Nej, så är det inte. Vad som menas med 14=28 mm på GM1 är att om du har ett objektiv med 14 mm (eller ställer zoomen på det) får du en bildvinkel som om du haft ett objektiv på 28 mm monterat på en kamera med småbildssensor. Alltså en med en sensor lika stor som filmrutan med 135-film. Detta har ingenting att göra med om det finns en spegel eller inte, utan hänger på storleken på sensorn. Det finns kameror med spegel med mindre sensor än småbild och det finns kameror utan spegel med småbildssensor. I fallet med GM1 så har den en sensor som ger en faktor 2 om man vill räkna om på detta sätt. Det betyder att den har 1/4 av ytan hos en småbildssensor. Din 40D hade en sensor som med motsvarande omräkning tarvade en faktor 1,6 (något mindre än 1/2 ytan hos en småbildssensor), dvs 14 mm på GM1 motsvarar 17,5 mm på den (28/1,6=17,5 mm).
Det finns givetvis, men jag passar på den då det finns andra som har bättre koll på systemet.
Du lär få fokusera manuellt, eventuell IS lär utgå och jag vet inte riktigt hur det blir med bländarkontrollen. I de här sammanhangen har Canon EF en nackdel i att alla objektiv har elektronisk bländarstyrning. De flesta av t ex Nikons objektiv har det inte, utan manövreras av en arm från kamerahuset, vilket gör att det går att bygga helt mekaniska adaptrar. Att sätta ett sådant teleobjektiv på GM1 kommer bli helt absurt, så jag undrar om du verkligen kommer att göra det. Kamerahuset ÄR litet och ett fast 300 mm som har en bildcirkel för småbild blir i sammanhanget ganska stort och tungt.