Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framfokus: nog för att lämna in?
- Trådstartare SevenSeas
- Start datum
SevenSeas
Aktiv medlem
Hoppas att du har använt stativ vid fotograferingen, annars är bilden inget värd.
/Janne
Jo då, båda bilderna tagna med stativ.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Fota gärna på lite olika avstånd (1m, 5m(annat motiv)) och olika brännvidder (vidaste, mitten och längsta) så ser du var det felar mest. Det kan kanske va lite intressant för dig å reparatören kanske. Menar lite att om det inte är ett macrobjektiv (är det?) kanske det inte gör så mycket om det fokuserar fel på mycket nära håll.
SevenSeas
Aktiv medlem
Eftersom jag hade lästa att focus chart-tester inte alltid är helt pålitliga i tungstenljus gjorde jag om testet i morse i dagsljus. Och då blev det helt andra bilder. Se bild 1 och 2.
Kan det vara en sådan skillnad på hur ett objektiv (eller kanske kamera (1000d)) klarar av att fokusera i olika ljus? Och att den inte bara missar huller om buller utan så konsekvent framfokuserar i artificiell belysning?
Kan det vara en sådan skillnad på hur ett objektiv (eller kanske kamera (1000d)) klarar av att fokusera i olika ljus? Och att den inte bara missar huller om buller utan så konsekvent framfokuserar i artificiell belysning?
Bilagor
Jochum Berg
Aktiv medlem
Kanske kan va lite skillnad men vad jag kommer ihåg när jag hade ett krånglande objektiv så fungerade det lite slumpartat, fick inte samma resultat varje gång.
hw-tph
Aktiv medlem
`Hur är det möjligt att ett objektiv felfokuserar? Om det ser bra ut i sökaren eller Live View hur katten kan det förändras vid exponering?
Kameran fokuserar med bländaren vidöppen för att ta in så mycket ljus som möjligt.
När du på kameran sätter bländaren till f/5.6 kommer kameran ändå fokusera vid största bländare - säg f/2.8. När du trycker ner avtryckaren helt för att ta bilden bländas objektivet ner från f/2.8 till din valda bländare, f/5.6 om vi fortsätter med mitt exempel.
Om fokus förskjuts när objektivet bländas ner för att ta bilden brukar man kalla det "focus shift". Det är riktigt, riktigt trist att jobba med. Många annars mycket fina (och dyra) objektiv lider av detta, mest känt i detta Canon-forum är väl kanske EF 50mm f/1.2 L. Inte någon billig skitglugg direkt, men den lider av väl dokumenterad och påtaglig focus shift.
Värt att notera är också att det drabbar även folk som använder helmanuella kameror, om de fokuserar vidöppet för att sedan blända ner vid exponeringen (jag gör så ibland när jag vill sätta kritisk fokus).
FlyerOne
Aktiv medlem
Vid dagsljus ligger ju fokuseringen enligt dina bilder så bra man kan begära. Den sannolika orsaken anser jag då vara att kamerans AF-sensorer är känsligare för rött och infrarött ljus än bildsensorn. Då kommer fokus att avvika från det visuella ljus som sensorn fångar, eftersom i princip inga objektiv är korrigerade för de långvågiga IR-strålarnas brytning (förutom rena spegelteleobjektiv). Bildsensorn är försedd med ett IR-filter, men det verkar inte AF-sensorerna i din kamera vara. Det behöver de i och för sig inte heller vara, IFALL kamerans AF-modul klarar av att kompensera för detta (ska tydligen inte vara alltför svårt att implementera).
Föreslår att du beskriver problemet för såväl Canon som förTamron. Nyfiken på vad de kommer att svara! Som du förstår anser jag kamerahuset vara "the prime suspect", men var beredd på att de båda tillverkarna kan komma att försöka skylla på varandra...
Har du möjlighet att t.ex. låna något motsvarande Canon-zoomobjektiv från nån kompis och testa under dessa båda belysningsförhållanden?
Föreslår att du beskriver problemet för såväl Canon som förTamron. Nyfiken på vad de kommer att svara! Som du förstår anser jag kamerahuset vara "the prime suspect", men var beredd på att de båda tillverkarna kan komma att försöka skylla på varandra...
Har du möjlighet att t.ex. låna något motsvarande Canon-zoomobjektiv från nån kompis och testa under dessa båda belysningsförhållanden?
apersson850
Aktiv medlem
AF-systemet kommer inte fram till samma resultat i dagsljus som i elektrisk belysning. Olika kameror försöker mer eller mindre att kompensera för det på olika sätt.