Annons

Framkallning av gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

krillemarklund

Avslutat medlemskap
Hej.
Vad finns det för erfarenheter av att lämna in gammal film på ett professionellt lab ? Jag ska börja fota på utgången film och har bl.a. grävt fram farsans gamla rullar från 1969 och 1977.

Problemet är väl värmen på kemin i dagens lab? Temperaturen på dåtidens processer var mycket lägre och således är det hög risk att emulsionen hamnar i soppan i dagens lab.

Kan man sänka temperaturen i framkallningsprocessen? Kan man ha tur och få fram negativ med bilder även med dagens teknik?

Jag har ingen möjlighet att själv framkalla.

MVH Kristoffer
 
Det finns ett labb i England som är specialiserat på gamla och underliga filmer.
Kostar ung 250:- per rulle.
Googla och du skall finna.
 
Förmodligen är dina filmer inte C41 och då vore det tjänstefel om någon accepterade att framkalla dem tillsammans med moderna filmer. Eller förbaskat dyrt om du vill ha dem framkallade separat.

Temperaturförändring finns inte i ett vanligt färglabb. Det är C41, punkt liksom.

Vad är syftet? Att få ett oförutsägbart resultat? Då kan du väl försöka åldra C41-filmer artificiellt på elementet eller något annat kreativt.

Om det är rullar som redan är tagna och du vill se vad det är på dem så är Dez tips bra.
 
Om det är gammal film som är oexponerad och från 1977 så är det nog bäst att slänga den. Är det däremot exponerad film så kan det ju vara intressant att se vad det är på dem.

Mao om du "ska börja fota på utgången film" så är det en dålig ide.

M
 
Melker Humala - så om det vore exponerad film från -69 så vore det mer värt att försöka framkalla den, med tanke på förvaring och bakgrundsstrålning, än oexponerad ?
jimh - tjänstefel får mig att tänka på lumpen, är du militär, vadå vad är syftet. FILMERNA ÄR GAMLA och jag vill fota med dem.

Dez och fredrikru, tack för konstruktiva svar.

ni andra verkar vara gamla surgubbar.
 
Hej!

Filmen du har är förmodligen gjord för C-22 processen. Man slutade tillverka film för den i slutet på 70-talet. Nackdelen med C-22 var bland annat att man behövde en del "onyttiga" kemikalier vid framkallningen.

Vad jag har förstått så kommer en C-41 framkallning inte att ge något resultat, men det finns ju lab som fortfarande erbjuder C-22.

För ett tag sedan fick jag fatt i ett par exponerade filmrullar från 60-70talet när jag införskaffade ett par gamla kameror. Hade varit kul att få dom framkallade :)


Prova du att använda filmerna, det finns jättemånga fina filmer från förr som är svåra att få framkallade, tex Kodachrome och Kodak Technical Pan.

Tyvärr är det vanligt att folk har en lite tråkig inställning till äldre prylar inom foto. Jag får ofta nedlåtande kommentarer när jag är ute och fotograferar med mina gamla Rolleicorder från 50-talet. Men jag brukar vända andra kinden till, även om mina bilder blir dåliga för att jag inte har en ny fin digitalsystemkamera :)


//Alexander
 
Melker Humala - så om det vore exponerad film från -69 så vore det mer värt att försöka framkalla den, med tanke på förvaring och bakgrundsstrålning, än oexponerad ?
jimh - tjänstefel får mig att tänka på lumpen, är du militär, vadå vad är syftet. FILMERNA ÄR GAMLA och jag vill fota med dem.

Dez och fredrikru, tack för konstruktiva svar.

ni andra verkar vara gamla surgubbar.


Ja om det är exponerad film så finns det ju gamla bilder på dem som kan vara värt att få framkallade oavsett om det kan ha skett en viss förändring pga ålder. Är det oexponerad så finns det ju inga bilder av värde på dem och då är det ju bättre att använda en film som man vet att man kan få framkallad.

Jag menar varför skulle man vilja använda en gammal film och sedan framkalla den för 250:- när man kan använda en ny och få den framkallad för 50:-. Plus då det faktum att den är gammal.

M
 
Hej.
Vad finns det för erfarenheter av att lämna in gammal film på ett professionellt lab ? Jag ska börja fota på utgången film och har bl.a. grävt fram farsans gamla rullar från 1969 och 1977.
Problemet är väl värmen på kemin i dagens lab? Temperaturen på dåtidens processer var mycket lägre och således är det hög risk att emulsionen hamnar i soppan i dagens lab.
Kan man sänka temperaturen i framkallningsprocessen? Kan man ha tur och få fram negativ med bilder även med dagens teknik?
Jag har ingen möjlighet att själv framkalla.
MVH Kristoffer

Hej Kristoffer!
Jag kanske inte kan tillföra så mycket,utöver vad dom några andra skrivit.Men jag har några tankar.
1.Är all film färg neg eller s/v som skall framkallas som färg neg ?
Om man har namnen på dom olika rullarna kan man dela upp dom och bestämma om dom skall framkallas i C-22. För komihåg att Kodak slutade med denna process 1972.Då gick man över till C-41.Det skall stå på alla rullar vilken process som skall användas.C-22´orna kan dom säker hjälpa till med i bla. England www.processc22.co.uk, som någon redan givit adress till.
2.Om det möjligen är s/v så är klassikern D-76 en given framkallare.
3.Vad gäller temperatur vid framkallning då som nu så är det ingen skillnad.För att uppnå en "framkallning" så måste man genomgående ha +30 grader och mer.
4.Du må ursäkta men åldern på oexponerad film påverkas av hur den förvarat,temperatur m.m. Så det är inte alls otroligt att färgerna avviker.Eller i värsta fall inte blir något alls.
5.Om man har framkallad färgneg film där det blivit problem med färgerna kan man faktiskt göra bilder genom att använda Kodak PANALURE SELECT RC.Som alltså ger en svartvitt bild.Detta papper har tyvärr tagits bort av Kodak men jag har själv ett antal av den i min"papperskyl" för "celebra tillfällen".
 
Hej

Är nyfiken vad det står på dom gamla rullarna så ska vi nog lura ut vilken process som används. Sen undrar jag hur dom har varit förvarnade? Har dom legat i frysboxen så är det nog stor chans att du får ett riktigt bra slutresultat.

Mvh
Fredrik
 
dez, fredrikru, ar22dp, millhouse.
Har räknat ut att den ena faktiskt är c-22. En färg-dia ,Agfacolor CT-18 som gick ut Januari 1969. Den andra är Kodacolor II - en av de första för C-41 tror jag.

De har tyvärr varit ganska dåligt förvarade i en garderob i bottenvåningen på ett suterränghus i Västerbotten.

fredrikru
Det skulle kosta runt en femhundring att framkalla den på processc22.co.uk

millhouse
Det lutar åt att köra den i en svartvit process, då får man åtminstone fram bildinformationen. Fast jag förstår inte hur man kan köra den i sv/v och inte i C-41? Är det inte samma temperatur i sopporna ?
Sen undrar jag också om det är skillnad på:
1. Exponera gammal film och framkalla snarast, och
2. Framkalla gammal, exponerad film.
om man utgår från att de förvarats på ungefär samma sätt. Jag tänker mig exempelvis att man, om man vet om filmens förutsättningar, kan fota färg- eller ljusstarka objekt, skarpa konturer, pressa filmen osv. och på så sätt arbeta med filmens egenskaper. Till skillnad från att ta en semesterfilm och glömma bort den i x år ...
 
Fast jag förstår inte hur man kan köra den i sv/v och inte i C-41? Är det inte samma temperatur i sopporna ?
Temperatur är bara en av variablerna, ungefär som med bakrecept. C41 och svartvit framkallning är helt olika processer.
Sen undrar jag också om det är skillnad på:
1. Exponera gammal film och framkalla snarast, och
2. Framkalla gammal, exponerad film.
Ja, en stor skillnad är att du kan kompensera exponeringen i fall 1. Eftersom du vet att filmen har en rejälv kraftig grundslöja kan du öka exponeringen för att ta dig över den och på så sätt få större chans att få användbara bilder.

Sen kan du ju lägga ner din otrevliga diskussionston. Min fråga om ditt syfte var helt allvarligt menad, det finns flera olika skäl till att använda gammal film. Och det är tjänstefel om någon på ett kommersiellt labb framkallar en gammal sunkig C22-film i samma soppa som andra kunders viktiga filmer.
 
jimh - bra då vet jag att processerna är olika och att man kan ha stor nytta av att kompensera exponeringen. Det var därför jag blev väldigt förvånad när Melker föreslog att det var mer värt att framkalla gamla, exponerade filmer. Det är ju om möjligt ofta ÄNNU svårare att få ut någon bildinformation från sådana.

Sen det där om att jag skulle vara otrevlig diskussionston får stå för dig och är såklart subjektivt ... att argumentera på internet du vet. Men slå gärna upp ordet tjänstefel.
 
Det var därför jag blev väldigt förvånad när Melker föreslog att det var mer värt att framkalla gamla, exponerade filmer. Det är ju om möjligt ofta ÄNNU svårare att få ut någon bildinformation från sådana.
Melker menar nog snarare att det är värt besväret om det är redan exponerad film.

Jag menar i alla fall det.

Skulle jag hitta 30 år gamla filmer från min släkt som var exponerade men inte framkallade så skulle jag lätt lägga ner massor av pengar och energi på att få till dem med bästa möjliga resultat.

Var jag däremot ute efter att få till spännande och kreativa effekter skulle jag lägga ner direkt och hitta billigare vägar som kan ge lika roliga resultat.

Det kan låta tråkigt, men jag skulle lägga ner projektet innan det startat.
 
Melker menar nog snarare att det är värt besväret om det är redan exponerad film.

Jag menar i alla fall det.

Skulle jag hitta 30 år gamla filmer från min släkt som var exponerade men inte framkallade så skulle jag lätt lägga ner massor av pengar och energi på att få till dem med bästa möjliga resultat.

Var jag däremot ute efter att få till spännande och kreativa effekter skulle jag lägga ner direkt och hitta billigare vägar som kan ge lika roliga resultat.

Det kan låta tråkigt, men jag skulle lägga ner projektet innan det startat.

Precis

Är det bilder på är det värt besväret annars inte.
 
C41 kan vilket minilabb framkalla åt dig som helt. Skulle nog överexponera filmen för att vara riktigt säker på att få något resultat.

CT18 film slutade Agfa tillverka 1984 så du får skicka till special labb för framkallning. Du får labba lite med exponeringen så kanske du får bra resultat.

Lycka till....

Mvh
Fredrik
 
Framkallning äldre film.

Hej !
Svar på denna fråga:
"millhouse
Det lutar åt att köra den i en svartvit process, då får man åtminstone fram bildinformationen. Fast jag förstår inte hur man kan köra den i sv/v och inte i C-41? Är det inte samma temperatur i sopporna ?"
----------------------------------------------------------------------
Vad jag skriver är att när filmen är framkallad i C-41 och man ser att färgerna inte är"bra nog" för att göra en färgkopia så kan man göra s/v kopior/bilder. Alltså man framkallar filmen i C-41 om det är den typen av film.
Vad gäller all oexponerad film så skall den förvaras så att de inte blir temperaturväxlingar, alltså att temperaturen där den ligger åker upp och ner. Det är därför man kan förvara film i frysskåp under en mycket lång tid.Färgfilm från 1969 tappar utan tvekan sin "färg" om du förstår vad jag menar.
Det absolut bästa är att framkalla en exponerad film omgående, utan tvekan.
Du skriver:
"De har tyvärr varit ganska dåligt förvarade i en garderob i bottenvåningen på ett suterränghus i Västerbotten."
Du må ursäkta mig men det låter inte som en höjdare.
Men visst kan du ta bilder. Kanske du inte skall förvänta dig allt för mycket av reslutatet.
Vad gäller filmerna:
** Agfacolor CT-18 är helt riktigt en dia.Denna fanns om jag inte är ute och "surrar" som 36 bilder och 20 bilder.Dagens dia framkallas ju i E-6, vilket är Kodaks variat på "diakemi". Fuji-Hunt och Tetenal har också E-6 och då har man gått över till sk.3-bads.Om det skulle gå att framkalla Agfacolor CT-18 i E-6 är jag lite osäker på.Jag lutar åt att denna film inte är kompatibel till E-6 kemi.
** Kodacolor II vilket som du skriver är en C-41 film ock där är det inget problem med framkallningen.
 
Framkallning av gammal film/Agfacolor CT 18

Hej Kristoffer.
Jag vet inte hur du gör med dina filmer men.. Jag skrev till en kontakt som jag har på Tetanal i Tyskland.Han gav mig ett svar som var lika det som jag vari inne på tidigare.Det går ABSOLUT INTE att framkalla Agfacolor CT 18 i E-6 !Den kemiprocess som användes för denna film är Agfachrome 41 eller känd som AP-41.Denna kemi fanns på marknaden fram till cirka 1990.
Det finns som du redan fått info av någon annan ett företag i Marget England Process C-22 / www.processc22.co.uk. Jag vet att dom klarar av denna process.Du får säket räkna en lång tid för framkallning och vara bered att betala så där 325:- svensk pix.Jag vet att dom säger att möjligheten att "lyckas" är så där 85%.MEN det beror på hur filmen har förvarats innan och efter exponering.

Mvh
Rolf
 
Tack

Tack för alla hjälpsamma svar och jag ber om ursäkt om någon blivit irriterad. Det var inte meningen. Jag har lärt mig jättemycket om kemi och framkallning utan att blanda en enda soppa själv.

Angående CT-18 och C22-processen så har jag (som andra redan innan mig) förstått att det mer eller mindre är kört om man inte skickar den utomlands till ett dyrt pris. Med tanke på att det inte är något speciellt på bilderna så får jag funderar på om det är värt det.

Det går inte att framkalla i C41 pga kontamineringen och inte heller i E-6, då rullarna enligt vad jag förstått blir blanka.

Ny fråga som jag googlar just nu: Kan man framkalla AP-41 hemma ?
 
Ny fråga som jag googlar just nu: Kan man framkalla AP-41 hemma ?

Att framkalla SV är rätt enkelt och du behöver rätt enkel utrustning och kemin fungerar i vanlig rumstemperatur. Finns även c-vitamnin baserade framkallare om du vill vara riktigt miljövän.

Att framkalla färgfilm går att göra själv men det är mycket svårare. Temperaturen ska vara högre och toleranserna med tider och temperaturer är mycket små. Ofta behöver man en framkallnings maskin typ Jobo.

Vad jag har hittat om AP-41 är att det har funnits framkallnings kit men det kräver även efter exponering under framkallnings processen. Idag görs detta kemiskt i E6 processen.

Hittade detta för att framkalla AP-41 hemma men du bör nog vara kemist för att fixa det.

http://www.grosskabinett.de/photo/Labor/Rezepte/11.php

http://www.apug.org/forums/forum40/57837-agfachrome-64-a-3.html

(ORWO är östtyska Agfa)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar