ANNONS
Annons

Framkalla småbilds färgnegativ själv????

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Vad skiljer mellan framkallning av s/v och färg?
vätskor fler sorter??
funderar på att prova. kunde vara kul eller???

vad behöver jag utöver det jag använder vid s/v framkallning.

Jörgen
 
Bossebarrskog skrev:
Vad skiljer mellan framkallning av s/v och färg?
Framförallt en extrem noggrannhet i temperatur för färg. Neg är jag inte riktigt säker på men dia får rejäla färgförskjutningar vid en kvarts grad celsius fel.

Detta avhjälps med en framkallningsmaskin men jag anser att det inte är lönt. Ja det klart om du skall framkallla hundratals rullar så lönar det sig nog eller om man kan gå ihop flera personer.
 
Re: Re: Framkalla småbilds färgnegativ själv????

Erik Schalin skrev:
Framförallt en extrem noggrannhet i temperatur för färg. Neg är jag inte riktigt säker på men dia får rejäla färgförskjutningar vid en kvarts grad celsius fel.

Detta avhjälps med en framkallningsmaskin men jag anser att det inte är lönt. Ja det klart om du skall framkallla hundratals rullar så lönar det sig nog eller om man kan gå ihop flera personer.

Jag har för avsikt att testa framkalla E6 på lördag. Tänkta prova själv eftersom det är bladfilm jag skall framkalla, vilket är extra dyrt och bökigt att lämna in för framkallning.

Tetenal har trebadskit både för E6 och C41. En kille på klubben har använt detta E6 kit flera gånger nu i vinter för rullfilm och fått goda resultat trots avsaknad av jobomaskin eller liknande. Han kör med rinnande vatten mha en sifon i en balja och en bra termostatblandare och håller hela tidan dosan i vattnet förutom vid agiteringen.

Tetenals 3-badskit för E6 ska ha en temp på 38 +/- 0.3 grader för första badet och 38 +/-0.5 grader för de följande baden så så himla temperaturkänsligt verkar det inte vara (däremot verkar det vara mycket viktigt att alla kärl är helt rena så man inte får oren kemi). Dessutom har det predikats tidigare här på FS att C-41 skall vara mindre känsligt än E6 men jag vet inte om det stämmer eller om det har att göra med att du kan korrigera för färgsticken i samband med kopieringen där.

Killen i klubben som kört denna E6 tidigare hävdar att hållbarheten och kapaciteten beskriven i Tetenals manual är rejält i underkant också och framkallade själv bla av ekonomiska skäl. Sedan är det en tillfredsställelse att ha gjort jobbet själv också. Men är det någons bröllopsbilder kanske man skall ta det säkra före det osäkra.

Den absoluta temperaturkänsligheten är inte nogrannare än S/V men däremot den relativa eftersom framkallningstempen är rätt hög.

Jag återkommer om hur det gått för mig på Lördag när jag framkallat min första E6.
 
Senast ändrad:
I felsökningsguiden i manualen till tetenals 3-badskit E6 framgår att temperaturavvikelser (kanske bara gäller måttliga sådana) ger kontrastfel medan föroreningar och ph avvikelser ger färgstick.
 
För många år sedan var en kille och visade just E6-framkallning på ett Bankeryds fotoklubbsmöte.

Temperaturen hämtades från vattenkran så noggrannt det nu gick. Velvian drog helt och hållet åt magenta till. Han påstod att det berodde på en halv grad till en grads fel temp.
 
Att ta vatten direkt från kran är nog svårt utan man lär nog ha ett rejält vattenbad så att variationerna blir långsammare och lättare att styra. Det rinnande vattnet mha sifonen är för att motverka avsvalningen.

en halv till en grads temperaturskilnad påverkar kontrasten på S/V neg rätt mycket också.

Tenderar inte Velvia 50 att dra åt magenta i vanliga fall också (tänker på blå himlar som fått violett i sig), speciellt på längre exponeringstider? Har för mig Olle Bjärnulf gillar Kodaks E100VS bättre för att den drar åt blått istället när reciprociteten fallerar.

Jag inbillar mig också att kemikalierna har blivit bättre på senare år. 3-badskitten är ju till för att det skall bli lättare att få goda resultat medan de vanliga 6-badskitten är mer tweakbara och ekonomiska för att ha i större system som används ofta och ständigt följs upp med provstickor etc.

Jaja, jag får hur som helst se hur det går för mig. Det är i första hand ett roligt test och erkänn att det borde se rätt maffigt ut på ljusbordet med 4x5" dia ;o).
 
Galaxens President skrev:
Jaja, jag får hur som helst se hur det går för mig. Det är i första hand ett roligt test och erkänn att det borde se rätt maffigt ut på ljusbordet med 4x5" dia ;o).

Det värsta som händer är att du blir biten av att soppa hemma.. =)

Och, med tanke på hur vanlig 6x6 ser ut på ljusbordet så borde ju 4x5" se groteskt maffigt ut. =)
 
Galaxens President skrev:
Att ta vatten direkt från kran.

en halv till en grads temperaturskilnad påverkar kontrasten på S/V neg rätt mycket också.

Tenderar inte Velvia 50 att dra åt magenta i vanliga fall också

Jag inbillar mig också att kemikalierna har blivit bättre på senare år.

Jaja, jag får hur som helst se hur det går för mig. Det är i första hand ett roligt test och erkänn att det borde se rätt maffigt ut på ljusbordet med 4x5" dia ;o).
Det var för att visa och då fanns inget annat att tillgå.

Jo men alla färger drog mycket tydligt åt magenta.

Kanske men han använde 3-bad.

man ska ha roligt.
4"*5" hmmmm... och jag som önskar 6*7 cm.
 
Inte alls så noga...

Det är inte alls så noga med temperaturen Man måste hålla sig mellan 32 - 45 C. Typvärdet för temperaturen brukar vara 38 C och då brukar framkallningstiden anges till 3 minuter och 15 sekunder. Om temperaturen istället råkar vara 39 C så minskar man tiden med 20 sekunder. Om temperturen råkar bli 37 C så ökar man tiden med 20 sekunder.
Om man vill köra med framkallningstider kortare än 2 minuter bör man agitera dosan hela tiden. Då brukar man som tumregel säga att framkallningstiden ska minskas med 30 %.
Ett annat fenomen är att temperaturen faller under framkallningstiden. Den kanske är 41 C då man börjar och 36 C då man slutar. Då brukar det funka bra med tiden för 38 C... Man får prova sig fram och hitta sin egen metod!
Se vidare mina kommentarer i denna länk som dessutom länkar vidare..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18761&highlight=c41
...och tro inte på dem som säger att det är fråga om tiondels grader för att få ett bra resultat för de vet inte vad de pratar om.
Jag har hittills kört med Tetenal men har nu kört en omgång med den prisbilliga C-41-an från Photax och hittills har den funkat bra med rena och fina färger. Möjligen kan man öka utspädningen med 20 % eller minska framkallningstiden något eftersom det blev en tendens till överframkallning.
/Harald
 
Javisst, och då använde jag en bandspelare där jag talat in hela processen. Då använde jag ett vattenbad och en temperaturregulator baserad på Philipskretsen TDA280A eller något liknande. Resultatet på Fujis filmer blev genomgående bra men Kodaks Ektachrome ville gärna ge antydan till blåstick redan vid 0.1 C för låg temperatur.
I den mån jag använder dia idag lämnar jag den till en fotohandlare jag känner och jag går till honom till fots...
/Harald
 
Galaxens President skrev:
Har du Harald (eller någon annan för den delen) testat att köra E6 själva?
Yupp. Både i hemmalabbet med dosa samt i framkallningsmaskin.

Det jag skriver om temperaturkontroll mm i länken jag gav ovan gäller lika för E-6.

Jag använde allid batterivatten för att blanda kemi, E-6 reagerar ju mer tydligt med färgavvikelser på grund av olika pH eftersom diat ju är slutresultatet.
 
Jag körde E6 själv ett tag för att jag var less på att bilkösittande var det enda sättet för mig att få framkallningen gjord snabbt annars.

Men jag tröttnade fort. Det var inte alls lika lustfyllt och rogivande som den svartvita framkallningen. Bara ett noggrant trälgöra och en massa tid för att vänta på att Jobons temperatur skulle stabilisera sig. Rolighetsfaktorn var i nivå med att deklarera.

Du skulle hållit koll på radannonserna för ett tag sen då jag gav bort en oöppnad kartong med Kodaks E6-kit :)

Jobon skall jag såga ner så den får ett mindre platskrävande vattenbad och använda den till min svartvita process.
 
mipert skrev:

Det jag skriver om temperaturkontroll mm i länken jag gav ovan gäller lika för E-6.

Förstod jag dig rätt om du kör med ett varmare vattenbad än framkallartemperaturen men kollar med termometersonden i dosan hela tiden?

För inte får du väl så exakt temperaturhållning om badet håller 42 grader och du har 37.2 på ingående kemin utan att hålla koll på tempen under framkallningen? Eller har du helt enkelt testat dig fram, utan film och med vatten istället för kemikalier, vilken temp badet skall ha för att kemin skall hålla 37.2 grader när du häller ut den?

Cibachrometrumman jag skall använda har ju faktiskt ett litet hål i locket där jag skulle kunna ha en tråd genom för att hålla koll på tempen innuti trumman under själva framkallningen också. I mitt fal har jag alltså för avsikt att agitera med trumman liggande i vattenbadet och endast 75ml kemi (det räcker för cibachrome trumman).
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Förstod jag dig rätt om du kör med ett varmare vattenbad än framkallartemperaturen men kollar med termometersonden i dosan hela tiden?
Ja, förutom att termometern används för att mäta tempen på vattenbadet, inte kemin.



För inte får du väl så exakt temperaturhållning om badet håller 42 grader och du har 37.2 på ingående kemin utan att hålla koll på tempen under framkallningen? Eller har du helt enkelt testat dig fram, utan film och med vatten istället för kemikalier, vilken temp badet skall ha för att kemin skall hålla 37.2 grader när du häller ut den?
Precis så. Jag är rätt petig och har till och med mätit upp några filmer (en fördel med att ha jobbat som kopist) och framkallningen ligger rätt.

Vattenbadet måste vara varmare än kemin eftersom nedkylningen när man agiterar kommer snabbt.

Jag har testat metoden med vatten kanske 15 gånger och kontrollerat temperaturen efter varje framkallning (hundratals framkallningar).

Men det är min metod, andra får finna sin väg.
 
Yeeeehhaaaaaa!
Gissa vem som går runt med värdens bredaste flin på läpparna idag.

Tetenals trebads E6-kit verkar inte alls så känsligt temperaturmässigt. Jag hade tre termometrar som skiljde sig med en dryg grad runt 38 grader (måltemperaturen). Jag valde att lita på en temperatur mitt i det intervallet. Den som visade varmast var en kodak eastman för svartvitt och de andra två var Clas Ohlson termometrar varav den ena en inne/ute-termometer vars kabelsond jag hade inne i dosan. Pga den lilla kemimängden (75 ml) varierade temperaturen under samtliga bad inom ett drygt engradsintervall runt min gissade idealtemperatur, mer än instruktionen på 38+/- 0.3 grader alltså.

I och med att jag körde Fuji film (Velvia 100F) så lade jag på 16% tid för förstabadsframkallaren (enligt instruktioner på jobo's sida). Jag återanvände samma kemi för andra bladet med påslag i tid (+15s för första framkallaren, +1 min för färgframkallaren och blekfixet). För andra bladet (bilden nedan) lyckades jag glömma sista sköljbadet innan blekfixet i dosan varpå blekfixet blev nästa 3 gånger för utspätt, jag lade på tre minuter för att kompensera detta. Så som jag förstått det skall blekfixet köras full ut ändå. Hursom helst blev båda bladen identiskt framkallade och båda helt utan färgstick. Det pyttelilla eventuella stick som finns i bilden är från skanningen.

Jag är kalasnöjd. Visst var det bökit första bladet i och med all nervositet och osäkerhet hur man skulle göra men andra bladet gick mycket smidigt förutom min fadäs med blekfixet. Nu kommer jag alltid se till att minst ett blad i mina filmhållare är laddat med dia ifall det där kalasmotivet för färg dyker upp. Kostnaden för en bladfilmsbild blir 30:- för bladfilmen samt 16:- för framkallningen.

För rullfilm blir framkallningskostnaden per rulle, om man följer rekomenderade framkallningskapaciteten, 35:- med 1-literskittet från som jag köpte från photax.
 

Bilagor

  • ångbåtsbryggan_isbubl_forum.jpg
    ångbåtsbryggan_isbubl_forum.jpg
    42.2 KB · Visningar: 319
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.