JazzBass
Aktiv medlem
Hej,
Jag började fota analogt i våras och har framkallat en del själv. Inser att det här är med framkallning är en hel vetenskap i sig, men skulle önska lite samlade riktlinjer för hur olika val man gör påverkar resultatet. Jag kan förstås läsa framkallningstabeller och förstår att olika koncentrationer och temperaturer kräver lite olika framkallningstider. Men vad jag inte kan är hur allt annat påverkar slutresultatet.
Jag har använts Ilfords framkallare Ilfosol 3 och deras Rapid Fixer. Det var dessa som de hade i min fotoaffär. Svindyra kemikalier. Kan nån säga nåt generellt om denna framkallare versus andra? Hur påverkar olika framkallare resultaten? Finns det fördelar resp nackdelar (bortsett från de rent ekonomiska) med att använda olika koncentrationer? Ilford ger parametrar för både 1+9 och 1+14 för Ilfosol 3.
Ett mystiskt kapitel är agiteringen. När lönar det sig att vara mer aggressiv och när ska man vara försiktigare? Jag har en framkallningsdosa som inte har ett riktigt tätt lock och har agiterat både genom att snurra filmspiralerna med hjälp av en agiteringspinne, samt genom att vända burken upp och ner ett antal gånger under 10s varje minut (och därav märkt att den inte är helt tät) och dunkat burken i bordet ett par gånger efter varje agitering.
Då man pressar film, är det nåt speciellt man bör tänka på? Sist jag framkallade en TMax 400 som jag exponerat enligt iso 1600 för bl.a. konsertfoto såg det ut som jag nästan inte fick några detaljer alls bevarade i de mörka områdena. De som var tagna i jämnare ljus ser dock bättre ut. Tyvärr har jag inte kopierat eller scannat filmen ännu, men negativen avslöjar ju en del.
Är det nån skillnad på slutresultatet med olika fixers?
Många frågor och inlägget blev lite i längsta laget, men om nån kan hjälpa lite med att bättre förstå det här skulle jag vara tacksam. Länkar till sidor med bra information om framkallning tas också gärna emot.
Jag började fota analogt i våras och har framkallat en del själv. Inser att det här är med framkallning är en hel vetenskap i sig, men skulle önska lite samlade riktlinjer för hur olika val man gör påverkar resultatet. Jag kan förstås läsa framkallningstabeller och förstår att olika koncentrationer och temperaturer kräver lite olika framkallningstider. Men vad jag inte kan är hur allt annat påverkar slutresultatet.
Jag har använts Ilfords framkallare Ilfosol 3 och deras Rapid Fixer. Det var dessa som de hade i min fotoaffär. Svindyra kemikalier. Kan nån säga nåt generellt om denna framkallare versus andra? Hur påverkar olika framkallare resultaten? Finns det fördelar resp nackdelar (bortsett från de rent ekonomiska) med att använda olika koncentrationer? Ilford ger parametrar för både 1+9 och 1+14 för Ilfosol 3.
Ett mystiskt kapitel är agiteringen. När lönar det sig att vara mer aggressiv och när ska man vara försiktigare? Jag har en framkallningsdosa som inte har ett riktigt tätt lock och har agiterat både genom att snurra filmspiralerna med hjälp av en agiteringspinne, samt genom att vända burken upp och ner ett antal gånger under 10s varje minut (och därav märkt att den inte är helt tät) och dunkat burken i bordet ett par gånger efter varje agitering.
Då man pressar film, är det nåt speciellt man bör tänka på? Sist jag framkallade en TMax 400 som jag exponerat enligt iso 1600 för bl.a. konsertfoto såg det ut som jag nästan inte fick några detaljer alls bevarade i de mörka områdena. De som var tagna i jämnare ljus ser dock bättre ut. Tyvärr har jag inte kopierat eller scannat filmen ännu, men negativen avslöjar ju en del.
Är det nån skillnad på slutresultatet med olika fixers?
Många frågor och inlägget blev lite i längsta laget, men om nån kan hjälpa lite med att bättre förstå det här skulle jag vara tacksam. Länkar till sidor med bra information om framkallning tas också gärna emot.