Annons

Frågor till er som fotar åt mäklare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Skötkonung

Aktiv medlem
Finns det nåt forum här inne på fotosidan? (har inte hittat nåt)
Eller finns det nåt annat ställe med lite tips och trix?
Eller håller folk på sånt som andra kan ha nytta av?

Tacksam för svar. Pierre.

Kan väl inte direkt svara på detta, men jag vet att jag läst ett flertal trådar i ämnet där det stött och blötts. Kanske kan någon av dom trådarna vara till hjälp:

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=546913

Säkert en del irrelevanta trådar där i den sökningen, men några kanske är värdefulla?

Jag coachar fotografer för detta ändamål kommersiellt. Vad är det du vill veta?
Kan dela med mig av lite bastips.

Nämn de 3 bästa gluggarna för lägenheter och hotellrum.
Hur man får ett jämnt och bra ljus i ett pyttelitet hotellrum :)
Kamerans höjd över golvet. (normalt sett)
Är man strategiskt rätt på det om jag köper ett 24mm pc-e tiltshift om det finns ett 24-70 i väskan redan?

Nämn de 3 bästa gluggarna för lägenheter och hotellrum.
Hur man får ett jämnt och bra ljus i ett pyttelitet hotellrum :)
Kamerans höjd över golvet. (normalt sett)
Är man strategiskt rätt på det om jag köper ett 24mm pc-e tiltshift om det finns ett 24-70 i väskan redan?

Du bör nog komma ner på runt 20 mm om du vill ha med hela rummet. 24 mm har du ju redan och tilt/shift är inte nödvändigt. Sneda vertikaler rätas upp i PS med gott resultat.

Att få jämt ljus kanske inte alltid är att sträva efter enligt min mening, det brukar bli snyggt när de befintliga ljuskällorna får råda en del, fönsterljus, spottar, sänglampor etc. Men en väl vald blixtstyrka underlättar för att ge ett bra allmänljus och den motverkar också för hårda kontraster. Vill man ha ett helt jämnt ljus får man antingen ljussätta med flera blixtar eller köra med kort slutartid, kanske 1/60 s och låta blixten råda fullständigt. Snyggt blir det inte, kallt och sterilt.

Höjden brukar jag ställa så att man kommer lite ovanför bordsytor m.m. Lite olika, men runt en meters höjd

Senast ändrad:
Ok.
Ungefär som jag har trott då så när som på tiltshiften.
Nån i en butik sa att t/s gör ett bättre jobb är ps men det kanske är så pass marginellt att inte märks så mkt.
Jag har en Sigma 17-35 men den är lite mjuk i skärpan fast jag har nog inte hårdtestat den på högre bländartal så det kommer jag att göra nu.

Tack för tipsen!

ANNONS