Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

budda

Aktiv medlem
Hej!

Hur lätt/svårt är det att framkalla dia hemma? Jag har även tillgång till ett skollabb men det är inrett för svart-vitt så där för jag ta med mig allt som är specifikt för dia framkallning.

Anledningen till att jag frågar är att jag skall börja fotografera storformat och det är inte många som framkallar bladfilm och de som gör det vet att ta betalt :eek:)

/Jonas
 
budda skrev:
Hur lätt/svårt är det att framkalla dia hemma?

Jag har aldrig gjort det själv men det lär vara lättare än att framkalla negativ färgfilm då temperaturerna inte är lika petiga. Den första framkallaren får inte slå på mer än någon tiondels grad och man använder temperaturer mellan ungefär 35-40 grader. Däremot så använder dia fler vätskor än negativ film. Kodak har (har haft) ett ''kit'' för att framkalla Ektachrome och det innehöll 7 vätskor.

När det gäller ''hårdvara'' så behöver du inte mer än det som finns i vanliga mörkrum.

Storformat, spännande... Jag ser fram emot att få titta på dem :)

Jörgen
 
Tetenal har ett trebads-kit för E6-framkallning. 0.5 liter kemi räcker till 6 filmer för ca 250:-. För vanliga format som 135 och 120 film är det knappast lönsamt, förutsatt att man inte värderar hur snabbt det går när man gör det själv. Om man som du tänker använda storformat kan det nog löna sig.
 
Jag tycker det där låter otroligt spännande. Jag ska i alla fall prova och se hur det går. Betala 40 spänn för en bladfilmsframkallning kan de hänga i julgranen! Använder man skålar och mycket vatten under, borde det inte bli några problem. 250 spänn är väl inte hela världen. Synd bara på bilderna om man misslyckas. Men undrar hur man misslyckas och två grader hoppar fel. Är det färgerna som får ta stryk?
 
Jag har iochförsej inte räknat efter, men jag misstänker att man låter snålheten bedra visheten om man sätter igång och framkallar diablad själv, enbart av ekonomiska själ. Ok för att det kan vara kul att experimentera....men...

Arbetsättet är ju ett helt annat med storformat. LÅNGSAMT. Om man koncentrerar sej noga på att ta en riktigt snygg bild, knäpper av en (om man är en hejare med ljusmätaren) till tre blad per motiv så blir det faktiskt inte så dyrt i längden. Låter kanske konstigt. Men även om man sticker ut några timmar för att plåta med storformat så hinner man oftast inte med så mycket. Lite av nöjet med att plåta på blad är just det att man lägger ner så mycket mer tid på varje exponering. Med småbild så har man ju ett helt annat arbetstempo.

Och hur många blad är det inte risk för att man sumpar, bara för att den egna framkallningen inte var 100% rätt.

Jag tycker att tjusningen med storformat, är just det, att det lite krångliga arbetssättet och avsaknaden av 36-bilders magasin med motor samt frånvaron av inbyggda flerfälts mätare, gör att jag måste slå ner på tempot och vara mer noggrann med varje enskild exponering.

Ja jag kom ifrån ämnet lite, men det känns som om det hänger ihop ändå...
 
Äh! Använder man ljusmätare för infallande ljus, ställer skärpan noggrant och har stativ är det inget problem. Jag är och andra sidan mycket noggran när det gäller småbild också...

Gjorde ett vattenprov igår med 38 grader. Häller man i varmt vatten under omrörning varje halvminut kan man hålla en konstant temperatur på 38 grader. Det är en viktig del av hantverket som går bort när man lämnar in för framkallning.
 
OK ok ok....

Soppa på bara! Jag har aldrig framkallat nåt annat än s/v själv, så jag är ju ingen expert i labbet.

Huvudsaken är att man blir nöjd.
 
Nu har jag beställt Tetenals 3badskit. Håller på att testar lite hålkamera i skolan, så det blir spännande med lite färg.
 
Någon som känner till om det finns någon butik i Stockholm som har Tetenals trebadskit?
 
Re: Re: Framkallning av dia

Jörgen skrev:
Jag har aldrig gjort det själv men det lär vara lättare än att framkalla negativ färgfilm då temperaturerna inte är lika petiga...


ARGGHH.

Om man slarvar med tempen vid C-41 (negativ färg) så slår man sig rejält på fingrarna.
Det är precis lika viktigt med 37,2° vid båda processerna.


Om tempen är fel vid första, svartvita framkallningsbadet (dia) så är det framförallt exponeringen som du märker det på. För låg temp=mörka dior.



Titta gärna på gammalt inlägg:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=34643#post34643
 
För några år sedan fick Bankeryds Fotoklubb besök av en herre som framkallade sina diarullar själv. Det var väl inte så krångligt men färgerna var blev något lite förskjutna.
Normalt hade han inget publiktryck och kunde kontrollera temperaturen bättre/lungnare.

Han påstod att en kvarts grad fel räckte för att förstöra resultatet.
/Erik
 
Hur skickar man bladfilm för framkallning hos labb? Skickar man dem i kassetterna eller i ljustäta lådor/kuvert?

Det verkar onödigt krångligt att framkalla diafilm i skål. Jag tycker det är nog så besvärligt att framkalla svartvit bladfilm i skål med totalt mörker. Det är svårt att hitta filmen med pincett, och fingrarna vill man inte så gärna doppa i vissa bad. Vid några tillfällen tryckte jag på fel knapp på nedräkningsuret, så den startade inte. Vete tusan vilken tid jag använde då!

Man kan förstås använda en bandspelare som "tidur". Man spelar in sin röst och säger tidsangivelserna med jämna mellanrum.

Men nu ska jag köpa en CombiPlan bladfilmstank från Photax. Ska bli roligt att testa.
 
Att framkalla diafilm själv för att få ekonomin bättre tror jag inte går. Har kört med Tetenals 3-badsframkallare (5 liter sats) i en ATL 1500 maskin. Priset per rulle blir ungerfär samma som om man köper fotopåsar som man skickar iväg.
Kör man med bladfilm blir det ju en annan sak, där är det nog lättare att få ekonomin att gå ihop.
Fördel med att framkalla själv är väl, snabbare resultat, bättre kontroll på processen, "inga repor", total Push/Pull kontroll.
Antal filmer som kan framkallas får man nog ta med en nypa salt, det beror helt på hur många åt gången samt vilken metod (utrustning) man använder.

Som alternativ till framkallningsdosa för bladfilm finns det tuber som man stoppar ett blad i åt gången, borde kunna tillverkas hemma i källaren BTSZ film tubes
 
Jag rekommenderar en Joboapparat. De är ganska billiga numera, möjligen något svåra att få tag på. Jag lyfte hem en CPP-2 + massor av dosor och spiraler för en tusenlapp, den har både värme och kylning och möjlighet att framkalla det mesta i filmväg.

Tyska Ebay har mycket Jobo och till bra priser, iofs kan frakten kosta en del eftersom de är något skrymmande.
 
Tomas_J skrev:
Tetenal har ett trebads-kit för E6-framkallning. 0.5 liter kemi räcker till 6 filmer för ca 250:-. För vanliga format som 135 och 120 film är det knappast lönsamt, förutsatt att man inte värderar hur snabbt det går när man gör det själv. Om man som du tänker använda storformat kan det nog löna sig.
Är det någon som vet hur man får ut 60 filmer ur 5 liter kemi från Tetenal?
Finns det någon framkallningsdosa som endast tar 83ml per film?
Den jag har tar 640ml/5rullar=128ml per film vilket innebär att jag bara får ut 39 rullar och inte 60 rullar.
 
Senast ändrad:
Negativ färgfilm kan framkallas vid en temperatur på 32 – 45 C. Typvärdet är 3 minuter och 15 sekunder vid 38 C. Om man ökar temperaturen en grad minskar man framkallningstiden med 20 sekunder. Vad det blev ser man på en termometer som man lämpligen sticker ner i dosan.
Vid framkallning av diafilm i E6 så blir det blåstick om färgframkallaren är 0.2 grader för kall…
Att framkalla diabladfilm i skålar är vedervärdigt eftersom det måste ske i totalt mörker. Det finns dagsljustankar för bladfilm där man även kan använda spiralinsatser för 135- och 120/220-film.
Se även här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18761
/Harald
 
Har själv köpt Tetenal 5l (60 rullar) 6-bad för ca:1000kr inkl. frakt från tyskland.
Funkar bra och det blir 16-17kr per rulle. Men klart man ska köpa framkallnings maskin och dosor också.

FotoMayr
 
Re: Re: Framkallning av dia

Jorgen79 skrev:
Är det någon som vet hur man får ut 60 filmer ur 5 liter kemi från Tetenal?
Finns det någon framkallningsdosa som endast tar 83ml per film?
Den jag har tar 640ml/5rullar=128ml per film vilket innebär att jag bara får ut 39 rullar och inte 60 rullar.

1520 behöver 240ml och du laddar den med 2st 135 rullar eller 2st 120 på samma spiral.

2523 behöver 270ml för två 135 rullar
eller 170ml för en 120 rulle

och för bara en 135 (går ej med 120) rulle så finns det 1510 och den behöver 140ml

Vill också säga att jag har samma dosa, fast jag laddar den med två filmer oftast och kör med 500ml. Första två rullar framkallar jag standar tid 6 min-andra gången och 3-4 rullar 6.15sek och tredje gång 5-6 rullar 6.30
De andra tider ska också ändras för varje "ny" gång man framkallar men kommer inte ihåg de nu.
 
Senast ändrad:
Tänk på att dia är känsligare för exponering och att du kompenserar för bälgutdraget annars får du underexponering vid vanlig mätning.
Mvh Eva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.