Annons

Från D40 till D90/ D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag fotar nu med min Nikon d40 och vill gärna höja upp min utrustning till en D90 eller D300, dock vet jag inte vad man ska satsa på. Jag känner att D90:n har en onödig funktion med filmning, vilket D300 inte har. Vet dock inte om jag inte kan få tag på en D300 (ny) då det har kommit en ny D300s, som i det här fallet också har filmnings funktionen.
Vad ska man helst satsa på??

D90 och D300s har ju inte bara filmning utan också b.a. liveview, vilket är riktigt användbart i vissa lägen när man inte på ett bekvämt sätt kan hålla ögat vid sökaren. Ett sånt läge är t.ex. när man vill fotografera en liten blomma från grodperspektiv eller om man står i ett publikhav och vill ta bild från scenen. Autofokusen vid liveview är visserligen väldigt långsam och hittar inte alltid rätt, men jag tycker i varje fall att det är en mycket nyttig funktion. Helst skulle kamerorna få ha en vridbar skärm också men det har bara D5000 än så länge.

En ny D300 tror jag inte du hittar i nån butik, utan du får leta på begagnatmarknaden om du vill ha en sån. Annars är ju inte D300s eller D90 några dåliga val heller, även om du tycker filmfunktionen känns överlopps och onödig.

Hej ! Tycker som du att filmning är en önödig funktion på en DSLR så jag använder aldrig den,så lätt är det.

Min D300 har också liveview, det är inte specifikt för D300s.

Vad du skall välja beror snarare på vad du fotograferar, hur du gör det och vilken budget du har. Plåtar du ofta snabb sport i regn behöver du förmodligen af-hastigheten, seriebildshastigheten och väderskyddet men då får vara beredd på vikten och prislappen.

Jag känner att ajg inte får så bra argument för de olika kamerorna! live viwe struntar jag helt i då jag klarat mig utan hittills...bara vilken kameran man ska välja...med tanke på deras egenskaper i hur bilderna blir! :)

Det är så enkelt att en modern kamera kan filma och har liveview, like it or not.

Vill du inte använda det, använd det inte. Kameran blir inte bättre för att det saknas!

Dessutom är det svårt att veta om man vill ha LV innan man vet på hur många sätt man kan använda det!

Jag känner att ajg inte får så bra argument för de olika kamerorna! live viwe struntar jag helt i då jag klarat mig utan hittills...bara vilken kameran man ska välja...med tanke på deras egenskaper i hur bilderna blir! :)

Köp en D90 ! Du kommer att bli nöjd ! Liveview och filmning behöver du inte använda och i grund och botten en mycket bra kamera,samma bildkvalite som D300 ! Det går tyvärr inte att välja bort dessa egenskaper pga att det numera är standard .MVH.

Köp en D90 ! Du kommer att bli nöjd ! Liveview och filmning behöver du inte använda och i grund och botten en mycket bra kamera,samma bildkvalite som D300 ! Det går tyvärr inte att välja bort dessa egenskaper pga att det numera är standard .MVH.

men du att d90 'r något liknande som d300s (fast dyrare)? om fallet är så enkelt blire nog en d90 :)

men du att d90 'r något liknande som d300s (fast dyrare)? om fallet är så enkelt blire nog en d90 :)
De delar en hel del teknik ja, men det är två olika kameror. D300(s) är betydligt bättre byggd med metallchassi och vädertätning, snabbare och effektivare autofokus, bättre ljusmätning och fler inställningsmöjligheter med fler direktvalsknappar och programmeringsfunktioner. D300s har dessutom plats för dubbla minneskort (CF+SD) vilket kan vara en fördel för en del fotografer.

D90 är lättare, billigare och saknar en del inställningsmöjligheter men ger i stort sett samma bildkvalitet.

En begagnad D300 är inte mycket dyrare än en ny D90 och så starkt som du poängterar att du inte vill filma tycker jag det är det bästa valet. Jag är dundernöjd med min.

De delar en hel del teknik ja, men det är två olika kameror. D300(s) är betydligt bättre byggd med metallchassi och vädertätning, snabbare och effektivare autofokus, bättre ljusmätning och fler inställningsmöjligheter med fler direktvalsknappar och programmeringsfunktioner. D300s har dessutom plats för dubbla minneskort (CF+SD) vilket kan vara en fördel för en del fotografer.

D90 är lättare, billigare och saknar en del inställningsmöjligheter men ger i stort sett samma bildkvalitet.

En begagnad D300 är inte mycket dyrare än en ny D90 och så starkt som du poängterar att du inte vill filma tycker jag det är det bästa valet. Jag är dundernöjd med min.

Så du tycker jag ska satsa på en begagnad d300? Jag känner att en ny d90 är bättre... :)

Skulle jag vara i dina kläder skulle jag köpa bättre optik först(om du inte redan har allt du vill ha) Sen skulle jag börja kika på d90 mot hösten när dess efterföljare kommer då den ev kanske går ner i pris med.

Det är bättre att ha bättre optik på ett sämre hus en viseversa och då kan man ju iaf utnyttja sensorn till 100%, även om du skulle uppgradera huset senare :)

Skulle jag vara i dina kläder skulle jag köpa bättre optik först(om du inte redan har allt du vill ha) Sen skulle jag börja kika på d90 mot hösten när dess efterföljare kommer då den ev kanske går ner i pris med.

Det är bättre att ha bättre optik på ett sämre hus en viseversa och då kan man ju iaf utnyttja sensorn till 100%, även om du skulle uppgradera huset senare :)

Man kan säga så här också-Det är bättre med ett bra objektiv på ett bra hus !

Min D300 har också liveview, det är inte specifikt för D300s.

Vad du skall välja beror snarare på vad du fotograferar, hur du gör det och vilken budget du har. Plåtar du ofta snabb sport i regn behöver du förmodligen af-hastigheten, seriebildshastigheten och väderskyddet men då får vara beredd på vikten och prislappen.

I detta inlägget finns sammanfattat ganska bra vad skillnaden mellan de två är.

D300(s) har snabbare AF och vädertätat hus, vilket gör det lämpligare för action och för lite tuffare tag. Behöver man inte dundersnabb AF med 51 fokuspunkter eller ett hus som står emot väder och vind bättre så är det bättre att spara på tusenlapparna och köpa en D90. Dock kan man ju, som sagt, få en begagnad D300 för inte så mycket mer än en D90 och då får man ju snabb AF och väderskyddat hus OCH kan spara på tusenlapparna, som man då kan lägga på fler/bättre objektiv istället.

Jag känner mig osäker på att köpa begagnade psrylarfrån ex blocket. Därför jag tycker bättre om att köpa en "säker" ny d90. Och att AF är snabbare är väl inget jag behöver tror jag, med tanke på att jag haft en D40 och (jag antar att den inte är ett dugg snabb) och jag har klarat mig fint på den, och jag hoppas att d90:n är lite snabbare än min nuvarande kamera. Då är iaf jag nöjd :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto