Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla PS-redigerade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag är helt färsk på digital fotografering och behöver läras upp från grunden.
Min fråga idag handlar om vad som händer vid framkallningen av PS-bilder. Om man t ex i PS klipper ut ett kvadratiskt bildutsnitt och vill framkalla detta som en vanlig 150x100mm bild. Vad sker då? Blir det vita områden i kanterna? Eller om man förstorar bilden, vad får man då med på den framkallade bilden?
Slutligen färger, får man exakt återgivet de färger man har i sin datorbild?

MVH Daniel
 
Om du beskär en bild till ett annat format än framkallningsfirman har papper så kommer du antingen få vita kanter eller så klipper dom i bilden så att den får rätt propotioner fast med en massa info bortplockad. Detta brukar man ofta kunna välja när man skickar i bilden.

När det gäller färger är det olika. Till att börja med måste du ha en skärm som du vet återger exakta färger (sök på skärmkalibrering i forumet) annars så kvittar det. Sen så har en del labb att man kan välja färgkorigering. Om man inte är hundra på sin skärm kan det vara värt att ta det alternativet (finns dock oftast bara till de små bilderna).

Greven
 
tack greven!

har några frågor till. om jag vill framkalla en digitalbild i, säg A4-format, finns det något man kan/bör göra i PS för att få bra resultat? Förstora den eller nåt?
Rent allmänt, finns det något man ska tänka på när man framkallar digitalbilder?

D
 
När jag ska framkalla i 20x30 (typ A4) brukar jag öppna tiffen, använda beskärningsverktyget för att få rätt utsnitt, skärpa bilden och sedan spara den som en JPG i bästa kvalitet. En del labb skärper bilderna i framkallningsprocessen och då gäller det att inte överskärpa, utan låta dom göra det.

Greven
 
Hos Crimsons Prefix tjänst kan du få bilden i exakt den storlek du önskar, du betalar för varje mm om jag minns rätt.

Vill man ha exakt A4 så måste man cropa då bildformatet från kameran inte stämmer, men som sagt från Crimsons Prefix tjänst kan du få bilden i den storlek du önskar, men då bör du göra allt jobb själv med skärpning mm.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.