Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning i butik

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Har precis hämtat min 1-timmes framkallade film. Naturligtvis blev jag något besviken och har nu en stilla fundering - vad är det som gör att det blir färgstick och dålig kontrast? Jag kunde nog räkna till en bild av 36 där kontrasten satt någorlunda bra. När jag tittar på negativen så ser de bra ut (utom två som är överexponerade). Filmen jag lämnade in var en Kodak BW400CN.
Jag hade tänkt skicka den till Crimson men tålamodet tryte en aning. Får man bättre resultat där eller är det bara till att köpa en egen förstoringsapparat? Vill ju fortsätta att knäppa nån film här och där...

Jo
Skaffa dig en dosa och en gammal förstoringsapparat, köt med Tri-X så kan du använda samma kemi till både film o bilder.
Då får du bilden som du vill ha den och snabbare än en timma.

Färgstick är svåra att undvika med färgpapper och svartvita neg, men det går. Om de har frontier-maskin bör den definitivt kunna leverera en hyfsat neutral bild. Men metameri kan ställa till det och också, det betraktningsljus du använder påverkar hur du uppfattar bilden.

Crimson har riktigt svartvitt papper till sina maskiner. Då får du inte färgstick.

"Dålig" kontrast? Du menar att bilderna är platta?

Om du ska plåta svartvitt och framkalla/kopiera själv kan du med fördel välja en "riktig" svartvit film, dvs en med med silvergelatinemulsion: Tri-X, FP4+, Acros, etc, etc. :)

Med dålig kontrast menar jag att det inte finns något som är vitt och det finns inget som är svart. Ungefär som ett histogram som inte går ut till kanterna. Ska ge Crimson ett test, om de inte ger ett OK resultat så får det nog bli en förstoringsapparat.. det kanske det får bli vilket fall som helst.

Klaga

Jag tycker du ska gå till fotobutiken och klaga. Du borde få nya kopior eller en ny film som kompensation.

Butiken har ingen anledning att låta dig vara en missnöjd kund. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar