Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Hejsan alla fototokiga!
Nu är det så här att jag håller på att återupptäcker den svartvita fotograferingen, det var 17 år sedan jag höll på det i skolan. Nu vill jag gärna ha hjälp utav er om det gick bra!

1. Det är en uppsjö av olika s/v filmer. Vilken verka vara bra och ska man köra 100, 200 el. 400?

2. Vätska, inte det man dricker utan framkallningsvätska! Något som verkar xtra bra?

3. Finns det något bra knep att testa för att se hur lång tid filmen ska framkallas?

3. Vid fotografering, filter att ha eller inte ha?

4. Ljusmätare, räcker med kamerans eller ska man ha en på sidan om?

Ja, det vara några styckna. Jag vet med tiden så kommer man att lära sig att använda "sina" märken men så här i början är det skönt att kunna luta sig mot fotokunniga personer.
Tackar för alla inkommna svar

Lottis
 
E-Lottis skrev:
1. Det är en uppsjö av olika s/v filmer. Vilken verka vara bra och ska man köra 100, 200 el. 400
Sorten spelar inte så stor roll i början, välj en som finns lätt tillgänglig där du handlar. T-Max brukar vara vanlig och billig. Lågkänslig film är ju alltid bäst, så köp så lågt ISO som du kan hantera. Vad har du för fotografisk stil? Om ett stativ är en ingrediens där är det ju 100 som gäller. Om du är ute efter korn så kanske du skall välja 400. Det kan du nog bara besvara själv.

E-Lottis skrev:
3. Finns det något bra knep att testa för att se hur lång tid filmen ska framkallas?
Varför inte bara följa rekommenderad tid och temperatur till att börja med? Om du upptäcker att du måste kopiera allt på knallhårt eller silkesmjukt papper så kan du ju justera.

E-Lottis skrev:
3. Vid fotografering, filter att ha eller inte ha?
Inga innan du är hemtam med tonerna utan filter. Sen kommer du säkert att upptäcka situationer där ett filter kan förbättra och köpa allt eftersom. Vad skall du fotografera förresten?

E-Lottis skrev:
2. Vätska, inte det man dricker utan framkallningsvätska! Något som verkar xtra bra?
Xtol är en framkallare som är extra snäll mot din kropp och förmodligen även mot miljön i övrigt, så det kan nog finnas skäl att titta närmare på den.

E-Lottis skrev:
4. Ljusmätare, räcker med kamerans eller ska man ha en på sidan om?/B]
Svårt att svara på utan att känna till din stil. Att du ställer frågan indikerar kanske att den inbyggda torde räcka till. En handhållen ljusmätare är mycket en bekvämlighetsgrej egentligen. Den har längre skala så man slipper ratta så mycket. Och så slipper man komponera om så mycket när man har kameran på stativ. Vad har du för kamera förresten? Har den inte spotmätning kan det ju iofs vara skäl att titta på en separat mätare.
 
Måste ta tillfället och rekomendera en Efke KB100 och KB400 det är riktigt trevliga filmer som inte är så dyra heller...
 
Jim, tack för dina svar.
Kamera jag har är en pentax Z10 och mina fotgrafiska intressen är djur och natur men ochså detaljer och människor, ja det mesta kan man nog säga!
 
Det finns väl iget bättre sätt än att själv köpa några olika filmer och framkallare själv, och prova alternativen. Det finns ju 1000 olika uppfattningar vad som är bra och dåligt. Uv filter brukar räcka (gulfilter till porträtt/landskap är värt pengarna).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.