Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framk. till T-Max

Produkter
(logga in för att koppla)
Bobo_m skrev:

1. Vad är agitering?

2. Kan man återanvända fixet, om så ungefär hur många gåner?

3. Bör man rotera burken vid fixering eller endast vid framkallning?

Köp en bok, det är enklare för alla iblandade, inlusive dig själv.

Tack michajlof!

Janm: Jag har ett flertal böcker som är rätt gamla, där står det ingeting om hur fixet kan återanvändas, igentligen det enda jag ville veta men när jag endå frågade så kunde jag väl endå få svar på mina andra funderingar?

20-30 gånger låter ganska rimligt.

Du kan testa om fixen fortfarande funkar, genom att klippa av den där lilla flärpen i början av filmen lägga den i fixet. Om den inte har klarnat d.v.s. är nästintill helt genomskinlig, inom ett par minuter är det dags att blanda ny fix.

I inlägg nr. två i denna tråd, har jag lite bra tips om förvaring och blandning av fix och framkallare

//Pontus

typhoon skrev:
20-30 gånger låter ganska rimligt.

Du kan testa om fixen fortfarande funkar, genom att klippa av den där lilla flärpen i början av filmen lägga den i fixet. Om den inte har klarnat d.v.s. är nästintill helt genomskinlig, inom ett par minuter är det dags att blanda ny fix.

I inlägg nr. två i denna tråd, har jag lite bra tips om förvaring och blandning av fix och framkallare

//Pontus

Det finns särskilda testremsor som man doppar i fixet för att avgöra hur mycket silver som lösts ut. Går att använda till både film och pappersfix. Att fixet även förstörs snabbare om det kommer i kontakt syre kan ju hindras genom att använda tätslutande glasflaskor mellan användningstillfällena.

Henric86!

Kan det vara snabbfixet du använder som inte trivs med Tmaxfilmernas uppbyggnad? Har du testat nått annat fix?

Själv använder jag alltid Ilfords Hypam till både film och papper. Jag har vevat ett antal hundra meter TMY400 på mina framkallningsspolar, men aldrig sett spruckna neg, som du beskriver.

(Framkallar mest i TMax framkallare vid 24°C, men numer även i Agfas Rodinal vid 20°C, fast då främst 120-film. Fixerar i sådär en 7 - 12 minuter, beroende på hur slitet jag tror fixet är och sköljer sedan i minst 30 minuter)

Hoppas du hittar orsaken till "hålen"!

/Anders, som längtar efter tid att tillbringa i mörkrummet...

D76

Kör d76 1:1
Fixa minst 10 min
skölj min 40 min

görs detta blir det ingen violett slöja

T-Max framkallare har en tendens att göra väldigt hårda neg.
Ta en titt på mina bilder så ser du resultatet.

Mvh Majo

För att öka förvirringen kan jag nämna att jag kör med T-maxframkallare enligt en tabell som jag tidigare publicerat här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2892&highlight=mina+framkallningstider

Jag fixerar 2x1,5 minuter med Scanfors snabbfix och sköljer 15 minuter.

Innan sköljen har jag ett bad med 2%-ig natriumsulfit för att få effektivare skölj.

Jag har aldrig haft problem med färgade T-maxfilmer och främsta skälet är att jag använder vätskor vid 24­° och natriumsulfitbad. Dubbla fixbad hjälper också till.

Om du får hårda negativ med T-maxframkallare är det inte framkallarens fel utan du bör bara korta ned framkallningstiderna, kanske kan du börja med att minska 20%.
Glöm inte att tiderna som tillverkarna uppger bara är rekommendationer, blir det inte bra får du anpassa till din egen smak.

Jag glömde, klantigt nog, den viktigaste anledningen till att jag inte får magentafärgade filmer.
Jag förväter filmen, det vill säga innan framkallningen fyller jag dosan med vatten och agiterar flitigt en halv minut.
Detta gör jag för att temperera filmen, för att inte få luftbubblor samt att inte få färgen kvar.

provade att framkalla min första tmax-film

outspädd D-76 9 min
polymax-fix i 6 min
sköljning 30 min

och fick inte något magentastick.

Okej, vi avbryter. Mycket pinsamt att förklara detta. Det är inte filmen utan lampan i förstoringsapparaten som under en längre tid halkat snett i kombination med en kondensor för 6x6 som jag nästan uteslutande använder.
Men den kraftigare kondensorn får jag fantastiska T-max 100 bilder. Helt kornfria!

Detta felsteg syntes ju inte på det större formatet eftersom utlysningsvinkeln är annorlunda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar