Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Nikon D50 till....?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej alla Nikon-användare!

Har min D50 i drygt 4 år nu och vet inte ens hur många exponeringar jag har. Men eftersom jag tänker investera lite mer i bättre tillbehör (köpte ett tele 70-200mm 1:2,8G ED VR AF-S och tänker satsa på en extren blixt) måste jag ju så småningom tänka på nästa modell så att allt fungerar med den också någon gång i framtiden.

Jag är glad och lite ambitiös amatör och vet inte om jag någonson blir mer än så. Kameran jag skulle vilja uppdatera till ska
-kunna hanteras intuitivt om man är van vid D50
-ha belyst display !!!
-funka tillsammans med ovanstående objektiv
-funka ihop med någon vettig extren blixt som också funkar till D50
-funka ihop med ett D50-kompatibelt objektiv 17-55mm med lite bättre kvalité en kitobjektivet på D50

Vilken kamera har ni uppdaterat till och hur nöjda är ni?Några andra tipps och råd?
 
Hej alla Nikon-användare!

Har min D50 i drygt 4 år nu och vet inte ens hur många exponeringar jag har. Men eftersom jag tänker investera lite mer i bättre tillbehör (köpte ett tele 70-200mm 1:2,8G ED VR AF-S och tänker satsa på en extren blixt) måste jag ju så småningom tänka på nästa modell så att allt fungerar med den också någon gång i framtiden.

Jag är glad och lite ambitiös amatör och vet inte om jag någonson blir mer än så. Kameran jag skulle vilja uppdatera till ska
-kunna hanteras intuitivt om man är van vid D50
-ha belyst display !!!
-funka tillsammans med ovanstående objektiv
-funka ihop med någon vettig extren blixt som också funkar till D50
-funka ihop med ett D50-kompatibelt objektiv 17-55mm med lite bättre kvalité en kitobjektivet på D50

Vilken kamera har ni uppdaterat till och hur nöjda är ni?Några andra tipps och råd?

Alla Nikon kameror är hyfsat lika i kontrollerna, så att gå från en kamera till en annan är inga större problem. De större modellerna har fler kontroller på kameran vilket gör dem mer intuitiva och att man slipper gå in i menyerna och härja. Tror alla kameror har belyst display.

Fördelen med systemkamera är att alla delar i systemet är kompatibla med varandra. Alla Nikon-hus funkar med alla Nikon-objektiv. Likaså gäller blixtarna. Välj gärna bort SB-400 till förmån för någon av de lite mer avancerade SB-600, 800 eller 900 om du vill testa att köra CLS.

Om du har pengarna så kolla på en D90 eller annat hus som har en AF-motor i huset. D3000 och D5000 saknar sådan vilket gör att det är manuell fokus som gäller för alla objektiv som inte är AF-S.
 
Alla Nikon-hus funkar med alla Nikon-objektiv. Likaså gäller blixtarna.
Jag vet inte, var på väg att köpa en SB-80 men fick höra sedan att TTL-mätningen inte funkar på D50. Det verkar finnas skillander altså.
Usch, vad lite jag kan om allt detta...

Just det, glömde en sak: Skulle gärna ha en prisvärd kamera för kvalitén man får.
 
Jag bytte från D50 till D90 och är helnöjd. Ett lagom steg för mig! Mina tillbehör fungerar också på D90.
 
Jag bytte i våras från D50 till D300. Det kändes som det mest naturliga steget eftersom jag ville ha en mer lättarbetad kamera, men inte ville ha filmfunktionen som D90 erbjuder.
Jag har inte ångrat det en sekund!

D3000 resp D5000 känns absolut som steg i fel riktning!
 
Jag bytte från D50 till D90 och är helnöjd. Ett lagom steg för mig! Mina tillbehör fungerar också på D90.

Jag bytte också från D50 till D90. Nöjd, jag också. D50:an ärvde min fru, så jag kan prova den emellanåt också. Största skillnaden är nog displejen och sökaren, som bägge är underbart stora jämfört med D50. Några extra knappar är förstås bra, också. Och belyst toppdisplej, förstås. Fast ännu bättre är faktiskt att ibland slå på bakdisplejen med samma info, så jag slipper famla efter glasögonen! En finess jag inte visste att jag skulle ha glädje av.

Behovet av många pixlar är överdrivet, som jag använder kameran. De finns där, men 6 mp ur D50 dög för mig.

Per.
 
Om du har 70-200 och 17-55 som är vädertätade så kanske en D300 inte är så dumt eftersom den också är vädertätad. Om det är viktigt för dig vill säga. Jag kör med D300 och sambon med D90 eftersom hon ville ha ett lite smidigare hus. Det jag kan sakna med D90 är lite genvägar via knappar på huset men jämfört med D50 så finns det ju mer inställningar tillgängliga även på en D90. Båda är hur som helst väldigt trevliga kameror.
 
Jag vet inte, var på väg att köpa en SB-80 men fick höra sedan att TTL-mätningen inte funkar på D50. Det verkar finnas skillander altså.
Usch, vad lite jag kan om allt detta...

Just det, glömde en sak: Skulle gärna ha en prisvärd kamera för kvalitén man får.

Inte så krångligt med blixt - du har som skrevs förut SB-400, 600, 800 och 900 som funkar utmärkt. Sb-400 går bort, den är mycket begränsad jämfört med övriga. Sedan kan du kolla på överiga t ex begagnat om du vill hålla budget. Själv har jag haft SB-600 och har nu 900, båda utmärkta blixtar.

SB-80 vet jag inte varför du kollat på, det är en 7 år gammal modell som du inte ska ha.

Kamera då? Ja, det beror ju på budget och om du vill ha filmfunktion, men en begagnad D300 ger ju väderskydd och stabilitet till dina tunga objektiv. D90 lika bra bildkvalitet plus film men lättare och enklare kamerahus och mindre väderskydd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.