Annons

Från D40 Till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikaelsson

Medlem
Har haft Nikon D40 i några månader nu och är i stort sätt nöjd.
Har dock börjat inse dess begränsningar med obj.
Har även ärvt ett Nikkor 80-200 2.8 som är riktigt trevligt men som jag inte kan autofokucera med, och fått upp ögonen för prisvärda obj som nikkor 50mm 1.8.

Så min fråga är altså om priskillnaden motiverar en uppgradering till D80?
D40 format är verkligen riktigt trevligt och har gjort att kameran är med offta, kommer detta förändras vid ett ev byte tror ni?

tack på förhand! /Erik

ja de kan tyckas lite underligt att D40 inte har ngn autofokus motor inbyggd. Men antagligen så räknar tillverkaren med att D40 användaren nöjer sig med kit-objektivet å ett 55-200. Om du nu innehar Nikon AF 80-200/2,8 D IF ED, vilket är ett mycket fint objektiv så tycker jag de är synd att inte använda objektivet till fullo. Valet skulle för mig vara lätt att byta till ett kamerahus med autofokus t ex D80 men de finns även andra alternativ och jag tycker det i allra högsta grad är motiverat. Svar på din sista fråga är jag inte helt säker på eftersom D40 är en såpass smidig kamera så de låter jag vara osagt men hoppas att de inte blir ett allt för stort hinder.

Det är inte underligt att Nikon tagit bort fokusmotorn, det har dom gjort för att kunna göra kameran mindre och billigare, Canon har ingen fokusmotor heller.

Sen finns det faktiskt AFS gluggar som täcker in det mesta, alla moderna objektiv har AF-S, så någon större begränsning är det igentligen inte, och fler nya AF-S gluggar är på "G"

/kent

Tack för alla svar!

Jag upplever dock att af-s obj är mycket dyrare än liknande guggar med af,
dessutom verkar det vara dåligt med fasta gluggar med ljusstyrka på 1.8 el 2.8,

ngn som vet om det är några likn obj med af-s på gång som inte kostar skjortan?

400D har väl fokusmotor i huset?

Mikaelsson skrev:
400D har väl fokusmotor i huset?

Nope ! Canon har aldrig haft fokusmotor i sina hus, dom placerade motorn i alla sina EF (autofokus) objektiv på -80 talet, dom bytte samtidigt objektiv fattning, och gjorde alla som hade mängder med deras tidigare manuella FD objektiv förbannade.

Nikon var snällare mot sina kunder och behöll sin objektiv fattning, dom placerade en fokusmotor i sina hus istället så även deras tidigare trogna kunder kunde använda sina gamla objektiv med nyare hus, det konseptet lever kvar än idag, men troligen kommer fokusmotorn i alla husen (utom Proffsmodellerna) försvinna när dom uppdaterat alla objektiv till AFS.

Sen är målgruppen till D40 inte dom som kör med gamla objektiv direkt, utan mer till Svensson som vill ha en enkel modern kamera för semesterbilder och dyligt, och Svensson nöjer sig med dom enklare och billigare AFS objektiven.

Dom som har foto som hobby väljer en annan kamera, D80 tex.

/kent

Senast ändrad:
ang d80

Nu har jag läst runt en del,
är möjligheten att använda af linser överskattad?
är dom nya af-s linserna så pass bra att det inte är värt att köra äldre obj med Af?

Re: ang d80

Mikaelsson skrev:
Nu har jag läst runt en del,
är möjligheten att använda af linser överskattad?
är dom nya af-s linserna så pass bra att det inte är värt att köra äldre obj med Af?

AF-S objektiven är dom modernaste objektiven i Nikons sortiment, dvs dom som har fokusmotorn innbyggd, men det finns godbitar av den äldre serien som kan vara intressanta, så är man intresserad av Foto mer än normal Svensson så är det smartare att köpa en D80, man får då tillgång till alla specialgluggar som Svensson normalt inte köper, tex porträtt gluggen AF-D 85/1.8 mm.

Vad många amatörer köper är väl också AF-D 50/f1.8 bara för det är billigt, att det sedan är en brännvidd som i min mening är rätt värdelös på en APS-C kamera tycks inte spela någon roll....

Enligt rykten så är Nikon på "G" att uppdatera alla dom gamla godbitarna till AF-S standard, så har man tid att vänta så behöver man inte bry sig om att motorn inte finns i huset, sen finns det faktiskt andra tillverkare som gör objektiv med modern design, så det finns redan idag mer att köpa än vad plånboken klarar för dom allra flesta D40 ägare.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar