Cristiancjb
Aktiv medlem
Wow, nu börjar det bli för svårt för mig hahaha, jag som har lätt för att få beslutångest! 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kanske för att kompaktkameror är kompaktare?
Och ett mycket ljussvagare objektiv, varför den är ungefär jämbördig med RX100 version 1 och 2 om man räknar om. RX100 version 3 och senare är ljusstarkare när man tar med sensorstorleken i kalkylen, likaså Canon G7X och Panasonic LX100 (som är bäst i det avseendet).
Visst kan man välja GM1, men den stora vinsten med den större sensorn, i dåligt ljus eller för att variera skärpedjupet, kommer först om man köper andra objektiv och då kommer den inte att vara lika billig. Ljusstarkare zoomar blir ju helt absurt på den också, så man får nog hålla sig till fasta objektiv om inte storleken ska skena. Etter värre prismässigt blir det om man tar GM5 för att få sökare och lite fler rattar. Det senare är också en brist med GM1., tycker jag. Den är designad mer som en kompaktkamera än en systemkamera, samtidigt som ringen runt objektivet som är mycket vanlig på dem ju inte finns. Å andra sidan har kitobjektivet manuell zoom, vilket har sina fördelar.
Det ställer jag mig lite tvivlande till, men det kan ju förstås vara sant. Canon EOS 40D har snabb fasdekterande AF och en max bildfrekvens på 6.5 bilder per sekund. Vad har LX100?Lumix LX100 är snabbare än de flesta systemkameror och definitivt snabbare än den D40 som trådskaparen har nu.
Det ställer jag mig lite tvivlande till, men det kan ju förstås vara sant. Canon EOS 40D har snabb fasdekterande AF och en max bildfrekvens på 6.5 bilder per sekund. Vad har LX100?
30 bilder per sekund4k photo, time lapse och massa lull lull, som verkligen får 40d (ja, jag ha ägt en) att verka mossig och seg. Det skiljer minst tio år av utveckling dem emellan.
Visst, jag betvivlar inte att LX100 är en bra kamera, hög bildfrekens tydligen, men snabbhet är också AF (aktivering, målföljning och fördröjning vid avtryck). Jag har också en EOS 40D (men har inte använt den på cirka 5 år) och jag minns den som rätt snabb på de punkterna. Har LX100 snabb fasdetekterande AF? Har den snabb och säker målföljning?30 bilder per sekund4k photo, time lapse och massa lull lull, som verkligen får 40d (ja, jag ha ägt en) att verka mossig och seg. Det skiljer minst tio år av utveckling dem emellan.
GM 1 + 45 f/1,7 + 14 mm f/2,5 klår alla kompakter
Vad gäller bildkvalitet stämmer det kanske, men med två objektiv blir det ju inte särskilt kompakt, praktiskt eller billigt. Dessutom saknas det några brännvidder mellan 14 och 45 mm. Nej, är man bara intresserad av att hålla sig inom normalzoom-området är det bättre med en kompaktkamera.
Jag reste för några år sedan mycket med Panasonic GF3 (större än GM1) och 14/2,5 samt 45/1,8. Helt klart blir det kompakt. Jag var tvungen att köpa en väska för kompaktkamera för att hitta en bra väska för kombinationen. Enda nackdelen är att behöva byta objektiv. Men man vänjer sig. Fotografer idag är för bortskämda! Under 15 år reste jag runt med Rollei 35 utan problem och min första semester med systemkamera reste jag med enbart 50 mm.
Ni får ursäkta för min okunskap men varför är det ett annat mått på spegellösa kameror och "vanliga" systemkameror när det omfång? Dvs. varför är en 14mm på en GM1 = 28 mm på en vanlig systemkamera? Blir lite förvirrad då jag måste tänka om...
Hur är det med makroobjektiv för t.ex. en GM1? Jag fotar gärna insekter och sånt samtidigt som jag gillar att fota landskap så vill ju gärna ha en kamera som klarar av de olika sakerna.
Ytterligare en fråga, kan inte jag använda de objektiv jag har till min Canon 40D på de spegellösa systemkamerorna om jag skaffar en adapter? Känns som att om jag har möjlighet att ändå använda mina objektiv (typ min 300 mm) ibland så vore det ju bra!
Funderar lite nu på en Lumix GX7 eller en GM5. Prismässigt kan jag ju få GX7 (2700 kr) mycket billigare än GM5 (6500), men frågan min fråga är: hur mycket mer får jag om jag skulle köpa GM5? eller med andra ord, vad har GM5 som överträffar GX7an för att den ska vara mer värd att köpa?
MVH
Helt fel. Med flera M43-adaptrar för Canon EF fungerar såväl bländarstyrning som AF och IS.Du lär få fokusera manuellt, eventuell IS lär utgå och jag vet inte riktigt hur det blir med bländarkontrollen. I de här sammanhangen har Canon EF en nackdel i att alla objektiv har elektronisk bländarstyrning.
Tvärtom...GX7 överträffar GM5 på det mesta. GM5 är nyare men GX7 är en mer avancerad modell. GX7an är sagolikt prisvärd i nulägetFunderar lite nu på en Lumix GX7 eller en GM5. Prismässigt kan jag ju få GX7 (2700 kr) mycket billigare än GM5 (6500), men frågan min fråga är: hur mycket mer får jag om jag skulle köpa GM5? eller med andra ord, vad har GM5 som överträffar GX7an för att den ska vara mer värd att köpa?
MVH