffs online labb :)

Ja, det kanske går det också. Det gjorde jag för några dagar sedan och det blev väldigt bra ändå men det känns lite dumt att behöva beskära foto från en så pass dyr digitalkamera bara för att dom inte passar i ett fotoalbum.
 
jimh skrev:
Aha, det var så du menade.

Själv tycker jag att det är lite synd att de fortsätter med 2:3 in i digitalkameraåldern. Det är ett lite för långsmalt format för min smak.

Tja, det är ju en smaksak! Jag tror det formatet är populärt av många anledningar, det är säkert väl genomtänkt. A4 har ju samma format, likaså finns det ju många populära MF och SF kameror som också anamat detta. Om man tittar runt så upptäcker man många saker som har 2:3 formatet, ta bara ett vanligt fönster.
Men själv hade jag gärna sett 1:1 eftersom jag älskar dom bilder jag får ut från min Hasselblad :)
 
Nu har jag framkallat bilder i 11x15 och är ganska imponerad. Det är verkligen ett trevligt format. Kommer detta på nåt sätt bli standard? Och hur får jag tag i album för 11x15?

Det är ju knappast lönt att fortsätta i det formatet om man inte kan sätta dom i album.
 
Snapphaneledaren skrev:
Du kan ju alltid köpa tomma blad och använd sådana dära små hörn och fästa fotona på så slipper du vänta på att tillverkarna ska göra nya album.
Så ni tror inte det finns 11x15 album än? I vilken utsträckning används 11x15 formatet? Skjuter man sig själv i foten om man framkallar i detta format?

Gillar folk verkligen att skicka sina digitalfoto till framkallning och tvingas beskära dom?

Många ???? =)
 
Snapphaneledaren skrev:
Tja, det är ju en smaksak! Jag tror det formatet är populärt av många anledningar, det är säkert väl genomtänkt. A4 har ju samma format, likaså finns det ju många populära MF och SF kameror som också anamat detta. Om man tittar runt så upptäcker man många saker som har 2:3 formatet, ta bara ett vanligt fönster.
Men själv hade jag gärna sett 1:1 eftersom jag älskar dom bilder jag får ut från min Hasselblad :)

Hrm!
A4 har inte alls samma format utan bygger på 1/roten ur 2. Vilket är väldans praktiskt då A-formatet bygger på "yt-halvering" eller helt enklet ett rent binärt förhållande. 2:3-formatet däremot utgår från gyllene snittet vilket anses vara den optimala harmonin i all gestaltning.
 
ohls skrev:
digitalkameror använder sig av förhållandet 4:3 medans 35mms film och dslr är 3:2 där för finns det olika så man slipper klippa själv.

4:3 är ju ett vanligt förhållande i data världen, 640*480, 800*600 osv, osv. Tamken var väll att man skulle slippa beskära bilderna när de visas på dator/tv.

Men vi har ju sett hur det gick med det papperslösa kontoret, det lär ju bli ungefär lika i foto världen, mycket skall ut på papper för att det i många fall är bättre.

Min fråga är när kan man till ett rimligt pris pfå sina digitalbilder till dia?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.