Du hänvisar till Wikipedia här, en sida där Flashback har gjort omfattande redigeringar - så pass att Wikipedia började rensa och uttryckt önskemål om större balans med mindre tonvikt på manipulationen. Extra kostnader för Länsstyrelsen med att montera åtelkameror? Det stämmer inte! Det finns sedan många år ett antal kameror uppställda i Mullsjöskogarna (så även fortfarande) som inte påverkats av min historia. Man har sedan många år ett mer eller mindre fast bestånd av lodjur som man har någorlunda koll på (hur många lodjur det nu är i Mullsjöskogarna tänker jag dock inte avslöja, det lämnar jag i så fall till Länsstyrelsen att göra). Vad gäller mårdhund, så fanns det även rapporter från några andra personer om observationer av mårdhund (även spår i snön) - så det kollade man redan innan min manipulerade mårdhundsbild. (Det finns mycket i detta som inte figurerat i media eller på Flashback, helt enkelt för att man inte ville att alla information skulle komma ut).
En liten detalj om "John Bauers skogar": Vad som stått i media stämmer inte! Vi var 3 fotografer som skulle göra boken tillsammans (Mats, jag och min fru Malin). Inga lodjursbilder fanns med i den bok som planerades utgiven i maj 2011, men som flyttades fram till hösten då det skulle kännas mer rätt. Jag har fortfarande kvar boken som den var tänkt med bilder från 3 fotografer som pdf-fil - och kan visa fram den för intresserade. De flesta bilder som jag skulle ha med i den boken var faktiskt inskannade analoga bilder (nästan enbart landskapsbilder). Man ska inte tro på allt man läser i tidningen, eller vad andra säger...
Avslutningsvis: dina fria citat av mig stämmer inte! Försök citera exakt vad jag sagt/skrivit, det blir bättre då.
"Chockad, djupt besviken, ledsen
Lika bra som min dag började tidigt i morse (se nedan) lika dålig verkar den nu bli.
Med tanke på debatten runt Terje och hans erkännande så känner jag mig helt tom. Detta var något jag aldrig kunde drömma om.
Drar mig till minnes om alla de samtal om lodjur som Terje och jag hade. Alla tips jag fick på platserna där de fantastiska bilderna var gjorda. Konstigt nog blev jag aldrig riktigt intresserad. Jag gjorde ca 7 resor till Mullsjöskogarna med förhoppningen att få se lodjur. Men skogarna var förhållandevis tomma på djur. Inte alls lika mycket djur som jag träffar på i de områden jag åker till på Vätterns östra sida.
Hur som så är det här riktigt gräsligt. En fullkomlig katastrof. Allt som vi i Naturfotograferna står för kastas nu omkull. Ärliga naturbilder - finns de? Ja - vi måste fortsätta tro och jobba vidare för det som Naturfotograferna står för. Så är det bara.
Kommande boken John Bauers skogar kommer nog bli ytterligare försenad. Jag kommer göra detta projekt helt i egen regi med min kollega David Söderlind (text). Att ha med Hellesø här skulle vara förödande för det kostsamma projektet. Tyvärr. Så jag kommer fortsätta besöka de djupa Bauer-skogarna ytterligare ett år för att göra fler bilder.
Tänker trots allt på både Malin och Terje. De har en tuff resa framför sig. Och jag hoppas innerligt att allt ska gå bra.
Bilden gjorde jag 16 mars 2011 i Mullsjös skogar.
Mats Andersson /N "
Detta är ur din vän och kära kollegas blogg(det finns mycket att läsa om hur detta projekt drabbade Mats och andra, men lägger bara ut en liten del). Du skriver lite lättvindigt att projektet inte skulle innehålla Lodjurs bilder och att du har utkast till boken hemma och att projektet blev framflyttat några månader.
Mats skriver att han fick hålla på ett år till att leta bilder för att det inte skulle förvärra det redan "kostsamma projektet"(mer info finns). Vad har allt detta då inte kostat din kära vän i övrigt arbete med resor, redigering osv..
En av dina bästa vänner " Chockad, djupt besviken, ledsen.
Att göra vad du gjort mot en av dina bästa vänner och sen förringa det hela så lättsamt i ditt inlägg, jag hade varit djupt ångerfull, istället för att raljera över en bok som inte finns i sin grundform efter ett gediget arbete över flera år, detta på grund av dig.
Du skriver att man inte skall tro på vad som står i tidningen, nu hanterar du sanningen väldigt fritt i ditt inlägg.
Inte tro på tidningar eller kanske Radio? Detta är ur Jaktjournalen. (finns i massor av mer källor)
"MULLSJÖ (JJ) Efter det visat sig att naturfotografen Terje Hellesös bilder på mårdhund och lodjur i Mullsjö varit falska plockas nu de viltkameror som satts upp ner, rapporterar Sveriges Radio P4 Jönköping.
Kamerorna sattes upp efter att Terje Hellesö påstått sig fotograferat lodjur och mårdhund i Mullsjötrakten. Nu har bluffen synats och det visade sig att bilderna var falska och manipulerade
Någon mårdhund eller lodjur har heller inte fastnat på viltkamerorna sedan de sattes upp."
Varför fortsätta ljuga om något som är skitsaker idag. Sluta drevet på Terje heter det från många, men tala då sanning. Jag tänker på podcasten "Den skenande lögnen"/lögnen skapar oss och vi fastnar i den, sen driver lögnen allt vidare...
Hoppas med detta sätta punkt, så får var och en skapa sig en egen uppfattning om sanningen