Advertisement

Annons

Från B&H i USA.. Undvika tullen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricku84

Aktiv medlem
Jag har aldrig handlat från utlandet, men efter att ha sett de underbara priserna i USA så börjar jag bli väldigt frestad att göra det.

Funderar på att beställa hem ett blixtkit från B&H i New York.

Någon som har erfarenhet av att handla från dom? Gör dom "diskreta paket"? Jag vill gärna undvika att tullen ska börja jävlas med mig när paketet kommer hit. :)

Kan man be B&H att märka paketet som "gåva"?
 
Du skulle ju kunna fråga dom om dom gör "diskreta" paket?
Jag tror väl kanske inte detta bör diskuteras på en sida som denna hur man ska smuggla in prylar till Sverige.
Om frågan ställts där du undrade hur det ligger till med tullreglerna till Sverige hade det varit en annan sak.
Det är iaf. vad jag tycker!
 
Du skulle ju kunna fråga dom om dom gör "diskreta" paket?
Jag tror väl kanske inte detta bör diskuteras på en sida som denna hur man ska smuggla in prylar till Sverige.
Om frågan ställts där du undrade hur det ligger till med tullreglerna till Sverige hade det varit en annan sak.
Det är iaf. vad jag tycker!
Okej, men då ändrar jag min frågeställning en aning då.

Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas? Jag skulle gärna vilja höra om det finns någon här som ofta beställt från utlandet och som vet hur stor chansen är att man "klarar sig".
 
Alla

Jag har de senaste 10 åren skickat efter ca 30 olika försändelser från USA och alla mina har 'fastnat' i tullen. Alla seriösa handlare fyller i riktigt värde på tulldeklarationen på paketet och då betalar du naturligtvis tull och moms vid införseln.

Skickar du efter något från ett oseriöst företag kan de säkert skicka det som gåva, har en kompis som har ett sådant paket som aldrig kom fram och var ju då försäkrat för 200 spänn, surt att få det när du har betalat 5000 spänn för en kamera. Beställer du från en oseriös handlare så kanske du får en sten i gåva. Prova att polisanmäla den... "Ja altså jag betalade 7000 spänn och fick en Sten, fast jag bad ju dem skicka det som ett diskret paket så jag skulle slippa momsen..."

Nej vill du snika får du flyga dit eller köpa från en gråimportör typ simplyelectronics. Pundet är grislågt nu så en bra handlare i UK är inte heller så dumt.
 
Okej, men då ändrar jag min frågeställning en aning då.

Hur många postorderpaket av 10 fastnar i tullen och tullas? Jag skulle gärna vilja höra om det finns någon här som ofta beställt från utlandet och som vet hur stor chansen är att man "klarar sig".

när jag beställde från landet i väster så fastnade det i tullen, alla papper var i ordning så det blev inga problem för min del :)

Mvh Mattias
 
Jag har aldrig handlat från utlandet, men efter att ha sett de underbara priserna i USA så börjar jag bli väldigt frestad att göra det.

Funderar på att beställa hem ett blixtkit från B&H i New York.

Någon som har erfarenhet av att handla från dom? Gör dom "diskreta paket"? Jag vill gärna undvika att tullen ska börja jävlas med mig när paketet kommer hit. :)

Kan man be B&H att märka paketet som "gåva"?

DHL/Fedex/UPS är såvitt jag vet tullombud, så man kan kallt räkna med att allt "fastnar". Att de är tullombud betyder att de skötter tullens jobb, åt tullen.

Att skriva gåva på paketet är som föregående skribent skrev en skrattretande dålig idé.

Jag brukade beställa prylar när jag var på plats i USA (jag beställer alltid från B&H, och eftersom jag alltid beställer till Miami så behöver jag inte betala state tax på 6-7%). Köper man utrustning på plats, som man behöver på plats, så behöver man inte momsa och tulla för den. Så har jag tolkat lagen, och det är antagligen inte 100% korrekt..

Känner du någon med företag kanske du kan beställa genom dom? Jag har ingen aning om vad tullsatsen på blixtar är, men kamerahus är mig veterligen tullfria, objektiv ligger runt 6-7%. Eftersom man beställer genom ett företag så drar man av momsen. Så sköter jag mina inköp numera, eftersom jag har eget företag som dessutom är registerat för verksamhet som är "kamerarelaterad".
 
Be företaget, som skickar din beställning, att på paketet skriva:
"Skall ej förtullas, mottagaren vill inte betala"

Det kan, eventuellt, tullen godkänna, som förklaring!

Av 10 paket, brukar 9 paket fastna i tullen och tullas, alltså du har en möjlighet till att smuggla, med framgång!

För övrigt, ring tullen på Arlanda, fråga hur man gör för att slippa tull, med andra ord, smuggla över varor från US.

Min granne är chef för tullen på Arlanda, mycket trevlig person, har noterat ditt namn, tullen ringer dig när paketet har nått Arlanda.
 
Köper man utrustning på plats, som man behöver på plats, så behöver man inte momsa och tulla för den. Så har jag tolkat lagen, och det är antagligen inte 100% korrekt..
Nej, det är inte korrekt. Det är värdet på varorna man tar in i Sverige som avgör om man måste betala tull och moms på dem. Gränsen går nånstans vid cirka 4000 kr. Varor som är värda mer än så måste förtullas.

Sen är det en annan sak att tullen ytterst sällan bryr sig om att kolla trivialsmugglare. De bryr sig i stort sett bara om knarksmuggling, så det är ganska lugnt att smuggla in kamerautrustning.

Fast om man har sina nyinköpta grejer i originalförpackningar i väskan så har nog tullen svårt att se mellan fingrarna om man fastnar i en stickprovskontroll.
 
Nej, det är inte korrekt. Det är värdet på varorna man tar in i Sverige som avgör om man måste betala tull och moms på dem. Gränsen går nånstans vid cirka 4000 kr. Varor som är värda mer än så måste förtullas.

Sen är det en annan sak att tullen ytterst sällan bryr sig om att kolla trivialsmugglare. De bryr sig i stort sett bara om knarksmuggling, så det är ganska lugnt att smuggla in kamerautrustning.

Fast om man har sina nyinköpta grejer i originalförpackningar i väskan så har nog tullen svårt att se mellan fingrarna om man fastnar i en stickprovskontroll.

Fast jag tror med stor säkerhet att det finns ett undantag för utrustning inköpt i utlandet där särskilt behov har förelegat, däremot är den tolkningen jag har använt mig av kanske lite väl vid. Om det kanske var för att ersätta skadad utrustning under uppdrag? Jag ska leta lite och se om jag hittar det..
 
Det är inte tullavgiften som är den stora kostnaden utan den svenska momsen på 25% som lägga på allt, pris och frakt.
 
Fast jag tror med stor säkerhet att det finns ett undantag för utrustning inköpt i utlandet där särskilt behov har förelegat, däremot är den tolkningen jag har använt mig av kanske lite väl vid. Om det kanske var för att ersätta skadad utrustning under uppdrag? Jag ska leta lite och se om jag hittar det..
Om du köper utrustning i USA och använder den där behöver du förstås inte betala tull och svensk moms. Men om du tar in utrustningen i Sverige är du skyldig att betala tull och moms, om värdet är över 4300 kr. Oberoende av orsaken till inköpet. Oberoende av om utrustningen är ny eller begagnad.
 
Jag har aldrig handlat från utlandet, men efter att ha sett de underbara priserna i USA så börjar jag bli väldigt frestad att göra det.

Funderar på att beställa hem ett blixtkit från B&H i New York.

Någon som har erfarenhet av att handla från dom? Gör dom "diskreta paket"? Jag vill gärna undvika att tullen ska börja jävlas med mig när paketet kommer hit. :)

Kan man be B&H att märka paketet som "gåva"?

Du kan ju be behå att skicka paketet med Obama när han hämtar sitt pris, de är ju bara att åka till Oslo och hämta det av honom och ta en skogsväg in i Sverige sedan.
 
Om du köper utrustning i USA och använder den där behöver du förstås inte betala tull och svensk moms. Men om du tar in utrustningen i Sverige är du skyldig att betala tull och moms, om värdet är över 4300 kr. Oberoende av orsaken till inköpet. Oberoende av om utrustningen är ny eller begagnad.

Ok. Minnet sviktar lite, och jag hittar inget om det nu, däremot har jag för mig att det är här på fotosidan jag har läst det. Det skulle i så fall handlat om scenariot att man åker från Sverige, med utrustning som skadas/förloras i utlandet, och att man i så fall inte skulle ha behövt tulla för ersättningsutrustningen när man återvände till Sverige. Men som sagt, jag hittar inget som styrker det, så du har nog rätt :)
 
Eftersom man beställer genom ett företag så drar man av momsen. Så sköter jag mina inköp numera, eftersom jag har eget företag som dessutom är registerat för verksamhet som är "kamerarelaterad".

Detta måste vara helt felaktigt.

Om företaget köper prylarna och använder dem i sin verksamhet är det förstås riktigt att de får dra av momsen. Det avgörande är inte vad som står på registreringsbeviset utan det faktiska förhållandet. Brukas de inte i verksamheten så finns varken avdragsrätt för moms eller för kostnaden.

Om utrustningen skall gå vidare till tredje part här i Sverige måste det säljas av det importerande företaget med pålägg för svensk moms.

Mvh
Anders
 
Detta måste vara helt felaktigt.

Om företaget köper prylarna och använder dem i sin verksamhet är det förstås riktigt att de får dra av momsen. Det avgörande är inte vad som står på registreringsbeviset utan det faktiska förhållandet. Brukas de inte i verksamheten så finns varken avdragsrätt för moms eller för kostnaden.

Om utrustningen skall gå vidare till tredje part här i Sverige måste det säljas av det importerande företaget med pålägg för svensk moms.

Mvh
Anders

Ja, det är i.o.f.s. sant när du säger det. Var nog lite nyvaken :) Det är dock mig veterligen ganska (för att inte säga oerhört) vanligt förekommande att det går till så. Jag har dock "ryggen fri" eftersom jag har eget AB registrerat för bland annat reklam/foto, och utrustningen används i den verksamheten.
 
Om du köper utrustning i USA och använder den där behöver du förstås inte betala tull och svensk moms. Men om du tar in utrustningen i Sverige är du skyldig att betala tull och moms, om värdet är över 4300 kr. Oberoende av orsaken till inköpet. Oberoende av om utrustningen är ny eller begagnad.

Nä då åker man normalt sett på "sales tax" istället... ;)
 
Ett förslag är ju att titta på priserna i England istället. Med det låga pundvärdet, 17 % moms och ingen tull så är detta sannolikt nästan lika attraktivt som USA och dessutom slipper vi trådar om hur man bäst smugglar till Sverige.
 
Jag ska låta avliva en familjemedlem för att komma åt ett arv. Hur går jag bäst tillväga utan att bli upptäckt av polisen? ;)
 
Jag var inne på Expert häromdagen och blev sugen på lite prylar. Någon som vet hur man gör för att slippa att de jävlas med mig när jag kommer till kassan? Jag vill ju ogärna betala. Visst är det billigt, men jag vill ju helst få det ännu billigare.

Om jag tar något från hyllan och använder inne i butiken för att göra ett reportage borde jag väl inte behöva betala när jag går ut?

Eller funkar det om jag bara tar med mig prylarna ut ur butiken? Antingen kastar jag bort kartonger och instruktionsböcker, eller så får någon polare ta med sig dem i sin väska.

Borde väl fungera om jag hittar en brevlåda inne i butiken och postar prylarna hem till mig, och själv går genom kassan tomhänt. Hittar jag ingen brevlåda i butiken kan jag kanske buda ut dem.

Om jag slår in det som ett födelsedagspaket. Är det då någon skillnad om jag tar med mig paketet oöppnat ut ur butiken, eller om jag drar igång ett kalas inne i butiken och bjuder på tårta och ballonger? Kollar de leg för att se att det verkligen är min födelsedag?
 
Ett förslag är ju att titta på priserna i England istället. Med det låga pundvärdet, 17 % moms och ingen tull så är detta sannolikt nästan lika attraktivt som USA och dessutom slipper vi trådar om hur man bäst smugglar till Sverige.

Momsen är väl nu 15% i England, eller har de ändrat tillbaka?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.