Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla till enbart negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexR

Guest
Hej!

Har börjat fota ganska mycket, och inset vilken dyr hobby det är. Tänkte att det billigaste skulle vara att framkalla negativ och scanna in dom i datorn via en negativscanner. Är det någon som vet om man kan lämna in en filmrulle på 1timmes framkallning och be om att få enbart negativen framkallade, till en lägre kostnad? Och vad skulle det kunna kosta?

Tack på förhand!

//Alex

AlexR skrev:
Är det någon som vet om man kan lämna in en filmrulle på 1timmes framkallning och be om att få enbart negativen framkallade, till en lägre kostnad? Och vad skulle det kunna kosta?
Det brukar gå alldeles utmärkt. Runt 30-40 spänn för att soppa rullen brukar det kosta.

Ett tips kan vara att be om en indexkopia samtidigt. Då får du bättre koll på hur bilderna ser ut innan skanning.

Jag kör alltid med bara neg-framkallning. Eftersom jag mest fotograferar folk tycker jag att det går bra att titta på negativen, men plåtar man natur där ljus och färger är viktigast bör man nog ha en kontaktkopia eller indexbild. Många tykcer att det är svårt att kolla på negativ i början.

Jag har lyckats att få ner mitt framkallningspris för entimmesframkallning till 25 kronor rullen och lägre om jag lämnar in många rullar.

Snabblabb och egen skanner är ett utmärkt sätt att inte bara hålla ner kostnaderna utan även få mer kontroll över slutresultaten, MEN be labbet att hantera neggen med stor försiktighet. Jag har tyvärr måst spendera många timmar till att städa damm och repor från snabblabbsnegativ - kan bli tokig för mindre! Så vad priset per rulle beträffar lönar det sig att ge någon krona extra för att få snygga neg. Kräv åtminstone vantar på operatören och att maskinparken finns i ett från butiken separerat utrymme!!

Kokko

Någon som vågar gissa hur resultaten skulle bli av ett negativ scannat med en Epson 1260 scanner, med sådant "oh-lock"? Förväntar mig inga mirakel, med tanke på priset på 1200:-. Men kommer jag som nybörjare att bli missnöjd med resultatet?

Tack på förhand!

//Alex

ja e precis som du nybörjare och har nyligen oxo fattat att de kostar pengar. därför har jag köpt mig en minolta Dimage Scan Dual III negscanner. och det minimerar kostanderna MYCKET.och jag blir oftast nöjd med resultatet. Men som många påpekat innan mig på denna tråden är just val av snabblabb. jag har testat både hos Fuji, kodak och expert. Och så vitt jag vet så är expert inga experter direkt. Resultatet blev både repigt och dammigt och fullt av fingeravtryck på därför håller jag mig till Kodak nu och dom är bra, åtminstone här i jkpg.

Framkallar i Malmö (på möllan) för 19 kronor per rulle. Oavsett antal bilder. Tycker jag är helt ok - lämnar gärna 10 rullar på en gång ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar