Annons

Framkallning av gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla hjälpsamma svar och jag ber om ursäkt om någon blivit irriterad. Det var inte meningen. Jag har lärt mig jättemycket om kemi och framkallning utan att blanda en enda soppa själv.
Angående CT-18 och C22-processen så har jag (som andra redan innan mig) förstått att det mer eller mindre är kört om man inte skickar den utomlands till ett dyrt pris. Med tanke på att det inte är något speciellt på bilderna så får jag funderar på om det är värt det.
Det går inte att framkalla i C41 pga kontamineringen och inte heller i E-6, då rullarna enligt vad jag förstått blir blanka.
Ny fråga som jag googlar just nu: Kan man framkalla AP-41 hemma ?

Hej Krille!
Som du kan läsa i mitt sista inlägg så är företaget i England det företag som kan framkalla i Agfachrome 41 som processen kallas och förkortas AP-41.Det är väl så att dom är nog dom enda i Europa som nu arbetar med AP-41. Efter som denna process kräver konstant 38 grader(med cirka halv grand avvikelse) så görs den i rotationsmaskiner tex JOBO.Framkallningen går i ett antal steg med sköljningar mellan.
Jag har inte hört att det går att köpa AP-41 kemi idag.Agfa slutade att tillverka den för marknaden under 1990-talet vad jag fått info om. Dom kemiska delarna för att blanda till kan jag tyvärr inte. Men varför inte skriva till Process C-22 i England och fråga vad som ingår.Sedan återstår att få tag i kemin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar