Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från system till kompakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag reser väldigt mycket då jag sysslar med resemagasinsfotografi. Gatufoto och porträtt är det jag gör när jag itne jobbar.
Just nu använder jag en Canon 20D, Canon 16-35 / 2,8 och Canon 28-105 / 3,6-5 Sigma 70-200 / 2,8

Bilderna för resemagsinen printas i a4 max!

Det jag undrar är om det går att byra från min nyvarande utrustning till kompaktkamera. Jag har kikat på Canon G9 och även på Ricoh gx100.

Är det någon som kan svara på om bildkvaliteten
(upplösning, brus, mm) skulle kunna bli motsvarande det jag använder idag?!?!

G9an verkar ju vara bra enligt recensioner
Ricoh lika så..dock lite mer brusig vasd jag förstår. Ang bruset så fotar jag ändå aldrig på högre än 400 idagens läge...!

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en smidigare utrustning. Mindre att bära. Kan till och med tänka mig att köpa två små kompakter. en med bra vidvikel och en med mer tele. Hade det inte vart för jobbet (resemagsin) hade jag kunnat nöja mig med en Ricoh gr (endast fast 28mm optik.) Vidvinkel är det jag använder mst!

Är det någon som har något tips, idé????

Mycket tacksam för alla typer av funderingar!!!

Visst, håller du dig till ISO 400 eller lägre så tror jag nog att det skulle fungera. Dock så kan ju en så liten sensor aldrig ge dig en härligt suddig bakgrund om du skulle vilja det (för porträtt etc.).

nä, ett annat problemm..skärpedjupet blir ju en helt annan grej att jobba med en kompakt?!?!
Dessutom, sökaren på g9an, ser man motsvarande vad som blir på bilden iden...eller är det bara ett "titthål"??? Någon som vet??

Det är bara ett titthål, det är inte en spegelreflexkamera. Och ja, det var det jag menade, skärpedjupet blir nästan alltid oändligt (undantag, macro). Vi pratar trots allt om en sensor som är mindre än en normalstor lillfingernagel!

vectrex skrev:
Visst, håller du dig till ISO 400 eller lägre så tror jag nog att det skulle fungera. Dock så kan ju en så liten sensor aldrig ge dig en härligt suddig bakgrund om du skulle vilja det (för porträtt etc.).

En suddig bakgrund kan man väl fixa till i CS eller nåt annat bildbehandlingsprogram.
Jag hoppas verkligen att det är mer skillnader än enbart en suddig bakgrund som skiljer en DSLr mot en kompakt.

Tja, klart det är andra saker som skiljer också, men i ren bildkvalité på under ISO 400 så är det inte så mycket annat som skiljer. Visst diffraktionen inträder mycket tidigare f/4 eller mindre bländare pga av dom extremt små pixlarna. Men samtidigt printar man inte större än A4 så skulle jag inte tro det spelar någon större roll.

ahh svårt det här.

Man kasnke borde behålla systemaren för jobb och sakffa sig en lite kompakt att ha i fickan. Det är lite det jag saknar...en kamera som är enkel att ha med sig. Dock hade jag önskat mig en med bra vidvinkel, lågt brus, och sökare där man ser "riktiga bilden".
Finns den kameran??

Någon som vet hur Ricohs sökare man kan köpa till fungerar?!?!

handbolls_gurun skrev:
ahh svårt det här.

Man kasnke borde behålla systemaren för jobb och sakffa sig en lite kompakt att ha i fickan. Det är lite det jag saknar...en kamera som är enkel att ha med sig. Dock hade jag önskat mig en med bra vidvinkel, lågt brus, och sökare där man ser "riktiga bilden".
Finns den kameran??

Någon som vet hur Ricohs sökare man kan köpa till fungerar?!?!

Skulle väl vara en Leica M8, men den kostar som en bättre begagnad bil också.

Blir alltid förvånad över folk som inte har en liten kompakt i fickan för att ha i beredskap när det lämpar sig. Det ena utesluter liksom inte det andra.

En variant kanske är någon Pentaxmodell med "pannkaksobjektiv" - det blir inte heller så himla stort.

Jag har en G9, och det blir ett annat sätt att plåta med den p.g.a. skärpedjupet. Inte fel, men inte heller en ersättare till systemkamera.

Jag har en G9 och är nöjd.
Den passar i en (större) jackficka och går att ha med sig utan att de lyser "lättplockade cash" om dig. En fördel är att jag kan använda samma blixt som på systemkameran. Råformat är också plus.

Gabbe, Aneby

handbolls_gurun skrev:
Hej!

Jag reser väldigt mycket då jag sysslar med resemagasinsfotografi. Gatufoto och porträtt är det jag gör när jag itne jobbar.
Just nu använder jag en Canon 20D, Canon 16-35 / 2,8 och Canon 28-105 / 3,6-5 Sigma 70-200 / 2,8

Bilderna för resemagsinen printas i a4 max!

Det jag undrar är om det går att byra från min nyvarande utrustning till kompaktkamera. Jag har kikat på Canon G9 och även på Ricoh gx100.

Är det någon som kan svara på om bildkvaliteten
(upplösning, brus, mm) skulle kunna bli motsvarande det jag använder idag?!?!

G9an verkar ju vara bra enligt recensioner
Ricoh lika så..dock lite mer brusig vasd jag förstår. Ang bruset så fotar jag ändå aldrig på högre än 400 idagens läge...!

Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en smidigare utrustning. Mindre att bära. Kan till och med tänka mig att köpa två små kompakter. en med bra vidvikel och en med mer tele. Hade det inte vart för jobbet (resemagsin) hade jag kunnat nöja mig med en Ricoh gr (endast fast 28mm optik.) Vidvinkel är det jag använder mst!

Är det någon som har något tips, idé????

Mycket tacksam för alla typer av funderingar!!!

Har kommit i samma tankar. Var i Venezuela förra december när min KM 7D helt låste sig. Hade köpt en Ricoh Caplio R3 till min fru främst (5 Mp med zoom 20-200 + makro 1 cm och bildstabilisering) och det blev räddningen. Jag är mycket nöjd med de fiskebilder jag tog när min son och jag fiskade bone fish. Jag vill sträcka mig så långt att säja att jag hade inte fixat att samtidgt vada med både fiskegrejor och min DSLR.

Ricoh har sen lanseringen av R3 kommit med både R4, R5, R6 och nu precis i höst R7. Efter de mycket bra recensioner R7 fått så har jag köpt en sån för ett par veckor sen och jag är väldigt nöjd med den. Det som förbättrats är att den fått en censor på 8 Mp. Brushanteringen är klart förbättrad och är nu helt OK upp till 400 (R3 brusade kraftigt redan på 200 vilket dock aldrig var ett problem i VZ då vi hade bra med ljus under dagtid). Dessutom har skärmen blivit större och mycket bättre och inte minst har ergonomin lyfts ytterligare några snäpp. Jag är verkligen imponerad av denna lilla kamera som dessom känns riktigt solid i sin metallförpackning.

Jag tror aldrig att jag mer kommer släpa min DSLR med mig om jag inte vet att jag ska på safari eller nåt sånt. Jag vet dessutom att jag kommer att kunna ta fler bilder än jag gjort med min DSLR eftersom det inte är några problem med att ta den med i alla lägen. Perfekt kamera för stadsfoto. Ingen bryr sig om en fånig liten Caplio, den syns knappt!

En kamera som

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar