Den frågan är lite knepig. DSLR är ju den engelska förkortningen för digital spegelreflex (på svenska blir det väl DESR) och säger inget om hur stor kamerans sensor är. Det finns t.ex. spegelreflexkameror med sensorer som är lika stora som en m4/3-sensor.
Men jämför man med en halvformatsspegelreflex så skiljer det ungefär ett steg. Jämför man med en småbildskamera så skiljer det ungefär två steg. I signal/brusförhållande, alltså.
(Men notera passussen i mitt förra inlägg om slutlig beskärning. Älskar man formatet 3:2 och tvingas beskära sina m4/3-bilder till det så skiljer det mindre mellan m4/3 och halvformat).
Jag har en EOS 40D som numera samlar damm i ett skåp. Numera använder jag EOS 70D när jag vill använda mina Canon-objektiv. Jag har också (som du kanske har misstänkt
ett m4/3-system, och det är det jag använder mest.
Jag förstorar inte mina bilder så mycket att jag ser någon uppenbar skillnad mellan de båda systemen. Det går självklart att se skillnad om man tar jämförande bilder, men det roar mig inte att hålla på med sånt. Om du gör stora förstoringar för att hänga på väggen kanske du skulle märka skillnaden, men knappast om du oftast tittar på bilderna på en bildskärm (som jag).
En EOS 40D är dessutom rätt gammal vid det här laget. Det skulle inte förvåna mig om en m4/3-kamera av senaste årsmodell har bättre signal/ljusförhållande trots skillnaden i sensorstorlek. Åtta års teknikutveckling har knappast gått spårlöst förbi.