Annons

Framkalla själv

Produkter
(logga in för att koppla)
vad var det för Leitz?
V35 skall man köra med en 75w, en del gör misstaget att slänga i en för stark lampa och då kan prylarna börja smälta. Med rätt lampa är det dock inga problem, jag har en v35 själv liksom även en fujimoto g70 och en laborator 1000

Oj det får jag kolla upp, förhoppningsvis är det bara fel lampa då som du antyder. Den kändes som en riktig brandfara just då iaf.

Sent from my MK16i
 
En sista fråga som jag funderat på,
Det är ju säkert så att man inte vill framkalla varenda bild på negativet, använder man då ett ljusblrd för att välja ut de man vill kopiera?
Man lägger negativet på ljusbordet så syns bilderna tydligare?
 
En bildkarta brukar man göra för att få en helhet över bilderna eftersom de visare sig som negativ så är det sju svårt att urskilja annars, men visst man kan ju titta närmare med lupp och ljusbord också..

Med en enkel bildkarta lägger du alla dina neg i rader på ett papper i mörkrummet och belyser det helt enkelt för att få ut en övergripande bild av rullen.
 
Väcker liv i tråden igen med ytterligare frågor...
Har köpt mig en focomat V35 med färghuvud, kan jag använda färghuvudets filter (grön,röd,gul) för att ändra kontrasten på mina svartvita kopior?
Är det någon som vet hur man får looken som exempelvis Ansel Adams fick? Vissa delar djupt svarta och andra delar av bilden är ljusa (exempelvis moln). Pjatta är ett sätt, fler tips på alternativa tekniker för att lyckas med kontrasten (utan att få jättegrova korn)?
 
Ja, du kan använda färgfiltren för att styra kontrasten om du använder papper med variabel kontrast (vilket de flesta har idag). Öka magenta för högre kontrast och gult för mjukare bilder.

För att styra hur himlar ser ut kan du använda färgfilter på objektivet eller filmer som inte är helt pankromatiska, som Rollei Retro 80S.
 
Ansel Adams använde rödfilter för att få mörka himlar i kontrast till molnen.
Dessutom var han en noggrann tekniker ut i fingerspetsarna.
Helt enkelt jäkligt duktig på att kopiera.
Har också för mig att negativen var 4x5 & 8x10 och det hjälper ju till.
Har man chansen att se originalbilder av Ansel så bör man ta den.
 
Ansel Adams var duktig på att kopiera därför att han var duktig på att få fram det negativ han ville ha för att få ett specifikt slutresultat. Han använde alltså inga mirakelmedel i mörkrummet, utan exponerade och framkallade filmen så att den blev lättkopierad. Att han skulle "mixtra" mycket i mörkrummet är en myt som uppstått efter hans berömda "Moonrise, Hernandez", som gjordes från ett felexponerat negativ och därför krävde mycket efterarbete i mörkrummet för att rädda bilden. Motivet stötte han på vid hemväg från en fotosession, och ljuset försvann så snabbt att Adams inte hann ta fram exponeringsmätaren, utan han fick chansa med exponeringen.

Tvärtom skriver han "Filmen exponeras och framkallas så att den önskade återgivningen garanteras. Kopian från ett sådant negativ kräver att minimum av framkallningskontroll, skuggning och efterbelysning och det blir onödigt att använda extrahårt papper". Han poängterar detta på flera ställen i sina skrifter och menar att det är raka motsatsen till att slarva och i efterhand försöka manipulera bilderna med diverse specialknep i mörkrummet. Hans kopieringsarbete var ganska enkelt och grundläggande. Hemligheten ligger i hans förmåga att visualisera slutresultatet och ta fram de negativ han ville ha utifrån egenskaperna i det material han använde.
 
Tvärtom skriver han "Filmen exponeras och framkallas så att den önskade återgivningen garanteras. Kopian från ett sådant negativ kräver att minimum av framkallningskontroll, skuggning och efterbelysning och det blir onödigt att använda extrahårt papper". Han poängterar detta på flera ställen i sina skrifter och menar att det är raka motsatsen till att slarva och i efterhand försöka manipulera bilderna med diverse specialknep i mörkrummet. Hans kopieringsarbete var ganska enkelt och grundläggande. Hemligheten ligger i hans förmåga att visualisera slutresultatet och ta fram de negativ han ville ha utifrån egenskaperna i det material han använde.


Han har skrivit flera böcker om hur man gör i böckerna "The Camera", "The Negative" och "The Print"
Vill man ha en mindre ordrik och mera koncis beskrivning av metoden läs "The New Zone system manual"

http://www.amazon.com/The-New-Zone-System-Manual/dp/0871001004
 
Kul med alla svar!!
Jag har skaffat mig allt och mörkrummet är snart klar faktiskt.
Jag har kört några rullar t-max 400, och en t-max 100. Framkallningsvätskan jag köpt är kodaks T-max, jag har kollat på photax guide men jag vill fråga er här också:
Ska man framkalla ungefär 7 minuter med den kombinationen jag har?
Sen undrar jag, man ska ju blanda vätskorna med vatten. Exempelvis ska man blanda t-max 1+4. Hur gör ni när man inte direkt vill spädda ut hela flaskan (vilket skulle bli 5 lite framkallningsvätska)?
Och, hur länge bör man använda framkallningvätska och fix? Såg något om att man ska förlänga varje framkallning man återanvänder vätskan?
 
En bra länk:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php

Själv kör jag alltid framkallaren som engångs, alltså späder jag det jag behöver varje gång och slänger sedan. Fixet kan man köra med flera gånger, att kolla fixet gör man genom att fixera en filmsnutt som man klippt av, kolla hur lång tid det innan den är helt genomskinlig (kallas klarningstid) och fixera dubbla den tiden. När klarningstiden blir ca 30% längre än med nytt fix är det dags att byta ut det.
 
Fixet kan man köra med flera gånger, att kolla fixet gör man genom att fixera en filmsnutt som man klippt av, kolla hur lång tid det innan den är helt genomskinlig (kallas klarningstid) och fixera dubbla den tiden.

För t-kornsfilmer som T-max är klarningstiden dock den tredubbla, åtminstone om man använder vanligt fix och inte Kodaks särskilda T-max-fix.
 
Ska framkalla min första rulle, dock hittar jag ingenting om hur mycket framkallare, stoppbad och fix man ska ha. Har en paterson dosa med tre spiraler, men har tänkt att prova framkalla en rulle först.
Framkallaren jag har är vanliga kodak T-max developer, fixet är Kodaks fix, och stoppbad fomacitro.
Vet någon hur mycket rekommenderat man ska använda för att framkalla bara en film?

Tack!!
 
Hej,
På min Paterson-dosa är mängden som behövs skrivet på dosans undersida.
På några Jobo-dosor jag har finns det angivet på en etikett på dos-sidan.

Kul att du börjar med detta - själv fick jag en kick för ett par veckor sedan när jag framkallade en s/v-film, efter drygt 10 års uppehåll.

Notera - jag använde en 120 film, FP4, med utgånsgdatum 1997, förvarad i garderoben.
Framkallaren var D76, pulverform i en burk, med utgångsdatum 1987!
Fungerade förvånansvärt bra.

Jonny
 
Hej,
På min Paterson-dosa är mängden som behövs skrivet på dosans undersida.
På några Jobo-dosor jag har finns det angivet på en etikett på dos-sidan.

Kul att du börjar med detta - själv fick jag en kick för ett par veckor sedan när jag framkallade en s/v-film, efter drygt 10 års uppehåll.

Notera - jag använde en 120 film, FP4, med utgånsgdatum 1997, förvarad i garderoben.
Framkallaren var D76, pulverform i en burk, med utgångsdatum 1987!
Fungerade förvånansvärt bra.

Jonny

Tack för snabbt svar! Haha, vad dumt. Får vara mer uppmärksam nästa gång ;)

Nu sköljs filmen, väldigt spännande det här!
 
Filmen är torr och jag kollar bilderna, givetvis kan man inte förvänta sig bästa resultat eftersom det var första gången.
Men, 90 % av bilderna har som ränder från kanterna, mörka ränder (i verkligheten borde det betyda att ränderna är ljusa om man framkallar filmen på ett papper?). Många är väldigt ljusa i kanterna också (vilket borde betyda att det blir mörkt om jag kopierar till pappret?)
Vad gör jag för fel då? Vad jag tror, är det att dosan är för stor för att bara framkalla en film åt gången. Alltså att det blir för lite vätska och "för mycket luft" i dosan, vad tror ni?
Körde 290 ml framkallning i 6,45 sek enligt kodaks rekommendation, agiterade kontinuerligt i 30 sek och sen varje halv min, sen stoppbad i 30 sek med kontinuerlig agitering (samma mängd vätska), sen körde jag 290 ml fix i 3 1/2 minut med samma agitering som jag gjorde i framkallning. Slutligen skölj i 30 minuter.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar