Annons

Från analogt till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

aj.

Medlem
Hej,

Har nu fotat digitalt ett bra tag men saknar den där
speciella känslan som det analoga kan ge. Har nu bestämt mig för att testa att fota analogt och känner mig lite vilsen kring detta.

Hade inte tänkt sätta upp nåt mörkrum eller liknande
utan fota dia eller negativ, lämna för framkallning och sedan scanna in för att kunna digitalisera det hela.

Har surfat runt lite och läst på forumet men blir inte riktigt klok på hur man skapar den svarta enligt mig fina ramen runt bilden på exemplet vid inscanning.

Om det finns någon som har några tankar eller svar på detta vore jag mycket tacksam.

Hälsar
//Andreas

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    47.2 KB · Visningar: 459
Nä det är nog jag som är otydlig!! Vad jag undrar är
hur man kan scanna in negativ med den svarta ramen kvar?

//Andreas

Lägg bara negativet på scannern och placera en glasskiva ovanpå, helst ett newton-fritt glas om du kan få tag på det annars får du newton-ringar på dina inskannade bilder. Alternativt så filar du bara ner dina negativhållare så att neg-ramen kommer med.

Kanon tack Martin, så det är storleken på neg hållaren som avgör. Har ännu inte införskaffat någon scanner men är på gång.Fila verkar lite knepigt finns det möjligen olika storlekar på hållaren så man slipper det?

//Andreas

Filmskanner eller flatbädd?

Gäller det en ren negativskanner (dvs ej påsiktsskanner) är jag mycket tveksam till att dess CCD är stor nog att täcka mer än angivna bildytan på filmremsan.

Är det däremot t.ex. en flatbäddsskanner (kanske med så kallat dialock) ges förstås större möjligheter!

Förstår dock din önskan, ser rätt coolt ut med den effekten. =)

Finns även färdiga ramar i Photoshop-format att ladda ned på nätet, fast de jag sett är ju helt raka och "perfekta", dvs inte sådär charmigt uppfilade. :/

Har sett i förbigående att Crimson erbjuder möjligheten att vid framkallning av digitala kopior få någon typ av fejkad effekt liknande det du söker, har dock inte provat den.

Ja jag har inte bestämt mig än för det ena eller det andra! Men flatbädden fyller många olika behov (har en hel massa gamla foton från mina föräldrar som ligger osorterade och där det saknas många negativ).

Negativskannern ger väl för sitt ändamål bäst kvalité kan jag anta, så jag vet i katten. Just nu känns det väl som om flatbädden har ett litet övertag!

Hänger inte riktigt med på vad du menar med CCD plattan, du får gärna utveckla vad du menar. Är det verkligen den som avgör?
Ja jag har pillat och pulat med lite digitala ramar
i Photoshop men jag tycker inte att de ger rätt känsla. Instämmer helt i att de är för perfekta!

CCD kanske var att slänga sig med ord utan att ha full koll, men tror det är vanligaste typen av sensor i filmskanners.

I vilket fall, tror ej att tillverkaren lagt till speciellt mycket "extra" material utan att det är framtaget för att precis klara uppgiven negativstorlek. Misstänker att stor sensor är en kostsam post, precis som på digitala kamerahus.

Men hur ligger en sådan där uppfilad neg.ram i förhållande till negativets bildyta? Även sedan den filats upp måste den väl vara mindre än den exponerade ytan på filmen, annars blir väl en rak kant synlig?

Jag tog ett snabbt mått på filmhållaren till min Minolta Dimage Scan Dual III, och den har en bildöppning på ca 23,5x35mm för småbild. Så visst, lite skulle den gå att fila upp innan bilytans kant på negativet friläggs.

Har bara framkallat negativ en enda gång, på en kvällskurs, så jag har inte full koll direkt. Men skulle inte en sådan där uppfilad neg.ram från det analoga kunna läggas direkt på en flatbäddsskanner? Eller sitter den fast i förstorningsapparaten? Minns verkligen inte riktigt hur man "laddade" negativremsan i hållaren. :/

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar