Annons

Från digitalt till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy1

Avslutat medlemskap
Hej,är det bara jag som märker av en tendens att fler o fler går från digitalt foto till analogt.
En ganska trevlig trend tycker jag!
 
Jimmy1 skrev:
Hej,är det bara jag som märker av en tendens att fler o fler går från digitalt foto till analogt.
En ganska trevlig trend tycker jag!

Att det skulle vara en allmän tränd att gå tillbaka till det analoga tror jag inte på.
Men ett större antal fotografer har säkert kommit på att bilderna inte blir bättre för att dom är fotograferade digitalt.
Dett gäller i huvudsak "familjefotografer" vars album gapar tomma.

Sedan finns det en stor grupp som inte har den rätta datorkundskapen eller utrustningen för att kunna ta tillvara på alla bilder, dom förblir digitala och kommer aldrig på papper.
/Thomas..
 
Min digitalkamera har mest används som ljusmätare under de sensate månaderna, och så nån gång när jag ville ha färg..
 
Jag hade en digitalperiod under ca ett år och då blev det mest bara färgbilder vilket den fungerar alldeles utmärkt till, dock saknar jag lite av karaktären i mina gamla Cibachromebilder och har fundéringar på att börja med färgkopiering igen (ev negativ också). Efter att ha experimenterat lite med svartvitt digitalt förstod jag att den vanliga mörkrumstekniken passade mitt bildskapande bättre och är det uttryckssätt som ger den bildkaraktär jag vill ha. Ibland saknar jag dock möjligheten att betydligt lättare fixa till olika saker i datorn men är man noga vid fotograferingen/komponeringen samt exponering och framkallning löser det sig oftast ändå. Möjligheten att välja att arbeta digitalt/analogt och kombinera de båda finns ju också om man fotograferar analogt och har en bra filmscanner. Så är man analog fotograf utesluter det inte för den skull att arbeta digitalt med datorn.
 
Senast ändrad:
forts.

Jag kan bara svara för mig själv, men jag saknar det analoga formatet. Digitalt i all ära men när det gäller svartvitt så ligger det digitala ljusår på efterkälken. Vidare verkar det som om den digitala utrustningen krånglar mer än den analoga. Titta bara på de inlägg som görs beträffande "döda kameror" "damm på spegeln" eller "kameror som ger rödstick eller andra bilddefekter. Något annat betänkvärt är, att då tester av digitalkameror genomförs verkar den främsta referensramen vara huruvida kameran presterar bilder likvärdiga med filmen eller inte. Allt som oftast kan man läsa att " Bilderna blir filmlika i sin karaktär" eller "bilder som med film" mfl inlägg i testerna. Nej, personligen fotar jag digitalt för enkelhetens skull och då endast i färg. Men jag har också för avsikt att snarast införskaffa mig analog utrustning till det svart/vita skapandet.
 
Damm på sensorn skrev:
Ja, det är nog bara du. ;-)
Var inte så säker på det :)

Jag har skaffat mig en analogare, och sablar vad det var kul att köra analogt igen.

Kommer nog att köra digitalt för kvantitets-bilderna och analogt för kvalitets-bilderna.

/ E
 
Jag har aldrig fotat så mycket på film sen jag köpte min första digitala ...

Det är roligt att variera och med mig har jag av de båda husen. På digitala sidan irriterar jag mig ofta över "blown-out highlights". På den analoga sidan är det de facto skannern som förosakar huvuvärk ibland.

Men med en trevlig film och manuella objektiv glömmer man tid och rum.

Lite av favorit idag. Fuji Neopan 100 Acros och Color-Heliar 75/2.5. Lite liten bild här dock.
 

Bilagor

  • 60.jpg
    60.jpg
    35.9 KB · Visningar: 2,321
Jimmy1 skrev:
Hej,är det bara jag som märker av en tendens att fler o fler går från digitalt foto till analogt.
En ganska trevlig trend tycker jag!



Å jag då,
som inte kommit till det digitala än! :)

Jorå litet digitalt er'e, har ju skanner!

Men,
får se vad Zeiss Ikon kommer med för digitalmätsökarkamera..
Det blir en fullformats-sensor till de nya Zeiss-gluggarna!! :)

Men, slutar nog aldrig med en M Leica och "hemframkallad" Tri-X! :)

Det är litet....uppkäftigt, motsträvigt, kul och framför allt funktionellt, tycker jag!! :)
 
Re: Re: Från digitalt till analogt

Benganbus skrev:


Men,
får se vad Zeiss Ikon kommer med för digitalmätsökarkamera..
Det blir en fullformats-sensor till de nya Zeiss-gluggarna!! :)

Va! E de sant! Fullformat till ZI. Jag trodde att man inte valde det till M8:an eftersom man inte kunde garantera optisk kvalitet (för mkt vinjetering?) o så var det väl ngt med avståndet till optiken o sensorn också.
/TBS
 
Re: Re: Re: Från digitalt till analogt

TBStoor skrev:
Va! E de sant! Fullformat till ZI. Jag trodde att man inte valde det till M8:an eftersom man inte kunde garantera optisk kvalitet (för mkt vinjetering?) o så var det väl ngt med avståndet till optiken o sensorn också.
/TBS


Fullformat för Carl Zeiss T* ZM-gluggar :)

Men Zeiss tycker inte fullformatsensorn håller måttet riktigt än,
därför gjorde man tv. ett "analogt reservhus", via Cosina, till nya ZM-gluggarna.

Och dom nya Zeiss ZM-gluggarna går ju även på M Leica! :)

Här litet japansk info om "Mytos-gluggen" ;)
http://www.cosina.co.jp/seihin/co/c-s-50/index.html
 
Argh! Den där 50 mm måste väl var bland med de finaste idag! Robert White har inget prix på den ännu.
 
Re: forts.

Ubbe 1 skrev:
Jag kan bara svara för mig själv, men jag saknar det analoga formatet. Digitalt i all ära men när det gäller svartvitt så ligger det digitala ljusår på efterkälken.

Knappast. De bilder du kan göra idag med ett bra papper, en bra skrivare och en bra RIP överträffar på många sätt analoga bilder. Det blir djupare svärta och bättre gradation på digitala utskrifter.

Sedan att du har mängder med snygga papper att välja på när du ska skriva ut bilder är ju ytterligare ett plus i en tid där det blir färre och färre tillverkare av silvermaterial.

Stefan
 
TBStoor skrev:
Argh! Den där 50 mm måste väl var bland med de finaste idag! Robert White har inget prix på den ännu.



Jorå, den är bra!!!

Grundkonstruktionen från sen't 1920-tal!!! :) ;)

Den här reinkarnationen av Sonnar 1.5:an har rört upp en del bland Zeiss-aficionados världen över!!
Det är ingen logik att göra en 1,5:a i dag!!
Bara mytos!! :)


Men,
ett litet försök till att vara litet "teknik-neutral"! ;)
Optik-konstruktionen i "denna nya" Zeiss-glugg lovar mycket bra kontrast i motljus!
 
Re: Re: forts.

stefohl skrev:
Knappast. De bilder du kan göra idag med ett bra papper, en bra skrivare och en bra RIP överträffar på många sätt analoga bilder. Det blir djupare svärta och bättre gradation på digitala utskrifter.

Sedan att du har mängder med snygga papper att välja på när du ska skriva ut bilder är ju ytterligare ett plus i en tid där det blir färre och färre tillverkare av silvermaterial.

Stefan

Troligtvis har du rätt. Den digitala tekniken ger så oerhört mycket mer möjligheter, men det är allt en speciell känsla med det analoga. Kanske kornet, kanske proceduren med framkallning, inskanning. Jag vet inte riktigt.

/ E
 
Ja då är det väl lika bra att lägga av? Jag kan ju ändå aldrig få lika bra bilder i mörkrummet. Digitalt utskrivna bilder blir ju alltid lite bättre. Bara att inse faktum! Har vi få som pysslar med traditionell fotografisk teknik något att hämta på denna sajt längre?
 
Graal skrev:
Ja då är det väl lika bra att lägga av? Jag kan ju ändå aldrig få lika bra bilder i mörkrummet. Digitalt utskrivna bilder blir ju alltid lite bättre. Bara att inse faktum! Har vi få som pysslar med traditionell fotografisk teknik något att hämta på denna sajt längre?

Nej det tycker jag inte. Kombinera de två. Fota analogt med god kvalitét på filmen, scanna, efterbehandla och skriv ut från den digitala bilden.

Och så länge vi håller den analoga delen av forumet vid liv, kommer vi att finnas kvar.

/ E
 
Graal skrev:
Ja då är det väl lika bra att lägga av? Jag kan ju ändå aldrig få lika bra bilder i mörkrummet. Digitalt utskrivna bilder blir ju alltid lite bättre. Bara att inse faktum! Har vi få som pysslar med traditionell fotografisk teknik något att hämta på denna sajt längre?

För mig är det inte kvalitén på bilderna som gör att jag aldrig nånsin kommer att välja bort mitt mörkrum. Jag är fullständigt usel på att kopiera bilder, de blir för det mesta oskarpa, blaskiga och framförallt "skräpiga/repiga".

Men det gör inget ändå, för mig är det känslan, spänningen av att se bilden växa fram i byttorna, lukten och stillheten i mitt lilla kyffe. INGEN kan störa mig där, jag har min absoluta "egentid" där i mina sex kvadrat mörker :)

Edit: Jag HAR faktiskt en skanner också, så om jag vill kan jag ju skanna in negativen och rätta till några av mina klantiga missar där...men då går jag ju miste om den sköna känslan i mörkrummet :)
 
-Catherine- skrev:
För mig är det inte kvalitén på bilderna som gör att jag aldrig nånsin kommer att välja bort mitt mörkrum. Jag är fullständigt usel på att kopiera bilder, de blir för det mesta oskarpa, blaskiga och framförallt "skräpiga/repiga".

Men det gör inget ändå, för mig är det känslan, spänningen av att se bilden växa fram i byttorna, lukten och stillheten i mitt lilla kyffe. INGEN kan störa mig där, jag har min absoluta "egentid" där i mina sex kvadrat mörker :)

Edit: Jag HAR faktiskt en skanner också, så om jag vill kan jag ju skanna in negativen och rätta till några av mina klantiga missar där...men då går jag ju miste om den sköna känslan i mörkrummet :)
Bra talat.
Är med dig 100%

/ E
 
Jimmy1 skrev:
Hej,är det bara jag som märker av en tendens att fler o fler går från digitalt foto till analogt.
En ganska trevlig trend tycker jag!
Vet inte hur många som ska gå över till analogt för att man ska kalla det trend men tror nog att det bör vara fler än vad fallet är.

Vad jag däremot tror är att det finns en del yngre som inte har någon koppling till det analoga utan har börjat med digitalt från start som blir nyfikna på vad det analoga kan ge & därför köper sig en analog kamera & testar.

Sen är det ju klart att vissa av oss äldre uvar som blivit digitala blir sugna när vi märker hur billigt vi kan köpa en gammal drömkamera, funderar själv på att köpa mig en ASLR enbart för dia som jag saknar emellanåt...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.