Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Efter att få bra svar på vilken film jag skall använda går jag vidare med framkallning.
Film Ilford HP5 Plus.
Vilken av följande framkallare anser ni vara den bästa.
D76 eller ID 11 är samma.
eller Ilford Michropen
eller Kodak X-tol.
Orsaken till alla frågor att det var 8 år sedan jag fotograferade analogt.

Xtol är smidig att blanda till från pulverform, tänk bara på att använda batteri-vatten när du blandar till en fem liters pulver-påse så du undviker "sudden death".

X-tol ger ungefär samma resultat som D76, och är bättre för miljön eftersom den är baserad på citronsyra.
Microphen ger finare korn, men sämre skärpa och känslighet. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

X-tol ger ungefär samma resultat som D76, och är bättre för miljön eftersom den är baserad på citronsyra.
Microphen ger finare korn, men sämre skärpa och känslighet. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.
Ibland funderar jag på rodinal. Förvisso stort korn men hög skärpa. för mig är
det viktigaste bra skärpa. D76 använde jag förut. hur är det med skärpan på D76.

Hej,

jag vill tipsa om sidan nedan, här kan du titta på jämförelser mellan olika kombinationer av film och framkallare.

För större negativformat, dvs mellanformat och uppåt, har jag börjat uppskatta rodinal. Rodinal är smidig att hantera och ger distinkt korn och därmed ett bra skärpeintryck (inte samma sak som faktisk upplösning). Framkallaren FX-39 ger också bra skärpeintryck. Annars gillar jag D-76, svårt att få "fel" med denna.

I ärlighetens namn, under min korta "karriär" som hemmaframkallare har jag ännu inte hitta en "värdelös" framkallare, jag tycker att alla jag testat (Rodinal, D76, HC-110, Aculux, FX-39,...) gett ett bra resultat med endast små variationer i karaktäristik sinsemellan.

Mvh
Henrik

Jag gillar xtol, väldigt lik d76 men ger högre känslighet och funkar lika bra även till T-kornsfilmer. Rodinal tycker jag inte funkar till HP5+ för småbild då det blir mer grynigt än kornigt tycker jag.
Själv kör jag xtol 1+1 till HP5+ men jag underexponerar 2/3 steg, alltså ställer jag in asa på 640 men normalframkallar 12 min 20° C, man får då bort hårdheten lite i filmen utan att förlora teckning i skuggorna.

Ett boktips:

Ps. den finns även som pappersbok, men kan vara slut på förlaget.

Nu har jag bestämmt mig för film och framkallare.
HP5 plus film samt X tol framkallare. Ilford Fp 4+ med Rodinal.
TACK för all hjälp.

Nu har jag bestämmt mig för film och framkallare.
HP5 plus film samt X tol framkallare. Ilford Fp 4+ med Rodinal.
TACK för all hjälp.
Om du vill så funkar ju FP4+ också alldeles utmärkt i xtol 1+1 jag gör likadant med den alltså exponerar den efter 200 asa och framkallar med tider för 125 asa när jag framkallar med xtol 1+1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar