Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla 120-film från Holga? - Nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

J_Hallvede

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar starkt på att köpa en Holga, men är väldigt osäker när det gäller framkallningen. Jag har inte tillgång till något mörkerrum, så det blir att lämna in bilderna för framkallning. Och då kommer vi till frågan. Jag slösurfade på Yóutube och kollade på div. filmer om Holga. När jag såg på något klipp om hur man "unload'ade" den så såg jag att filmen är upprullad på spolen som sitter i kameran redan från början. Måsta man då på något sätt "rulla över" fimen på något annnat, eller lämnar man in den som den är med spolen? Det är säkert en dum fråga, men jag är nyfiken, okunnig och tacksam för svar. Vill inte visa mig som en total idiot om jag kommer med något som är helt fel på fotoaffären, så jag föredrar att idiotförklara mig över internet :).

När vi ändå är inne på ämnet, ungefär vad kostar det att framkalla och scanna en rulle 120-film? Jag vet, jag kan ringa till min lokala affär och fråga, men det här var bara något som dök upp i skallen så har inte hunnit tänka längre.

Kanske är den felpostad också? I sådant fall får gärna någon mod flytta på tråden

MVH, Jonathan
 
Har ingen erfarenhet av Holga men misstänker att spolen som satt i kameran från början är en sån spole som filmen kommer på. Det medför att du får en ny spole efter varje film. Följer säkert med en tomspole med kameran...

Vet inte vad det kostar att framkalla 120-film men titta på www.crimson.se som erbjuder det. Mitt förslag om du fotograferar lite är att beställa ett startpaket från www.photax.se och gör det själv på toaletten. Med lite tur så har du kanske någon bekant som har en scanner du kan låna? Eller så finns det kanske möjlighet att scanna på skolan?

Har för mig att jag räknade lite på det för nått år sedan när jag höll på och ilfordfilm med egen framkallning tror jag kostade runt 50-60kr rullen, finns säkert någon som kan ge dig bättre svar på den punkten.

Mer info på http://www.photax.se/indx/indxmorkrum.htm samt http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf
 
Filmen tas upp på den tomma som följer med. Tomspolen som blir kvar från din film flyttar du bara till andra sidan sen när du ska ladda igen.

Sök lite i forumet. Framkallning har tagits upp ett antal gånger.. och mörkrum behövs bara vid kopiering till papper :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.