Annons

Från RAW-PS-Utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

almanakis

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar.
Jag undrar så här fördt när jag arbetar med filen i raw och drar in den till PS så använder jag AdobeRGB sen efter det är jag lite konfus vad gäller vilken färgrymd jag ska jobba med ifall jag ska skriva ut bilden på min skrivare.
Någon som vet vilken profil som ska stå på assign to profile respektive convert to profile.
Jag har en kalibrerad skärm, ska man välja den profilen på någon av dessa förslag?

Jag har en epson r340 med ett colorworkshop system med tillhörande ICC profil.

När man väljer print with preview. Vad ska jag välja att Photoshop bestämmer färgerna eller skrivaren, Sen i inställnignar för skrivaren, vad ska jag välja där? Ska jag välja Min ICC-profil för bläcksystemet eller hur går detta till.

Jag har exprimenterat mkt och nu börjar det bli dyrt liksom både färg och papper. Är inte riktigt nöjd med resultatet. Vore otroligt bra ifall någon som verkligen kan detta kan staka upp från punkt 1 vilka profiler man ska använda i vilka steg.

Tack på förhand!

Mvh/Nicholas
 
Du utgår från den färgrymd/profil du har valt exv Adobe RGB och väljer att Photoshop skall konvertera till din skrivarprofil, Photoshop sköter alltså konverteringen mot den skrivarprofil du har valt.
Mikael
 
förtydligande-du väljer alltså i "print with preview "i Photoshop CS2 eller i CS3 "Print" och att Photoshop manages Color istället för skrivaren. Du kan även prova vilken rendering som ger det resultat som du tycker blir bäst, perceptuell,relativ, absolut.Beroende på skrivare så får du prova dig fram vilken profil som ger bäst resultat med det papper som du använder. Bäst är att skapa en uppmätt skrivarprofil.

Mikael
 
Senast ändrad:
almanakis skrev:
När man väljer print with preview. Vad ska jag välja att Photoshop bestämmer färgerna eller skrivaren, Sen i inställnignar för skrivaren, vad ska jag välja där? Ska jag välja Min ICC-profil för bläcksystemet eller hur går detta till.
Du som är bronsmedlem kan läsa de artiklar som jag skrivit här på Fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm är adressen. Jag tror du får svar på de flesta frågorna här. Men du får gärna komma tillbaka med flera frågor sedan :)

Stefan
 
nice.

Tack för hjälpen, men har några frågetecken.
I photoshop där det står assign to profile. Ska jag använda den profilen som är till för bläcksystemet för att se vilka kompromisser den gör. För assign to profile är ju endast visning av bilden, och konvert är ju den man arbetar med så att säga.

Sen efter det så väljer jag att Ps bestämmer färgerna. Men vad väljer jag då i inställningarna för skrivaren, no ICC?

Tack stefan att du vill ta dig tid.

Mvh/Nicholas
 
Re: nice.

almanakis skrev:
Tack för hjälpen, men har några frågetecken.
I photoshop där det står assign to profile. Ska jag använda den profilen som är till för bläcksystemet för att se vilka kompromisser den gör. För assign to profile är ju endast visning av bilden, och konvert är ju den man arbetar med så att säga.

Sen efter det så väljer jag att Ps bestämmer färgerna. Men vad väljer jag då i inställningarna för skrivaren, no ICC?

Tack stefan att du vill ta dig tid.

Mvh/Nicholas

Använd absolut inte assign to profile. Det ska du bara använda om det inte finns någon profil i bildfilen, eller om det av någon anledning finns en felaktig profil inbäddad i den. Din råfiler har ju konverterats i råkonverteraren från kamerafärgrymden till den arbetsfärgrymd du valt, alltså Adobe RGB. Låt den vara kvar i den färgrymden.

När du sedan skriver ut är det enklast och bästa att göra att lägga in den profil som beskriver din skrivare och det papper du använder i utskriftsdialogrutan. Sedan stänger du av all färghantering i skrivardrivrutinen. Har du då en bra skrivarprofil ska du få en bra utskrift.

Stefan
 
Re: Re: nice.


När du sedan skriver ut är det enklast och bästa att göra att lägga in den profil som beskriver din skrivare och det papper du använder i utskriftsdialogrutan. Sedan stänger du av all färghantering i skrivardrivrutinen. Har du då en bra skrivarprofil ska du få en bra utskrift.

Stefan [/B]



OK. Men vart är detta, har du ingen skärmdump på hur det ser ut.

Tackar¨!
 
Det beror på vilket PS du har

skärmdump från PS CS3. Du väljer i Print med preview i cs2 att Photoshop skall hantera konverteringen till skrivarprofil.I detta fall är arbetsfärgrymden s-rgb och jag har valt att PS sköter färghanteringen och konverteringen mot min skrivarprofil =Canon.
Jag har även valt perceptuell omräkning från s-rgb till min skrivarprofil. Hur de olika konverteringsprinciperna påverkar skrivarresultat/bilden får du läsa dig till.
Mikael
 

Bilagor

  • skrivare2.jpg
    skrivare2.jpg
    37.9 KB · Visningar: 267
Senast ändrad:
så här ser det ut med Photoshop CS2. Jag har valt att Photoshop skall sköta beräkningen mellan min arbetsfärgrymd i detta fall s-rgb och Canons skrivarprofil. (bilderna ligger i s-rgb beroende på att dessa bilder ligger ute på webben) I detta fall är inte perceptuell konvertering/omräkning vald utan relativ colorimetric. Förklaringarna till de olika konverteringsprinciperna kan du läsa dig till i bla Photoshops manual.
Mikael
 

Bilagor

  • skrivare3.jpg
    skrivare3.jpg
    40.2 KB · Visningar: 273
Senast ändrad:
Ursäkta en profil-nybörjare

Har alla skrivare en skrivarprofil? Var hittar man den i så fall? (Har en Canon i9100). Sedan så säger ni "Sedan stänger du av all färghantering i skrivardrivrutinen." Hur gör man detta? Ni som kan så mycket kan väl göra en steg för steg manual för hur man ska få bra utskrifter. När man läser artiklar och råd här i tråden får man uppfattningen att man måste vara väldigt insatt för att få det att fungera. Artiklarna är säkert jättebra men hur gör man praktiskt. När jag läser alla inlägg om färghantering här så har jag förstått att det är många som inte får till det!
 
Re: Ursäkta en profil-nybörjare

Tonyeagle skrev:
Har alla skrivare en skrivarprofil? Var hittar man den i så fall? (Har en Canon i9100).

Alla skrivare har en skrivarprofil, men de kan vara svåra att hitta ibland. Särskilt verkar tillverkarna förtjusta i att göra det extra svårt för Windows-användare. Men om allt fungerar som det borde göra ska det dyka upp en profil i den dialogruta i Photoshop som Mikael har visat. Den finns när du väljer Skriv ut med förhandsvisning och väljer Flera alternativ.

Sedan ska du avaktivera färghanteringen i drivrutinen. Även detta kan ibland vara lite struligt att hitta. Först måste man välja rätt mediatyp för det papper man ska använda. Gör då också val för vilken upplösning du vill välja.

Så här ser det ut hos Canon:
 

Bilagor

  • canon pro900q&m2.jpg
    canon pro900q&m2.jpg
    33.1 KB · Visningar: 230
Sedan väljer du att skriva ut bilden utan färgjustering och i den dialogrutan ser det ut så här:
 

Bilagor

  • canon pro900coloroption.jpg
    canon pro900coloroption.jpg
    70.3 KB · Visningar: 227
Har bara PS7

Har bara PS 7 och allt man får upp i "print with preview" är detta: se bild

Och ska man inte konvertera bilden till skrivarprofilen genom Conver to profile? Men jag hittar inget som jag kan tänka mig vara en skrivarprofil när jag väljer convert to profile? Jag måste alltså hitta en profil och sedan på något mysko sätt lägga den bland profilerna jag kan välja i PS (Fattar nada)

Nu hittade jag något som heter BJ color printer profile. Det är nog den?!
 

Bilagor

  • dump_utskrift.jpg
    dump_utskrift.jpg
    37 KB · Visningar: 211
Senast ändrad:
Re: Har bara PS7

Tonyeagle skrev:
Har bara PS 7 och allt man får upp i "print with preview" är detta: se bild
Om du byter Output till Color Management så ser du var profilerna ska vara.

Och ska man inte konvertera bilden till skrivarprofilen genom Conver to profile? Men jag hittar inget som jag kan tänka mig vara en skrivarprofil när jag väljer convert to profile? Jag måste alltså hitta en profil och sedan på något mysko sätt lägga den bland profilerna jag kan välja i PS (Fattar nada)
Varför använda Convert to profile? Ett helt onödigt steg. Du gör samma sak, men betydligt enklare genom att konvertera i skrivardrivrutinen.

De profiler som du ska använda ska installeras tillsammans med skrivardrivrutinen. Om det inte gjordes, kan du ofta hämta hem dem på skrivartillverkarens hemsida.

Stefan
 
Tusen tack!

Tyvärr verkar de många valen ovan inte finnas i PS 7. Skärmdumpen nedan visar vad som finns med där. Men det spelar nog ingen roll för när jag körde ett test med profilen till skrivaren häpnade jag! Utskrifterna blir nu identiska med min skärmbild. Och jag som inte har någon kalibrerad skärm!
Tusen tack!
 

Bilagor

  • dumpprofil2.jpg
    dumpprofil2.jpg
    58.5 KB · Visningar: 69
Re: Tusen tack!

Tonyeagle skrev:
Tyvärr verkar de många valen ovan inte finnas i PS 7. Skärmdumpen nedan visar vad som finns med där. Men det spelar nog ingen roll för när jag körde ett test med profilen till skrivaren häpnade jag!
Det är dessa alternativ som du behöver för att få till ett bra resultat. Men du får ett bättre resultat om du taggar dina bilder med en profil. Är det råfiler så bör du kunna ställa in den färgrymd du vill arbeta med i råkonverteraren. Har du JPEG-filer ställer du in detta i kameran.

Stefan
 
Kör med profil

Jag kör med profil. Att det står så ( untagged RGB) i rutan beror på att jag öppnade en bild jag laddat ner från internet eller om det nu var någon skärmdump.
Tack för hjälpen
 
Re: Kör med profil

Tonyeagle skrev:
Jag kör med profil. Att det står så ( untagged RGB) i rutan beror på att jag öppnade en bild jag laddat ner från internet eller om det nu var någon skärmdump.
Tack för hjälpen

Jag blev lite överraskad över att du sa att bilden stämde exakt mot skärmen och när jag samtidigt såg att du inte hade en arbetsfärgrymd i bilden. Det kan ju fungera bra, men gör det normalt sett inte.

Stefan
 
nja

Bilden jag tryckte ut hade en arbetsfärgrymd (s-rgb). Hur det skulle bli med bilden som skrivarinställningsdumpen togs ifrån vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.