Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Framkallning av dia

Boris skrev:
1520...
2523 ...
1510 ...

Det där lät intressant. Min Clas Ohlsson framkallningsdosa skall (enligt inskriptioner) ha 550ml till en 120-film och 325ml till en 35mm film. Här finns det kemi att spara inser jag.
Vad hittar jag dessa dosor? Vilket är märket?
Jag var in och kikade på Patersons dosor men hittade inte dessa nuffror någonstans.

Mvh Richard
 
Jag har testat tetenalkitet och visst går det att framkalla själv.

Små temperaturvariationer verkar inte vara så kritiska men däremot måste temperaturen under processen vara tillräckligt hög (ca 38 grader) vilket kan vara svårt att åstadkomma utan processor med temp reglering.

Något att komma ihåg är att en del filmer (tex velvia) verkar behöva längre tid i blekfixet än det står i instruktionen. Det är dock enkelt att kolla eftersom detta steg kan utföras i vitt ljus.

Min första film kom ut brun och murrig men blev helt ok när jag kört den litet till i blekfixet.

Ekonomin är rätt tveksam. Jag betalar 40kr per 35mm eller 120, 23kr per 4"x5" blad och 45kr om jag skulle ha 8"x10" blad. Då får jag filmen på en timme från labbet. Bladfilm undantaget ska det vara rätt mycket film vid ett och samma tillfälle för att det ska vara riktigt lönt. Man får räkna vad tiden är värd också. Men visst kan det vara kul att prova någon gång.
 
Re: Re: Re: Re: Framkallning av dia

Galaxens President skrev:
Det där lät intressant. Min Clas Ohlsson framkallningsdosa skall (enligt inskriptioner) ha 550ml till en 120-film och 325ml till en 35mm film. Här finns det kemi att spara inser jag.
Vad hittar jag dessa dosor? Vilket är märket?
Jag var in och kikade på Patersons dosor men hittade inte dessa nuffror någonstans.

Mvh Richard

Det är Jobo dosor och Molanders är återförsäljare för Jobo i Sverige.
Men observera att mängd kemikalier i dosan jag skrev om är om man framkallar dia i rotation maskin, framkllar du för hand så måste du ha mer i.

1510 = 250ml
1520 = 485ml
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.