Yeeeehhaaaaaa!
Gissa vem som går runt med värdens bredaste flin på läpparna idag.
Tetenals trebads E6-kit verkar inte alls så känsligt temperaturmässigt. Jag hade tre termometrar som skiljde sig med en dryg grad runt 38 grader (måltemperaturen). Jag valde att lita på en temperatur mitt i det intervallet. Den som visade varmast var en kodak eastman för svartvitt och de andra två var Clas Ohlson termometrar varav den ena en inne/ute-termometer vars kabelsond jag hade inne i dosan. Pga den lilla kemimängden (75 ml) varierade temperaturen under samtliga bad inom ett drygt engradsintervall runt min gissade idealtemperatur, mer än instruktionen på 38+/- 0.3 grader alltså.
I och med att jag körde Fuji film (Velvia 100F) så lade jag på 16% tid för förstabadsframkallaren (enligt instruktioner på jobo's sida). Jag återanvände samma kemi för andra bladet med påslag i tid (+15s för första framkallaren, +1 min för färgframkallaren och blekfixet). För andra bladet (bilden nedan) lyckades jag glömma sista sköljbadet innan blekfixet i dosan varpå blekfixet blev nästa 3 gånger för utspätt, jag lade på tre minuter för att kompensera detta. Så som jag förstått det skall blekfixet köras full ut ändå. Hursom helst blev båda bladen identiskt framkallade och båda helt utan färgstick. Det pyttelilla eventuella stick som finns i bilden är från skanningen.
Jag är kalasnöjd. Visst var det bökit första bladet i och med all nervositet och osäkerhet hur man skulle göra men andra bladet gick mycket smidigt förutom min fadäs med blekfixet. Nu kommer jag alltid se till att minst ett blad i mina filmhållare är laddat med dia ifall det där kalasmotivet för färg dyker upp. Kostnaden för en bladfilmsbild blir 30:- för bladfilmen samt 16:- för framkallningen.
För rullfilm blir framkallningskostnaden per rulle, om man följer rekomenderade framkallningskapaciteten, 35:- med 1-literskittet från som jag köpte från photax.