alf109
Aktiv medlem
Vet du vad det är för lampa? Är det vanliga lampor som man kan hitta typ var som helst?
du kan kolla här, det beror på vilken lamphållare du har.
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/photo/v35.htm#Bulb Specifications
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vet du vad det är för lampa? Är det vanliga lampor som man kan hitta typ var som helst?
vad var det för Leitz?
V35 skall man köra med en 75w, en del gör misstaget att slänga i en för stark lampa och då kan prylarna börja smälta. Med rätt lampa är det dock inga problem, jag har en v35 själv liksom även en fujimoto g70 och en laborator 1000
Med en enkel bildkarta lägger du alla dina neg i rader på ett papper i mörkrummet och belyser det helt enkelt för att få ut en övergripande bild av rullen.
Dessutom var han en noggrann tekniker ut i fingerspetsarna.Ansel Adams använde rödfilter för att få mörka himlar i kontrast till molnen.
Tvärtom skriver han "Filmen exponeras och framkallas så att den önskade återgivningen garanteras. Kopian från ett sådant negativ kräver att minimum av framkallningskontroll, skuggning och efterbelysning och det blir onödigt att använda extrahårt papper". Han poängterar detta på flera ställen i sina skrifter och menar att det är raka motsatsen till att slarva och i efterhand försöka manipulera bilderna med diverse specialknep i mörkrummet. Hans kopieringsarbete var ganska enkelt och grundläggande. Hemligheten ligger i hans förmåga att visualisera slutresultatet och ta fram de negativ han ville ha utifrån egenskaperna i det material han använde.
Fixet kan man köra med flera gånger, att kolla fixet gör man genom att fixera en filmsnutt som man klippt av, kolla hur lång tid det innan den är helt genomskinlig (kallas klarningstid) och fixera dubbla den tiden.
Fixeringstiden bör fortfarande vara dubbla klarningstiden.För t-kornsfilmer som T-max är klarningstiden dock den tredubbla, åtminstone om man använder vanligt fix och inte Kodaks särskilda T-max-fix.
Hej,
På min Paterson-dosa är mängden som behövs skrivet på dosans undersida.
På några Jobo-dosor jag har finns det angivet på en etikett på dos-sidan.
Kul att du börjar med detta - själv fick jag en kick för ett par veckor sedan när jag framkallade en s/v-film, efter drygt 10 års uppehåll.
Notera - jag använde en 120 film, FP4, med utgånsgdatum 1997, förvarad i garderoben.
Framkallaren var D76, pulverform i en burk, med utgångsdatum 1987!
Fungerade förvånansvärt bra.
Jonny